تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

رشته کوه هزار مسجد، نگین سبز خراسان رضوی

رشته کوه هزار مسجد

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با رشته کوه های هزار مسجد که یکی از جاهای دیدنی خراسان است را داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

رشته کوه هزار مسجد

استان خراسان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی بسیاری می باشد که به همین امر باعث شده است که گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و حتی جهان به این استان سفر کرده و از موقعیت های گردشگری آن بازدید کنند. یکی از جاهای دیدنی خراسان رشته کوه های اطراف آن می باشند. رشته کوه هزار مسجد که از آن به عنوان بهشت گمشده ایران نیز اسم برده می شود منطقه ای بکر و زیبا می باشد.

رشته کوه هزار مسجد

هزار مسجد مشهد 

هزار مسجد مشهد در واقع رشته کوه هایی هستند که نظر موقعبت مکانی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده اند و در ادامه ارتفاعات کپه داغ و بالخان کشور ترکمنستان هستند. این رشته کوه های زیبا لقب حافظ سرزمین مقدس خراسان را به خود اختصاص داده اند که با سر سبزی و زیبایی خود توانسته اند گردشگران بسیاری را به خود جلب کنند.

دره های بسیاری داخل این رشته کوه ها قابل رویت می باشد. همچنین جنگل های ارس هزار مسجد طبیعت بکر این منطقه را به رخ می کشد. در واقع رشته کوه های هزار مسجد مکانی برای ترکیب همه زیبایی ها از قبیل آبشارها ،چشمه ها ، رود ها، چمن زار ها و جنگل ها می باشد. ترکیب همه این زیبایی ها در تن پوشی از مه پوشیده شده و باعث نمایش گوشه ای از بهشت شده است.

رشته کوه هزار مسجد

رشته کوه هزار مسجد دارای ارتفاعات مختلفی می باشد. در واقع کوه های این رشته کوه دارای ارتفاعات مختلفی می باشند که همین باعث زیبایی خاصی در این منطقه شده است.بلندترین نقطه رشته کوه هزار مسجد که با نام قله هزار مسجد شناخته می ‌شود، ارتفاعی در حدود ۳۱۴۰ متر دارد.همچنین این رشته کوه دارای روستاهای حاصلخیز می باشد که هر سال گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سمت خود می کشاند. همانطور که گفتیم بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود ۳۱۴۰ متر در شمال غربی شهر مشهد واقع شده است.

رشته کوه هزار مسجد

ادامه رشته کوه های هزار مسجد

در امتداد جاده درگز – قوچان، این رشته به نام اللّه‌اکبر خوانده مى‌شود که ارتفاع قله‌ اصلى آن ۲۴۰۰ متر است. این کوه، ناحیه قوچان را از درگز جدا مى‌کند. این کوهستان که عبور از آن دشوار است، ‌ به مدت زیادى مانعى عمده براى ارتباط بین دو ناحیه قوچان و درگز بوده است.

از شمال شرقى شهر مشهد هرچه که به طرف شرق پیش برویم، ارتفاع و طول این کوه‌ها کاهش می یابد. امتداد رشته‌‌کوه‌هاى هزارمسجد در این جا، نام‌هاى قره‌داغ و کوه مزدوران به خود مى‌گیرد. ارتفاع این کوه‌ها در قره‌داغ از ۱۶۵۰ متر، و کوه مزدوران از ۱۲۰۰ متر تجاوز نمى‌کند. ولى منطقه پساکوه و دشت سرخس را از کشف‌رود جدا مى‌سازد.

رشته کوه هزار مسجد

امتداد هزارمسجد در جنوب منطقه سرخس، از تپه‌هایى تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها از ۸۰۰ متر تجاوز نمى‌کند. رودخانه هریررود که در این جا تجن نام دارد و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل مى‌دهد، مسیری را در این تپه‌ها ایجاد مى‌‌کند که جهت جنوبى – شمالى دارد و ارتفاع آن حدود ۲۵۰ متر است.مى‌‌توان گفت که کوه‌هاى هزارمسجد و کپه‌داغ میان رشته‌کوه‌هاى بالخان ترکمنستان در غرب، و ارتفاعات شمال افغانستان در سمت شرق، قرار گرفته است.

بهترین زمان بازدید

بهترین فصل برای بازدید از رشته کوه های هزار مسجد فصل بهار در ماه ‌های فروردین و اردیبهشت می باشد، زیرا در تابستان آب و هوایی منطقه بسیار گرم بوده و در پاییز و زمستان نیز شاهد سرمای بیش از حد و بارش برف در این ناحیه خواهیم بود که وجود برف و باران بازدید از این منطقه را سخت می ‌کند.
 نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید ، این است که در این منطقه امکانات به حداقل خود می رسد و در این منطقه امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، اقامتگاه، بوفه و… وجود ندارد و شما برای این که بخواهید به این قله صعود کنید، باید از پیش کوله خود را با تمامی تجهیزات مورد نیاز تکمیل کرده و به همراه خود خوراکی های مقوی بیاورید تا در هنگام صعود دچار مشکل نشوید.

دیدنی های هزار مسجد

از مهم ترین بخش هایی که می توان در رشته کوه هزار مسجد در مشهد مشاهده کنید، می‌ توان به آبشارهای نورالی و زو سیاه، کوه گوش اسبی، منظره قله های هزار مسجد، النگ حیدر و غیره اشاره کرد که هر یک از این زیبایی ها می تواند شما را ساعت ها مجذوب خود کند.

رشته کوه هزار مسجد

آبشار زو سیا

آبشار زو سیا (زاوی رش) که به صورت پلکانی در دامنه ارتفاعات هزار مسجد در منطقه حفاظت شده ارس سیستان جاری است، بیش از پنجاه متر ارتفاع دارد. وجود جنگلهای ارس و پوشش گیاهی انبوه به همراه ارتفاعات زیبای هزارمسجد و چشمه ساران فراوان در منطقه جلوه ای ویژه به آن داده است. آبشار در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. فاصله آبشار تا شهرستان لائین در حدود بیست کیلومتر است و در جنوب غرب آن واقع شده است. برای دسترسی به آبشار باید مسیر دره جنوب لایین را تا آبشار طی نمود.

آبشار زوسیا

آبشار نور علی

برای رفتن به آبشار نورالی (نور علی) که در یکی از دره های منطقه واقع شده از راهی که به سمت چپ میرود و چند سنگ در اول راه به نشانه راه آبشار روی هم چیده اند به سمت پایین دره می روید که دره ای بسیار زیباست. حدود بیست دقیقه که دره را پیمودید از دور آبشار کم کم هویدا می شود. این آبشار فوق العاده زیبا یک آبشار چند طبقه است و برای رفتن به طبقات بالاتر آبشار راهی خطرناک وجود دارد که اگر تعادلتان بهم بخورد از شیبی تند به پایین دره پرت خواهید شد. پس بهتر آن است که از رفتن به طبقات بالای ابشار صرف نظر کنید. خوشبختانه اینجا هنوز آنقدر شلوغ نیست و بکر بودن آن از دلایل زیبایی آن است.

آبشار نورالی

راه های دسترسی

این رشته کوه زیبا بین کلات و مشهد قرار دارد و از دو مسیر جاده سد کارده و کلات نادر می توان به این رشته‌ کوه زیبا دسترسی پیدا کرد. اگر از سمت کلات به سمت این رشته کوه بروید، پس از رسیدن به کلات باید به سمت لائین رفته و با گذر از مناطق زیبای این بخش می توانید به این رشته کوه دسترسی پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا