تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیکیش

با بازار عرب های کیش یکی از دیدنی های این جزیره آشنا شوید

بازار عرب ‌های کیش یکی از بازار‌های قدیمی و سنتی در کیش محسوب می‌شود که به دلیل نزدیکی به محله صفین آن را بازار صفین یا بازار بومیان نیز می‌نامند. تمامی مغازه‌های این بازار به سبک سنتی عربی ساخته شده و معماری آن مربوط به دوران قدیم است. اکثر صاحبان این مغازه‌ها نیز به زبان عربی صحبت می‌کنند. از این رو به آن بازار عرب‌ها نیز گفته می‌شود. این مکان که به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری کیش محسوب می‌شود سالانه گردشگران بسیاری را برای خرید و بازدید به خود جلب می‌کند. قیمت ارزان و تنوع کالا از قدیم باعث شهرت این بازار شده است.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

تاریخچه بازار عرب ‌های کیش

زمان ساخت این بازار قدیمی و سنتی به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. در آن زمان یک بازار سرپوشیده با عنوان بازار عرفات در این منطقه ساخته شد و بعد‌ها نام بازار صفین را به خود گرفت. در نزدیکی این بازار یک محله قدیمی به نام صفین قرار دارد که قدمت آن نیز به سال‌ها پیش برمی‌گردد. این بازار در زمینی به وسعت ۲۳۰۰ متر مربع ساخته شد و در آن ۷۰ غرفه فعالیت می‌کنند. بازار عرب‌ها همان طور که از نامش پیداشت به سبک معماری عربی ساخته شده است. با گردش در این بازار می‌توان اجناسی مانند کیف، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، پوشاک و محصولات دیگر را خریداری کرد.

با وجود پاساژ‌ها و مغازه‌های لاکچری در کیش این بازار سنتی همچنان رونق دارد و افراد بسیاری پس از مسافرت به کیش برای خرید سوغات به این بازار مراجعه می‌کنند. فروشندگان این بازار همان بومیان این منطقه هستند که از گذشته تاکنون در این بازار فعالیت دارند.

بازار عرب های کیش

معرفی بازار عرب های کیش

بازار عرب ‌های کیش یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های موجود در منطقه کیش است که از گذشته تاکنون فعالیت خود را ادامه داده است. بسیاری از بومیان این منطقه از قدیم تاکنون برای خرید به این بازار مراجعه می‌کنند. این بازار با معماری عربی خود فضایی سنتی و تاریخی را تداعی می‌کند. از گذشته تاکنون این معماری به صورت دست نخورده باقی مانده و بافت خود را حفظ کرده است.

از مهم‌ترین مزیت این بازار سنتی موقعیت مکانی بسیار خوب آن است. زیرا گردشگران در فاصله نزدیکی از این بازار به اسکله و برخی هتل‌های معروف و رستوران‌های کیش دسترسی خواهند داشت.

بازار ماهی فروشان نیز در نزدیکی بازار عرب‌ها قرار دارد. در این بازار در هر فصل ماهی‌های صید شده برای فروش عرضه می‌شود. قیمت بسیار مناسب اجناس در بازار عرب‌های کیش باعث شده است تا بسیاری از خریداران از مکان‌های دیگر در زمان حراج فصل به این بازار بیایند. به طوری که در فصل حراج کیش می‌توان اجناس را با قیمت‌هایی بسیار ارزان در این بازار تهیه کرد. اکثر افرادی که به این بازار برای خرید مراجعه می‌کنند، پس از آن به اسکله رفته و از ساحل زیبای آنجا نیز دیدن می‌کنند.

تقریباً اکثر افرادی که به کیش سفر می‌کنند قصد خرید دارند. پاساژ‌ها و مغازه‌های بازار کیش به نوعی خدمات و محصولات شیک و لاکچری ارائه می‌کنند. به همین دلیل برای خرید از این مکان‌ها باید مبلغ گزافی پرداخت کنید. اما در بازار عرب ‌های کیش امکان خرید همه کالا‌ها با کمترین قیمت وجود دارد. تمام افرادی که از این بازار خرید کرده‌اند در مورد قیمت کالا‌های موجود در آن چنین نظری دارند. فروشندگان منصف و قدیمی این بازار کالا‌های خود را با کمترین سود می‌فروشند. همچنین صداقت فروشندگان آن از گذشته تاکنون زبانزد بوده است.

بازار عرب های کیش

موقعیت مکانی بازار

با توجه به مساحت کم جزیره کیش به آسانی می‌توان این بازار را پیدا کرد. مکان دقیق این بازار در قسمت شمال شرقی این جزیره است که به راحتی می‌توان با تاکسی و یا ماشین کرایه‌ای به آنجا رفت. این بازار چندین درب ورودی داشته و در خیابان لارک و کوچه هامور قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی مناسب این بازار از عوامل مهم جذب بازدید‌کنندگان و خریداران است. همچنین وجود پارکینگ اختصاصی خودرو به خریداران کمک می‌کند تا در صورت استفاده از خودرو آن را در پارکینگ قرار دهند. در مسیر این بازار وسیله نقلیه عمومی نیز قرار دارد که رسیدن به آن را راحت‌تر می‌کند.

ساعات کاری بازار عرب ها

اگر از جمله افرادی هستید که به جزیره کیش سفر می‌کنید احتمالاً به دنبال مکانی برای خرید سوغاتی خواهید بود. یکی از این مراکز بازار عرب‌ های کیش است که با تنوع کالا‌ها و قیمت ارزان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. غرفه‌های این بازار از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به صورت یکسره باز است. البته حجره‌داران در هنگام ظهر به مدت سه ساعت به استراحت می‌پردازند.

بازار عرب ‌های کیش به عنوان یک بازار سنتی و قدیمی همانند پاساژ‌های لوکس کیش دارای امکانات و سرگرمی‌های گسترده نیست. با این حال این بازارچه کوچک محلی ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر بازار‌ها مجزا می‌کند. حجره‌های باصفا در این بازار شکل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و به همین دلیل گردش و خرید در آن حال و هوای خاصی دارد.

ساعات کاری بازار عرب ها کیش

جاذبه‌های گردشگری که در اطراف بازار قرار دارند

این بازار در اطراف خود جاذبه‌های گردشگری بیشماری دارد که گردشگران پس از خرید می‌توانند به این مراکز بروند. جاذبه‌های دیدنی اطراف این بازار شامل پارک ساحلی میرمهنا، رستوران تونی فروتی، شهر زیرزمینی کاریز و خانه بومیان کیش است که همگی آن‌ها می‌توانند اوقات خوشی را برای گردشگران فراهم کند. بازار عرب‌ها به هتل‌های بزرگی مانند گراند هتل، هتل ترنج و لوتوس کیش نیز نزدیک است. از دیگر همسایگان مهم این بازار، مرکز خرید پارس خلیج است که در نزدیکی بازار عرب‌ها قرار دارد. در صورتی که بازدیدکنندگان لوازم مورد نظر خود را در این بازار پیدا نکردند می‌توانند به بازار پارس خلیج مراجعه کنند.

در اطراف بازار عرب های کیش بسیاری از فست فود‌های مهم کیش قرار دارند. بسیاری از گردشگران پس از خرید به این رستوران ها مراجعه کرده و خستگی خرید را با صرف غذا از تن به در می‌کنند. این بازار از سیستم سرمایشی نیز برخوردار است تا خریداران راحت‌تر بتوانند خرید خود را انجام دهند. همچنین قیمت کالا‌ها در این بازار واقعاً موجب شگفتی است. به طوری که قیمت کالا‌های آن بسیار پایین‌تر از بازار‌های دیگر است. ساختمان این بازار به صورت سرپوشیده است تا خریداران آن از آفتاب در‌امان باشند. اسکله میرمهنا در نزدیکی بازار دارای بخش‌های مختلف تفریحی است. یکی از این بخش‌ها وجود آلاچیق‌های متعدد است که هر کدام به یکی از مشتریان تعلق می‌گیرد و می‌تواند مکان مناسبی برای استراحت پس از خرید باشد.

این سازه قدیمی علاوه بر بازار سرپوشیده یک محل تاریخی برای بازدید نیز محسوب می‌شود. همچنین علاوه بر فروش کالا، مراسم‌های مختلف مانند قرعه کشی غرفه دار‌ها و… نیز در این بازار انجام می‌شود. همراه با گردشگران، مردم بومی نیز مشتری این بازار هستند.

جاذبه های اطراف  بازار عرب های کیش

غرفه لوازم تزئینی

یکی از غرفه‌های بازار عرب های کیش که می‌تواند برای گردشگران بسیار جالب توجه باشد، غرفه‌های مربوط به فروش لوازم تزئینی دریایی است که در این بازار بسیار دیده می‌شود. لوازم تزیینی که توسط این غرفه‌ها به فروش می‌رسد همان محصولات دریایی است که در کیش به وفور یافت می‌شود. شهر‌های ساحلی معمولاً به دلیل قرارگیری در نزدیکی دریا انواع قطعات مربوط به دریا مانند صدف‌ها را به عنوان لوازم تزیینی می‌فروشند. با توجه به اینکه قیمت لوازم تزیینی عرضه شده در این بازار بسیار پایین است می‌توان از آن‌ها برای سوغاتی استفاده کرد. افرادی که به دنبال تهیه سوغاتی هستند می‌توانند از نوع ارزان آن را در این بازار پیدا کنند.

زمان مناسب برای بازدید از بازار عرب ‌های کیش

بازدید و خرید از این بازار در تمامی فصل‌های سال مناسب است. زیرا در تمام طول سال قیمت اجناس همچنان ارزان و غرفه‌ها برای فروش دایر هستند. در صورتی که هدف از سفر به کیش بهره بردن از آب و هوای مناسب باشد انتخاب زمان سفر مهم است. طبیعتاً بهترین زمان برای سفر به کیش فصل بهار و پاییز است. به طور کلی میزان افرادی که در فصل بهار به کیش مسافرت می‌کنند بیشتر از سایر فصول است. به همین دلیل در این فصل جزیره بیش از فصل‌های دیگر شلوغ است. این موضوع نشان می‌دهد که این فصل در بین فصل‌های دیگر زمان مناسب‌تری است. البته ممکن است در فصل بهار به دلیل شلوغی بیش از اندازه در سطح جزیره کیش، قیمت اجناس و کالا‌ها نیز بالاتر از فصل‌های دیگر باشد.

 برای خرید‌های ارزان بهترین فصل تابستان است. با وجود آب و هوای گرم در تابستان‌های این جزیره، باز هم عده‌ای این فصل را برای سفر به کیش انتخاب می‌کنند. از مهم‌ترین دلیل آن نیز خرید‌های ارزان قیمت است. بازار عرب‌های کیش نیز در این فصل فروش ویژه و همراه با تخفیفات بسیار را آغاز می‌کند.

زمان مناسب برای بازدید از بازار عرب ‌های کیش

سخن پایانی

بازار عرب ‌های کیش یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بازار‌های سطح جزیره کیش است که توجه هر گردشگری را در این جزیره به خود جلب می‌کند. لذت خرید از این بازار به دلیل قیمت‌های ارزان و همچنین مکان‌های تفریحی اطراف دو چندان است. در کنار مراکز خرید و پاساژ‌های مختلف، بازدید و خرید از این بازار خالی از لطف نیست. تماشای معماری تاریخی این بازار همراه با تنوع کالا‌ها و قیمت‌های ارزان آن را به یکی از بازار‌های مناسب کیش تبدیل کرده است که پیشنهاد می‌شود در زمان سفر به کیش از این مکان بازدید کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا