تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیفریمان

تفرجگاه زرکک فریمان

فریمان از شهر‌های تاریخی کشور است که در استان خراسان رضوی قرار دارد. فریمان با روستاهای خوش آب و هوای خود یکی از مکان‌های توریستی شمال شرق کشور محسوب می‌شود. تفرجگاه زرکک فریمان با طبیعت بی‌نظیر خود نظر گردشگران زیادی را جلب نموده است. این جاذبه زیبا از سرسبزترین نقاط استان خراسان رضوی است. اگر تمایل دارید به یک روستای سرسبز و زیبا سفر کنید و ساعاتی از محیط شهر دور باشید حتماً روستای زرکک را انتخاب کنید. چراکه از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار بوده و دسترسی به آن بسیار راحت است. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی تفرجگاه زرکک فریمان

تفرجگاه زرکک فریمان در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر فریمان واقع شده است. این روستای بسیار زیبا در بین دو رشته کوه یخ آبی و قطار النگ قرار دارد. از چشمه‌های جوشان و طبیعتی سرسبز و خارق‌العاده برخوردار بوده و مکان مناسبی برای تفریح و گردش است. از علاقه‌مندان به طبیعت دعوت می‌شود حتماً از این روستای زیبا دیدن کنند. این روستای دیدنی بین مرکز شهرستان فریمان یعنی دهستان بالابند و جلگه رخ قرار گرفته است.

قله قطار النگ از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود که با ارتفاع ۲۶۰۵ متر از بلندترین قله‌های فریمان محسوب می‌شود. تفرجگاه زرکک از پوشش گیاهی متنوع بهره‌مند بوده و دارای درختان پسته، ارس، گون، درمنه، گل بنفشه و قیاق است. در محدوده تفرجگاه زرکک چشمه‌های متعددی در جریان هستند و یکی از مهمترین ویژگی‌های گردشگری روستا به شمار می‌روند. تفرجگاه زرکک دارای مناظر بکر و باغ‌های زیبا است. این روستا در مسیر رودخانه‌ای قرار گرفته که به سد فریمان سرازیر می‌شود.

تفرجگاه زرکک از روستاهای قدیمی ایران است و قدمت آن به قرن ۶ هجری قمری تعلق دارد. در سال ۱۳۸۲ تفرجگاه زرکک فریمان در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. در این روستا مردم به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و در مناسبت‌های مختلف آیین‌ها و جشن‌های مخصوص به شهرستان خود را برگزار می‌کنند. همچنین هنرهای سنتی باارزش و نفیس در این شهرستان مانند قالیچه قابل دسترس هستند.

معرفی و آشنایی با تفرجگاه زرکک فریمان

اطلاعات گردشگری تفرجگاه زرکک فریمان

تفرجگاه زرکک فریمان در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد که متعلق به دهستان بالابند است. دارای جاده آسفالت بوده و مسافران و گردشگران بدون نگرانی می‌توانند به سمت آن حرکت کنند. یکی از کم‌جمعیت‌ترین روستاهای کشور را به خود اختصاص داده و دارای ۲۷۵ نفر جمعیت است. از جمله امکانات آن می‌توان به وجود مسجد، شبکه سراسری برق، آب لوله‌کشی، دسترسی به وسایل نقلیه و مغازه خواربارفروشی اشاره کرد.

با این حال با کمبود امکانات رفاهی مواجه بوده و گردشگران نمی‌توانند از وجود اینترنت، حمام عمومی، گاز لوله‌کشی و سالن ورزشی بهره‌مند شوند. بهتر است قبل از سفر خود به این روستا تمامی اقلام موردنیاز برای سفر را تهیه کنید و همراه خود داشته باشید. روستای زرکک از مردمان خونگرم و مهمان‌نواز بهره‌مند بوده و از گردشگران به خوبی استقبال می‌کنند. تفرجگاه زرکک یکی از مناطق باارزش در صنعت گردشگری استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و در رونق اقتصادی این استان نقش دارد. در سفر خود به روستای زرکک پیشنهاد می‌شود از روستاهای عباس‌آباد و تکاب نیز دیدن کنید.

تفریحات تفرجگاه زرکک فریمان

در تفرجگاه زرکک فریمان تفریحات متنوعی برای گردشگران و مسافران وجود دارد که می‌توانند ساعت‌ها به آنها مشغول شوند. این تفریحات عبارت‌اند از:

کوهنوردی

در اطراف روستای زرکک کوه‌های مرتفع وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کوه‌های قطار النگ و یخ آبی اشاره کرد. در واقع روستای زرکک در دره‌ای قرار دارد که اطراف آن توسط کوه‌ها احاطه شده است. علاوه بر کوهنوردی و صعود به قله‌های مرتفع فریمان و ورزش در هوای مطبوع و پاک می‌توانید ساعاتی به تفریح بپردازید.

کوهنوردی در تفرجگاه زرکک فریمان

پیاده‌روی

تفرجگاه زرکک فریمان از مسیرهای مناسبی برای پیاده‌روی برخوردار است که حین آن می‌توانید از چشم‌اندازها و مناظر دیدنی اطراف لذت ببرید. روستای زرکک وسعت بسیار کمی دارد و برای رفتن به هر نقطه آن کافی است پیاده‌روی کنید.

پیاده روی

عکاسی

روستای زرکک پوشیده از درختان و گل‌های بسیار زیبا است و سوژه‌های متنوعی برای عکاسی دارد. در کنار دوستان و خانواده خود می‌توانید عکس‌های بسیار زیبا به ثبت برسانید.

عکاسی در تفرجگاه زرکک

جاذبه‌های اطراف تفرجگاه زرکک فریمان

از آنجایی که تفرجگاه زرکک فریمان در نزدیکی مرکز شهرستان قرار دارد به بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و توریستی نزدیک است. پس از بازدید از روستای زرکک خالی از لطف نیست از دیگر جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید. این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

بنای تاریخی مذهبی عشق آباد

از دیدنی‌های بسیار جذاب و قدیمی شهر فریمان می‌توان بنای تاریخی مذهبی عشق آباد را نام برد. این بنای کهن در روستای عشق آباد واقع شده و در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب فریمان قرار دارد. متعلق به آرامگاه سید نظام‌الدین از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام است. ساخت آن به دوران سلجوقیان، ایلخانی و تیموری نسبت داده می‌شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای نمایش تاریخ کهن ایران به شمار می‌رود. دارای یک ایوان بزرگ است که دو نقش برجسته آجری به نام محمد و علی بر روی آن به چشم می‌خورند. بنای تاریخی مذهبی عشق آباد تا تفرجگاه زرکک فریمان تنها ۴.۲ کیلومتر فاصله دارد.

بنای تاریخی مذهبی عشق آباد

بند باستانی فریمان

سد یا بند باستانی فریمان از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهرستان است و قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این بنای عظیم و باشکوه از مکان‌های گردشگری فریمان محسوب می‌شود و با ارتفاع بالا و عظمتی که دارد چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. برای رفاه حال گردشگران در طی سال‌های گذشته اطراف سد نوسازی شده است. امکاناتی مانند رستوران سنتی، سرویس بهداشتی، وسیله بازی ویژه کودکان، جایگاه استراحت و… در اطراف آن فراهم شده و دارای چشم‌انداز تماشایی است. سد تاریخی فریمان تا تفرجگاه زرکک ۵.۵ کیلومتر فاصله دارد.

بند باستانی فریمان

برج واقع فریمان

شهرستان فریمان دارای برج‌های تاریخی متعددی است که یکی از آنها به برج واقع تعلق دارد. این برج زیبا بر روی یک تپه و در نزدیکی سد فریمان ساخته شده و معماری آن به دوره پهلوی اول منسوب می‌شود. برج واقع شبیه به فانوس دریایی با ۴ پنجره است که به سمت جهت‌های اصلی جغرافیایی باز می‌شوند. این برج با هدف نگهبانی و دیده‌بانی ساخته شد. بازدید از برج واقع به تمام گردشگران به‌خصوص علاقه‌مندان به تاریخ ایران توصیه می‌شود. برج واقع فریمان در ۵.۶ کیلومتری تفرجگاه زرکک قرار دارد.

برج واقع فریمان

خانه شهید مطهری

از موزه‌های شهرستان فریمان می‌توان خانه شهید مطهری را نام برد که در ابتدا محل سکونت پدر ایشان بود. در این موزه می‌توانید آثار و اسباب خانه شهید مطهری را مشاهده کنید. مکان مناسبی برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و دنیای اسلام به شمار می‌رود. وسعت آن حدود ۱۲۰ متر مربع است و دارای هال، پذیرایی، دو اتاق و تراس است. خانه شهید مطهری تا تفرجگاه زرکک فریمان ۱۰.۷ کیلومتر فاصله دارد.

خانه شهید مطهری

مسیر دسترسی به تفرجگاه زرکک فریمان

تفرجگاه زرکک فریمان به طور دقیق در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی فریمان، حد واسط جلگه رخ و مرکز شهرستان فریمان، بین رشته‌کوه‌های قطار النگ و یخ آبی قرار دارد. روستا دارای جاده آسفالت است و راه مناسب و همواری برای حرکت دارد. اگر با خودرو شخصی خود سفر می‌کنید می‌توانید از اپلیکیشن‌های مسیریابی آدرس دقیق روستای زرکک را مشاهده کنید. در مسیر رسیدن به روستا کوه‌ها و دشت‌های سرسبز زیبایی وجود دارند که سفر را برای شما لذت‌بخش می‌کنند. وجود تورهای یک روزه به تفرجگاه زرکک باعث شده بتوانید سفر خاطره‌انگیزی در کنار دوستان خود تجربه کنید.

بازدید از تفرجگاه زرکک فریمان

روستای زیبای زرکک همان‌طور که گفته شده از مناظر سرسبز کوهستانی بهره‌مند است و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید از این روستا تماشایی دیدن کنید. هزینه جهت بازدید ندارد و تا هر زمان که خواستید می‌توانید در اقامتگاه‌های بومی آن ساکن شوید. تفرجگاه زرکک فریمان از کمبود امکانات رفاهی ویژه مسافران و گردشگران رنج می‌برد؛ بنابراین هر گونه مواد خوراکی و وسیله موردنیاز سفر را از قبل تهیه کنید. همچنین اگر قصد دارید به کوهنوردی در این منطقه بپردازید بهتر است تجهیزات مناسب همراه داشته باشید.

امکان بر پا کردن چادر در روستا وجود دارد و حتی می‌توانید یک کمپ شبانه متفاوت و خاطره‌انگیز به وجود آورید. به این ترتیب توصیه می‌شود همراه خود کیسه زباله داشته باشید و از آلوده کردن و کثیف کردن تفرجگاه خودداری نمایید. زیبایی روستا در فصل بهار و تابستان بسیار قابل ملموس است و بهترین زمان برای سفر به شمار می‌رود. در زمستان هوای روستا بسیار سرد است و مسافران کمتری به آن سفر می‌کنند. روستای زرکک در فصل پاییز مناظر رنگارنگ و فوق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذارد و یکی از بهترین زمان‌ها برای عکسبرداری محسوب می‌شود.

بازدید از تفرجگاه زرکک فریمان

اقامتگاه تفرجگاه زرکک فریمان

در تفرجگاه زرکک فریمان اقامتگاه خاصی وجود ندارد و می‌توانید در مکان‌های بومی روستا اقامت کنید. شهرستان فریمان از انواع اقامتگاه شامل هتل، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مسافرخانه برخوردار بوده و می‌توانید در یکی از آنها ساکن شوید. شهر فریمان تا روستای زرکک فاصله چندانی ندارد. با اقامت در هتل‌های فریمان می‌توانید کمتر از ۳۰ دقیقه خود را به این تفرجگاه زیبا برسانید.

جمع‌بندی

تفرجگاه زرکک فریمان از زیباترین مناطق استان خراسان رضوی است و هر ساله به میزبانی از گردشگران و مسافران می‌پردازد. این منطقه از طبیعت بکر و مناظر فوق‌العاده دیدنی برخوردار بوده و می‌توانید در هر موقع از سال به آن سفر کنید. در این مقاله سعی نموده‌ایم اطلاعات کاملی از روستای زرکک در اختیار گردشگران قرار دهیم تا با آگاهی کامل سفر خود را آغاز کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا