تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردیمهریزیزد

سنگ‌ نگاره‌های کوه ارنان یزد

سنگ نگاره‌های کوه ارنان یزد

کوه ارنان دارای ارتفاعی حدود هشتصد و چهل متر میباشد. که قدیمی ترین سند یزد میباشد. کوه ارنان دارای گنجینه ای دوازده هزار ساله از سنگ نگاره های تاریخی میباشد.
کوه ارنان در فاصله صد کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، در حوزه دشت گسترده بهادران، واقع شده است. سنگ های کوه از جنس سنگ های رسوبی آهکی دوره نئوژن از دوران سوم زمین شناسی میباشد.

در دامنه ضلع شرقی، غربی کوهپایه ارنان تعدادی چشمه و رشته قنات هایی کم عمق و کم آب میباشد. که موجب پیدایش تعدادی مزرعه و باغ شده است.و در قسمت کوهپایه این کوه، سنگ نگاره هایی که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد، موجود میباشد.

در ادامه با دوباره سفر همراه باشید تا با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شویم .

سنگ نگاره های کوه ارنان یزد

سنگ نگاره های کوه ارنان

در دامنه شرقی کوه ارنان روی تعدادی از تخته سنگ ها نقوشی از حیوانات و انسان میباشد. این نقوش شامل: بز کوهی شاخ بلند (کَل)، انسان سوار بر مرکب. انسان سوار بر حیوان و تیر و کمان به دست. انسان (مرد) برهنه و نیزه به دست در حال ستیز با حیوان درنده، مرد برهنه گرز به دست. سگ شکاری، نقوش حیوانی نظیر آهو یا بز های کوچک و پرنده نمادین (سمبلیک) میباشد. که از هر یک فقط یک یا دو مورد است.

سنگ نگاره های کوه ارنان

 

این نقوش در بعضی از سنگ ها بسیار واضح و مشخص میباشد. برخی دیگر در اثر گذشت زمان به علت فرسایش باد .و تخریب حاصل از برف و باران ،اکنون به صورت کم رنگ و یک خراش سطحی تبدیل شده است. و از این رو برای یافتن و کشف این سنگ نگاره ها در سطح منطقه باید توجه بیشتری کنید.

همچنین دو مورد نگارش از عبارات “بسم الله الرحمن الرحیم و محمد رسول الله” با خط اسلامی، نیز در کوه ارنان میباشد. که متعلق به سال ۷۱۳ هجری قمری میباشد.و بنا به اظهارات باستان شناسان، این نقوش مربوط به نوعی هنر تفننی و سرگرم کننده، برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر و یا اقامت فصلی در این منطقه بوده است.

سنگ نگاره های کوه ارنان

مکان

کوه ارنان در شهرستان مهریز، روستای ارنان در استان یزد واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا