تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیکیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش

جزیره کیش همه ساله یکی از مقاصد همیشگی مسافران به حساب می‌آید. افرادی که اهل سفر و گردشگری هستند، قطعاً با کاریز کیش آشنایی دارند. این شهر زیرزمینی شهرتی جهانی داشته و به همین علت توانسته افراد متعددی را از اقصی نقاط جهان به سمت خود جذب نماید. اگر شما نیز قصد سفر به جنوب ایران را دارید، توصیه می‌کنیم از شهر زیرزمینی کاریز کیش نیز دیدن کنید تا این سفر به یکی از تجربیات منحصر به فرد شما مبدل شود. در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

جاذبه‌های دیدنی در شهر کاریز کیش

جاذبه‌های دیدنی شهر زیرزمینی کاریز بسیار متعدد بوده و می‌تواند برای زمان‌های طولانی، اوقات خوشی را برای شما به ارمغان آورد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

بازدید از سنگواره‌های قدیمی

برای افرادی که به تاریخ و زمین‌شناسی علاقه دارند، قطعاً بازدید از سنگواره‌هایی با قدمت ۲۷۰ تا ۵۷۰ سال می‌تواند جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. یکی از عواملی که توانسته تا به امروز افراد متعددی را به سمت خود جلب نماید، وجود مرجان‌های دریایی و صدف است. در سقف این بنا برخی آبزیان به صورت فسیل در آمده‌اند که شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را مشاهده کنید. جالب است بدانید برخی از این فسیل‌ها در دانشگاه مونیخ آلمان تحت آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند. پس از انجام تمامی مراحل، دانشمندان و متخصصان به این نتیجه رسیدند که تمامی این فسیل‌ها و سقف این بنا، قدمتی بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد.

استشمام هوای خنک و تمیز در زیر زمین

شاید شما نیز همانند سایر افراد می‌کنید هوای پاک و تمیز را تنها می‌توان در ارتفاعات پیدا کرد؛ در صورتی که در واقعت چنین نبوده و شما می‌توانید با مراجعه به شهر زیرزمینی کاریز کیش، از این شرایط بی‌نظیر بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است در تمامی فصول آب‌و‌هوای این منطقه بسیار با کیفیت بوده و هیچ فرقی ندارد که شما چه فصلی را برای حضور در این شهر زیرزمینی انتخاب کنید! علت مطلوبیت دمای هوا در این منطقه حفظ کیفیت آب و حفظ قابلیت آن برای شرب است.

بازدید از تصفیه‌خانه آب طبیعی

از آنجا که آب موجود در این قنات حاصل دستاورد بارندگی‌های فصلی است، تمامی این آب‌ها باید در مسیر عبور خود از عواملی چون مرجان‌ها، گل‌و‌لای، سنگ‌های بزرگ و غیره بگذرند تا قنات جریان یابد. وجود این عوامل ریز و درشت می‌تواند آبی گوارا و تصفیه شده را برای ما عرضه کند. البته در زمان‌های قدیم افراد این منطقه این آب گوارا را با دیگر محصولات مبادله می‌کردند؛ چرا که در قرن پنجم و ششم هجری، در حاشیه‌های خلیج فارس آب آشامیدنی تمیز و گوارا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

بازدید از دو رشته ابتدایی کاریز

یکی از زیبایی‌های این کاریز را می‌توان دو رشته ابتدایی آن دانست. این رشته‌ها از منطقه صفین و باغو سرچشمه می‌گیرند. رشته آب‌ها پس از عبور از مناطق مختلف نهایتاً به کاریز می‌رسند. این آب در نهایت به شهر حریره منتهی می‌شود. شما می‌توانید در انتهای مسیر از این جاذبه دیدنی بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است از آن فاصله تا کاریز حدوداً ۲۷۴ حلقه چاه وجود دارد که ۷۴ چاه در مجموعه کاریز کیش دیده شده است. از آنجا که این آب‌ها روان بوده و در جریان هستند، می‌توانند منظره چشم‌نوازی را برای شما به وجود آورند.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

معرفی شهر زیرزمینی کاریز

همانطور که می‌دانید کلمه کاریز فارسی بوده و به معنای قنات است. در زمان‌های قدیم قنات‌ها در راستای هدایت آب‌های زیرزمینی کاربرد داشته‌اند. از آنجایی که این قنات قدمتی طولانی دارد، این امر می‌تواند نشان‌دهنده طول عمر زیاد آن و تبحر افراد در حفر قنات نیز باشد؛ چرا که جزیره کیش شیب بسیار کمی داشته و همین موضوع می‌تواند حفر قنات را دشوارتر سازد.

ساختار شهر زیرزمینی کاریز

اولین نکته‌ای که می‌تواند چشمان زیادی را به سمت خود حیره کند، ارتفاع ۴۵متری قنات است؛ چرا که این قنات علی‌رغم قدمت ۲۰۰۰ ساله خود، همچنان پابرجا باقی مانده ‌است. اگر کمی به گذشته سفر کنید، قطعا‌ً می‌دانید که حفر قنات در زمان‌های گذشته بدون داشتن لوازم اساسی در مرگل، نیاز به تبحر بسیار زیادی داشته که همین امر می‌تواند ارزش بنا را چندین برابر سازد. از آنجایی که در طول مسیر قنات‌های متعددی وجود دارد، افراد بومی این منطقه می‌توانند از این آب برای آبیاری و شرب استفاده کنند.

شهر کاریز کیش

ارزش شهر زیرزمینی کاریز

افراد بسیاری از جمله کارگزاران این مجموعه بر این باور هستند که این جاذبه گردشگری می‌تواند در فهرست ابنیه جهان قرار گیرد؛ چرا که این شهر در تنها جزیره مرجانی دنیا قرار گرفته است. البته نمی‌توان وجود مرجان و صدف‌های طبیعی روی سقف این بنا را نادیده گرفت. در زمان‌های گذشته، افراد از طریق غواصی در آب‌های آزاد یا بازدید، از این منطقه دیدن می‌کردند؛ اما امروزه نحوه دسترسی به این موقعیت مکانی بسیار آسان گشته و شما دوست‌داران طبیعت می‌توانید به راحتی از عظیم‌ترین مجموعه مرجانی دیدن نمایید.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

بازدید از شهر زیرزمینی کاریز

جالب است بدانید تا مدت‌های طولانی از این جاذبه گردشگری پنهان بازدیدی صورت نمی‌گرفت؛ چراکه این مجموعه شرایط مناسبی برای حضور افراد نداشت. پس از گذشت زمانی نسبتاً طولانی، سرمایه‌گذاران جذب جاذبه‌های گردشگری این موقعیت مکانی شده و چاره‌ای برای آن‌ اندیشیدند. در شهریور ماه سال ۱۳۷۸ فردی به نام مهندس حاجی حسینی گامی استوار برای مرمت این مکان برداشت و باعث شد از تمامی نقاط جهان گردشگران به این مکان مراجعه کنند.

این مهندس مدتی طولانی از وطن دور بوده و توانست پس از گذشت ۳۲ سال، با حضور خود شکوفایی عظیمی در این منطقه ایجاد نماید. لازم به ذکر است مهندس حاجی حسینی با بودجه شخصی خود، پروژه احیای شهر زیرزمینی را آغاز کرد و توانست شهرتی وصف نشدنی برای خود به یادگار بگذارد. اگر شما نیز می‌خواهید در زمان قدیم سفر کنید و از تاریخچه غنی جنوب کشور آگاه شوید، قطعاً مراجعه به شهر زیر زمینی کاریز می‌تواند گزینه مطلوبی برای شما باشد. لازم به ذکر است این مجموعه گردشگری همه روزه فعالیت خود را از ساعت ۹ صبح آغاز کرده و تا ساعت ۱۰ شب میزبان تمامی شما گردشگران است.

نشانی: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

سخن پایانی

شهر زیرزمینی کاریز در کیش قرار داشته و توانسته با تاریخچه غنی خود، افراد متعددی را به بازدید از این منطقه دعوت کند. از آنجایی که هنر و تبحر معماران ایرانی همیشه زبانزد خاص و عام بوده، شما می‌توانید با بازدید از این شهر زیرزمینی که حدوداً ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، به تجربیات و علم گردشگری خود بیفزایید. ویژگی‌های این مجموعه شامل جریان آب شیرین، هوای خنک، سقف مرجانی، فسیل‌های قدیمی و غیره می‌شود که شما می‌توانید با بازدید از آن‌ها، خاطره لذت‌بخشی را برای خود به ارمغان‌ آورید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا