تور

اجاره خودرو در دبی
استان چهارمحال و بختیاریایرانگردیشهرکرد

جاذبه های گردشگری شهرکرد استان چهارمحال بختیاری

جاذبه های گردشگری شهرکرد استان چهارمحال بختیاری

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. آشنایی با جاذبه های گردشگری شهرکرد استان چهارمحال بختیاری داشته باشیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

شهركرد یا بام ايران، همانند تابلوی نقاشی از سرزمينی كوهستانی با رودهاي خروشان و آبشارهاي زيبا میباشد. كه خالق اين اثر هنری بینظیر و باشکوه، خالق يكتا میباشد. شهركرد بدون شک يكي از زيباترين مناطق كشور به حساب می آید. كه در گوشه و كنار آن صدها اثر تاريخی چندهزار ساله و جاذبه‌هاي طبيعي بكر و ناشناخته واقع شده است.

جاذبه های گردشگری شهرکرد

جاذبه های گردشگری شهرکرد استان چهارمحال بختیاری

موزه باستان شناسی 

موزه باستان شناسی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد میباشد. که به دلیل حضور اشیای قدیمی با پیشینه ای متعلق به دوران نوسنگی است. که در بین علاقه‌مندان به تاریخ دارای اهمیت و ارزش بسیاری میباشد. همچنین در این موزه، می توان کهن ترین میراث باقی مانده از تاریخ چهارمحال و بختیاری را تماشا کرد. که دارای قدمتی نزدیک به ۹۹ هزار سال میباشد. همچنین قدیمی ترین اشیای متعلق به شهرکرد که دارای قدمتی نزدیک به ۹ هزار سال میباشد. در موزه باستان شناسی نگهداری می گردند.

ابزاری از جنس استخوان، وسایل سنگی در ابعاد کوچک و بزرگ و مجسمه هایی از گل، ظروف سفالی نخودی مزین به نقش های هندسی و به رنگ سیاه، کاسه، لیوان، برخی از اولین ساخته های بشر در دوران نوسنگی بوده است. که در این موزه نگهداری شده اند. ابزار و وسایلی که در ساخت آن از تکنیک و مهارت خاصی استفاده کره اند. و معرف فرهنگ و تمدن در آن دوران میباشد. همچنین کتیبه ای به خط میخی که متعلق به دوران پادشاهی هخامنشیان است، در این موزه جهت تماشای بازدید کنندگان قرار گرفته است.

موزه باستان شناسی  شهرکرد

موزه باستان شناسی  شهرکرد

پارک ملی تنگه صیاد

پارک ملی تنگه صیاد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد میباشد. که در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان شهرکرد و در جاده شهرکرد-اصفهان واقع شده است. این بخش از شهرکرد، دارای آب‌وهوای معتدل و دره های زیبا میباشد. که می توان از دره «پاچفت» و «بستان شیر» نام برد. سکوت مثال زدنی و آرامش حاکم بر این منطقه در کنار زیبایی های طبیعی آن، این منطقه از استان چهارمحال و بختیاری را به مکانی بکر و دنج برای علاقه مندان به طبیعت‌گردی بدل کرده.

در این حیات وحش که دارای وسعتی حدود ۲۷ هزار هکتار میباشد. می توانید بیش از ۲۵۰ گونه از گیاهان مختلف از جمله گندمیان، انواع مختلفی از گون و گیاهان چندساله علفی را تماشا کنید.

پارک ملی تنگه صیاد شهرکرد

پارک ملی تنگه صیاد شهرکرد

مسجد جامع

مسجد جامع شهرکرد، که قدمتی آن به اواخر قرن ۱۳ هجری قمری می رسد. و از جمله عمارات تاریخی و مذهبی این شهرستان میباشد. که به فرمان «حاج محمدرضاخان» و در مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع احداث گردیده است. این مسجد دارای سه ورودی در جهات شمال، شرق و غرب میباشد.

تزيینات و کاشی‌کاری های هفت رنگ و زیبا، از جمله نکات قابل توجه در آن میباشد. که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب کرده است. همچنین طرح و اسلوب ساخت مسجد جامع شهرکرد شبیه به مسجد «حکیم اصفهان» میباشد. و دارای صحنی بزرگ، ایوان، غرفه های متعدد، مناره و شبستان های مختص تابستان و زمستان میباشد.

مسجد جامع شهرکرد

قلعه چالش تر

در پنج کیلومتری شهرستان شهرکرد، مجموعه ارزشمندی از تاریخ ایران کهن واقع گردیده است. که مشهور به «قلعه‌چالش‌تر» میباشد. معماری انجام شده در این اثر تاریخی را می توان نوعی الگوبرداری از معماری اروپایی و تلفیق آن با معماری دوران حکومت قاجاریان دانست. قلعه چالش تر میراث مهم و گرانبهايی از تاریخ ایران زمین است. که باستان شناسان آن را اثری باقی مانده از هنر حجاران و معماران در گذشته های دور دانسته اند.

قلعه چالش تر شهرکرد

خانه قدیمی ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری، قسمتی از قلعه یا ارگ چالشتر میباشد. که در اواخر دوران حکومت قاجاریان ایجاد گردیده است. و به‌عنوان بخش اندرونی و حاکم نشین قلعه چالشتر طراحی شده. به نظر می رسد که در اوایل قرن ۱۴ هجری قمری و در سال ۱۳۲۳ هجری قمری، ازبنای اصلی این قسمت از قلعه بهره برداری کرده اند. که تزيینات و معماری آن زیبا و قابل توجه میباشد.

نقاشی های گرانبها با موضوعات افسانه‌ای و اسطوره ای و ازاره های سنگی که به هنرمندی تراش خورده، از تزيینات انجام گرفته در این اثر تاریخی ارزشمند میباشد. در این مجموعه تاریخی، سه موزه به نام‌های موزه های کار و زندگی، مردم شناسی و آثار سنگی واقع گردیده است. که اشیایی همچون وسایل زندگی، ابزارآلات کشاورزی، لباس های روستایی، سنگ نبشته‌ها و کتیبه را مشاهده خواهید کرد.

خانه قدیمی ستوده چالشتری شهرکرد

خانه قدیمی ستوده چالشتری شهرکرد

قلعه شمس آباد

یکی دیگر از عمارات تاریخی شهرکرد، قلعه شمس‌آباد میباشد. که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده اس. و دارای قدمتی بالغ بر 120 سال میباشد. این بنای کهن در اوایل دوران حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان های بختیاری و در دو طبقه احداث گردیده است.

سازندگان این عمارت تاریخی، با ایجاد و احداث ستون های مکعبی شکل که با نقش هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح که لباس محلی به تن دارند)، مزیین گشته اند. زیبایی خیره کننده ای را به آن هدیه داده اند.

قلعه شمس آباد شهرکرد

قلعه شمس آباد شهرکرد

امام زاده حلیمه و حکیمه خاتون

یکی از اماکن مذهبی و تاریخی شهرکرد، بارگاه امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون میباشد. که در خیابان ولیعصر این شهرستان واقع شده است. بنای عمارت متعلق به دوران حکومت قاجاریان میباشد. و نسب این دو امامزاده به امام موسی بن جعفر(ع) میباشند. ساختمان اصلی آرامگاه با ملات خشت، آجر و گچ ایجاد گردیده است.

و در دوران مختلف مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. و در دوران پهلوی، در آن نوسازی انجام گرفته است. البته به نظر می رسد که عمارت نخستین آن که متعلق به مجموعه اتابکان فارس بوده است. به دلیل گذشت زمان و رخدادهای مختلف تاریخی دچار آسیب گشته. و بخش های مختلفی از آن از بین رفته که به تدریج بازسازی و ترمیم گشته است.

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد

حمام خان 

حمام خان که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد میباشد. که قدمت آن به سال ۱۲۷۰ هجری قمری می رسد. و در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد واقع شده است. این بنای تاریخی به همت «حاج‌محمدرضا خان» احداث گشته است. که معماری زیبا و استحکام بنا از جمله ویژگی های آن به حساب می آید.

قرارگیری این بنای تاریخی در کنار مسجد جامع شهرکرد، مجموعه ارزشمندی از تاریخ ایران را به وجود آورده است. سفر به شهرکرد و تماشای مسجد جامع این شهر و تماشای این عمارت، برای شما خالی از لطف نیست.

حمام خان  شهرکرد

حمام خان  شهرکرد

پل زمانخان سامان

پل زمانخان در ۲۰ کیلومتری شهرکرد و در مجاورت شهرستان سامان، روی رودخانه زاینده رود واقع گردیده است. این بنا به دست یکی از روسای عشایر به‌نام زمانخان به صورت دو دهنه هشت متری ساخته شده است.

این بنا دو بار، یکی در سال ۱۰۲۲ همجری قمری توسط کارگزاران صفوی و بار دوم در سال ۱۳۲۲ همجری قمری به دست حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی مورد تعمیر و بازسازی واقع شده است.

پل زمانخان سامان شهرکرد

قلعه جونقان

جونقان شهری در جنوب غربی شهرکرد میباشد. این شهر در میان کوه‌های زاگرس واقع شده است. و دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی میباشد. قلعه جونقان در مرکز این شهر واقع شده است. و در دوران مشروطیت، تبدیل به پایگاهی برای مشروطه‌ خواهی مردم بختیاری شده است. پل جونقان‌وکاروانسرای خان‌اوی، از دیگر جاذبه‌های گردشگری جونقان میباشند.

قلعه جونقان شهرکرد

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد میباشد. در شهرکرد و در خیابان ولیعصر این شهرستان واقع شده است. و عمارتی برجای مانده از دوران حکومت اتابکان میباشد. وجه تسمیه این بنای تاریخی به مسجد اتابکان، به دلیل مقارن شدن ساخت آن در دوران حکومت اتابکان میباشد. که به نام «مسجد اتابکان درب امامزاده» نیز مشهور شده است.

در مسجد اتابکان شهرکرد، در چوبی بسیار قدیمی میباشد. که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش می رسد. که قدمت بسیار این عمارت تاریخی را نمایان کرده است. این اثر تاریخی در گذر زمان و در سده‌های مختلف بارها مرمت و بازسازی شده است. و اين اواخر نیز با همت مسئولان امر، مرمت و بازسازی مختلفی در بخش های آن صورت گرفته است.

 مسجد اتابکان شهرکرد

 مسجد اتابکان شهرکرد

پل خراجی

پل خراجی در جنوب باختری روستای خراجی ، به فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد و روی رودخانه کیار واقع گردیده است. پل خراجی که قدمت آن مربوط به دوره صفوی می باشد. طول این پل ۵۴ متر ، بالاترین ارتفاع آن ۵ متر و فاصله دهانه های آن متغیر و به طور متوسط ۲/۵ متر میباشد.

پل خراجی که مصالح آن از آجر ، سنگ و ملات بوده، دارای ۱۰ دهانه میباشد. که روی پایه های سنگی ایجاد گشته است. این پل به شکل مخروطی میباشد. و از طرفین شیبدار به نظر می آید.

پل خراجی شهرکرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا