تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیبردسکن

جاهای دیدنی بردسکن ، خراسان رضوی

جاهای دیدنی بردسکن

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را باجاهای دیدنی بردسکن واقع در خراسان رضوی آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و دیدنی در ادامه همراه ما باشید.

یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان خراسان رضوی شهر بردسکن می باشد.. این شهر دارای باغات میوه فراوان (انگور، انار و انجیر و…) به شهر میوه های بهشتی معروف است.

در اینجا شما را با جاهای دیدنی بردسکن آشنا می کنیم:

مناره فیروز آباد بردسکن

این اثر تاریخی در 20 کیلومتری جنوب بردسکن و در میان دهستان شهر آباد واقع است. آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در نزدیکی این بنا می باشد. ظاهر این مناره استوانه ای و با ارتفاع 18 متر و از نظر تزیینات و نحوه آجر چینی نشان دهنده معماری به سبک و شیوه رازی است. این بنا دارای دو کتیبه در بالا و پایین و با مضامین آیات قرآنی، تاریخ بنیان اثر بوده است که خواندن این خطوط بدلیل مخدوش بودن میسر نیست. داخل مناره پلکانی مارپیچ  وجود دارد. معماری این اثر به عصر سلجوقیان بر می گردد.

برج فیروز اباد
برج فیروز آباد

مناره علی آباد کشمر

در راه بردسکن به کاشمر برج مقبره آجری (علی آباد کشمر) واقع است. این بنا بر فراز بقایا و آوارهای قلعه کهن به نام کوشک بنا شده است، و از لحاظ معماری با برج رادکان چناران قابل مقایسه است.

نمای خارجی بنا در پایین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی به صورت دو پوسته است، که دارای 48 نیم ستون به انضمام تزیینات هندسی از آجر و کاشی و فیروزه ای زینت بخش آن شده است. این بنا فاقد کتیبه می باشد و بیشتر نشان دهنده معماری در قرن هفتم هجری می باشد.

مناره علی اباد
مناره علی اباد

رباط کبودان بردسکن

در میان روستایی به نام رباط کبودان در 10 کیلومتری بردسکن بنای قاجاری رباط کبودان بنا شده است. این بنا وقف (حاجی میرزا احمدی مجتهد کاشمری) بوده و اهتمام (کربلایی غلامرضا طبسی) بنیان شده است. پایه رباط سنگی است و با طرح و نقشه یک ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی ، دوازده اتاق، نماز خانه، محل نگهداری چهار پایان(اصطبل) و ….. می باشد.

رباط کبودان
رباط کبودان

قلعه رحمانیه

در روستای رحمانیه و در 19 کیلومتری جنوب غربی بردسکن قلعه رحمانیه قرار دارد. قدمت این بنا به قرن های 8 تا 12 هجری قمری باز می گردد. این قلعه یکی از بناهای نظامی و مستحکم دوران خود بوده است. فضای داخلی بنا بصورت دایره ای و متحد المرکز ساخته شده است و در ساختار آن از ملات کاهگل و خشت استفاده شده است.

قلعه رحمانیه
قلعه رحمانیه

آب انبار سید باقر بردسکن

این آب انبار مربوط به دوران قاجار و در بردسکن، خیابان قائم، خیابان سید باقر، جنب شهرداری بردسکن با نام آب انبار سید باقر بردسکن ساخته شده است. این اثر در تاریخ 17 مرداد 1383 با شماره ثبت 11034 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا به همت مردی خیر با نام سید باقر موسوی ساخته شده و به همین نام هم مشهور است. ساختار معماری آن دارای 22 پله آجری ورودی به پاشیر آب انبار را امکان پذیر می سازد. وجود بادگیرها هوای مناسب را به مخزن امکان پذیر می کند و نقش به سزایی در سرد ماندن آب مخزن دارد.

اب انبار سید باقر
آب انیار

مسجد جامع سیف آباد

این بنا در 10 کیلومتری جنوب بردسکن و در روستای سیف آباد قرار دارد. بیشترین فضا در شرق مسجد که به بصورت شبستان ستوندار با پایه های چهار ضلعی به ابعاد 5/1متر شکل گرفته است. بر راس گنبد، گنبدی با ظاهری ساده و بر بالای ایوان دو ستون کوچک آجری که نمادی از ماذن می باشد، به چشم می خورد.محراب و پوشش زیر گنبد با آجرهای زیبا تزیین شده است.

امام زاده الله آباد

در 22 کیلو متری بردسکن مزار امام زاده الله آباد، در روستای الله آباد قرار دارد. این بنای مذهبی که دارای نقشه های 4 گوش می باشد، در عصر صفویه ساخته شده است. از گذشته تاکنون این مکان مقدس شناخته می شود و مردم برای اهدای نذورات به اینجا می روند.

دهانه بیجورد و آبشار سر برج

یکی دیگر از جاهای دیدنی بردسکن و منطقه خوش آب و هوای آن دهانه بیجورد است. بیجورد در شمال بردسکن و در بین کوهپایه های بیجورد قرار دارد. دو چنار بزرگ در این منطقه به ارتفاع 50متر نظر گردشگران و مسافران را به خود جلب کرده است. این منطقه زیبا و بسیار سر سبز و معتدل دارای چشمه های آب فراوان می باشد. آبشار سربرج از دیگر جاذبه های طبیعی بردسکن در این منطقه می باشد.

بردسکن ابشار
آبشار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا