تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانشاهرود

معرفی کلی کویر رضا آباد سمنان

کویر رضا آباد را می‌توانید روی نقشه ایران در قسمت مرکزی پیدا کنید. این کویر در استانی واقع شده است که در تصور عده‌ای مادر کویرهای ایران محسوب می‌شود. با کمی جستجو در نقشه استان سمنان، به غیر از کویر رضا آباد سه کویر مهم دیگر را نیز خواهید دید. احتمالا آنچه که در شهرت کویر رضا آباد سمنان نقش داشته، روستایی با همین عنوان در نزدیکی کویر است.

بافت روستای رضا آباد به صورتی است که به ماسوله کویر ملقب گردیده است. خانه‌های این روستا به صورت متمرکز بوده به نحوی که حیاط خانه‌ای، بام خانه دیگر است. در ادامه توضيحات بیشتری در خصوص کویر رضا آباد بیان خواهیم کرد. با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی روستا

روستای رضا آباد در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شاهرود است. بعد از گذشتن از شاهرود، بایستی تابلوی ورودی شهر بیارجمند را پیدا کنید. بیارجمند نیز یک شهر دیدنی است که در حاشیه پارک وحش خارتوران واقع شده است.

پس از آنکه به شهر بیارجمند رسیدید، باید روستایی به نام خانخودی را نیز پشت ‌سر بگذارید. سپس به دوراهی معروفی در جاده خواهید رسید که یک مسیر آن شما را به روستای رضا آباد می‌رساند. بهتر است تنها به تابلوهای راهنما بسنده نکنید و ادامه مسیر را با نقشه یا از طریق GPS  دنبال کنید. روستای رضا آباد تقریبا با این دوراهی ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

ویژگی‌های مردم محلی روستا

لازم است بدانید که مردم روستای رضا آباد، عشایری هستند. ایل چوداری یا همان چوبداری چندین دهه است که در رضا آباد ساکن هستند. هر دوی این تلفظ‌ها صحیح است؛ ولی اغلب مردم، این ایل را با نام چوداری می‌شناسند.

اهالی روستای رضا آباد سمنان دارای سیاه‌چادرهایی بزرگی هستند. برخی از رضا آبادی‌ها در این چادرها ساکن هستند. این سیاه‌چادرها با پشم بز ساخته می‌شود و از این رو درون چادر در زمستان گرم و در تابستان خنک است.

در پی رونق یافتن گردشگری و کویرگردی در این منطقه، مردم ایل چوداری صنایع‌دستی‌ خود را در معرض فروش قرار دادند. شما هم خواهید توانست در سفر خود به کویر رضا آباد سمنان برای سوغات از این صنایع‌دستی خرید کنید. از جمله اصلی‌ترین ساخته‌های مردم رضا آباد می‌توان به کیف، کلاه، شال گردن، شال کمر، زیورآلات و… اشاره داشت که همگی از پشم بز هستند. اهالی این روستا هر روز صبح و عصر به پخت نان محلی تازه می‌پردازند. طعم این نان‌ها کاملا متفاوت با نان‌هایی است که تا کنون نوش‌جان کرده‌اید.

کویر رضا آباد

چرا نام این کویر رضا آباد است؟

اینکه چرا نام این کویر رضا آباد است کاملا مشخص نیست. اطلاعات زیادی در این خصوص در دسترس نیست. تا کمتر از ۱۰۰ سال قبل روستای رضا آباد، به روستای «چشمه کوررو» شناخته می‌شد. در نزدیکی روستا بقعه‌ای قرار دارد که مردم روستاهای اطراف نیز برای زیارت به آنجا می‌آمدند. به‌ خاطر وجود این بقعه، رفته رفته این روستا هم نام رضا آباد را گرفت. فاصله کم روستا تا کویر موجب گردید، اهالی ساکن کویر را نیز با این نام بخوانند.

کویر رضا آباد

آب ‌و هوای کویر رضا آباد سمنان چطور است؟

آب ‌و هوای کویر رضا آباد گرم و بسیار خشک است. در برخی از ساعات روز مثلا حوالی ظهر، نمی‌توانید روی شن‌ها راه بروید. زیرا به شدت داغ و سوزان هستند. ممکن است حرارت رمل‌های کویر رضا آباد سمنان شما را به یاد افسانه‌های قدیمی اندازد که شخصی جهت دستیابی به کمال، با قدم زدن در دل کویر ریاضت می‌کشید. در فصل تابستان‌ این گرما به بیشترین حد ممکن می‌رسد. آب‌ و هوای کویر در روزهای زمستان معتدل‌تر است.

نکته مهمی که در خصوص آب ‌و هوای کویر وجود دارد این است که در مدت کوتاهی تغییر می‌کند. تنها کافی است تا سایه‌ای روی قسمتی از شن‌ها بیفتد، آن موقع است که خیلی سریع سرد و خنک می‌شوند. با این تفاسیر حتما می‌دانید که شب‌های کویر تا چه حد سرد خواهد بود. در اغلب کویرها میزان بارش بسیار اندک است. بارش باران در کویر رضا آباد هم هر چند سال یک‌بار است.

آب ‌و هوای کویر رضا آباد سمنان چطور است؟

جاذبه‌های گردشگری کویر رضا آباد سمنان

حتی در صورتی که نمی‌خواهید از تفریحات کویر رضا آباد استفاده کنید، باز هم این امکان را دارید تا برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید. تجربه مشاهده دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این کویر را نباید به‌ راحتی از دست داد. چنانچه تا به حال تجربه کویرگردی را نداشته‌اید، حتما سفر به کویر رضا آباد حال و هوای بی‌نظیری برایتان رقم خواهد زد.

۱. تپه‌های ماسه‌ای

راه رفتن روی تپه‌های ماسه‌ای کویر رضا آباد در سکوتی کامل و مطلق تجربه خاصی خواهد بود. این تپه‌ها دارای شکل یکسانی نبوده و با هر وزش باد، تغییر شکل پیدا می‌کنند. بهتر است برای قدم زدن در این تپه‌ها از پوتین با رنگ روشن استفاده کنید. هرچند این کار تاثیر چندانی بر آسان‌تر شدن پیاده‌روی ندارد.

با هر قدمی که بر تپه‌های ماسه‌ای کویر رضا آباد سمنان می‌گذارید، پاهای شما به داخل ماسه‌ها فرو می‌رود. بیرون آوردن پا از ماسه‌ها و برداشتن گامی دیگر به همین ترتیب، انرژی بسیاری از شما خواهد گرفت و زودتر از آنچه که تصور کنید خسته می‌شوید. چنانچه از حضور حیوانات خزنده در این تپه‌ها واهمه دارید، لازم است بدانید که تمامی تپه‌ها این‌گونه نیستند. مناطقی که به روستا نزدیک هستند و یا محل رفت و آمد گردشگران است، جانوران و خزندگان کمتری یافت می‌شوند.

۲. رودخانه شور

همانطور که پیشتر گفتیم، در کویر رضا آباد چندان بارش باران نیست و می‌توان گفت تقریبا هر چند سال یک‌بار خاک‌های این منطقه از آب سیراب می‌شوند. طی سال‌های گذشته میزان بارش باران حتی  از حد ‌انتظار هم کمتر بوده است. این مسئله موجب گردیده تا رودخانه شور به خشکی گرایش پیدا کند. البته بعضا با بارش باران این رودخانه جان تازه‌ای می‌گیرد.

رودخانه شور از کوه‌های نیشابور جاری می‌شود و بعد از سپری کردن یک مسیر ۲۴۰ کیلومتری به رودخانه مور ملحق می‌گردد. این رودها در نهایت به کویر رضا آباد منتهی می‌شوند. رودخانه شور در بخش غربی روستای رضا آباد و روی تپه ماهورها واقع شده است.

رودخانه شور

۳. پارک وحش خارتوران در کویر رضا آباد

پارک وحش خارتوران با نام آفریقای ایران نیز در کویر رضا آباد سمنان شناخته شده است. این پارک به منظور محافظت از پوشش گیاهی و جانوری قسمت‌های مرکزی ایران در نظر گرفته شده است. پارک خارتوران دومین مجموعه حفاظت ‌شده ایران محسوب می‌شود که دارای وسعت بسیاری است. در این پارک وحش ملی ۱۶۷ نوع پرنده، دو نوع دوزیست، ۴۱ گونه پستاندار و ۴۰ گونه خزنده وجود دارد.

در این پارک ۷۲ نوع مار زندگی می‌کنند که تقریبا ۶۳ گونه در خشکی و ۹ گونه در آب هستند. از جمله مهم‌ترین حیوانات پارک وحش خارتوران می‌توان به گور خر ایرانی، غزال ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، گربه شنی، سیاه گوش و افعی شاخ‌دار اشاره داشت.

این پارک وحش در سال ۱۳۵۱ افتتاح شد و بعد از ۳۰ سال توانست عنوان پارک ملی خارتوران را کسب کند. در سفر شخصی خود به کویر رضا آباد سمنان امکان بازدید از پارک وحش خارتوران را نخواهید داشت. برای بازدید از این پارک حفاظت شده یا باید تور کویرنوردی با برنامه بازدید از خارتوران را خریداری کنید و یا شخصا مجوزهای مربوطه را از سازمان‌های ذیربط دریافت نمایید.

پارک وحش خارتوران در کویر رضا آباد

کویر رضا آباد سمنان چه تفریحاتی دارد؟

دوستداران فضای سبز که حساسیت بالایی برای سفر به کویر دارند، فکر می‌کنند که کویر دارای تفریحات خاصی نیست و با همین استدلال غلط هم از کویرگردی صرف‌نظر می‌کنند. این در صورتی است که این تفریحات متعددی دارد که می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

عکاسی

اغلب تورهای گردشگری کویر رضا آباد به منظور عکاسی به این منطقه می‌روند. بدون شک عکاسی از تپه ماهورها و رودخانه شور شما را سردوق خواهد آورد. ولی جذاب‌ترین سوژه‌ای که در این کویر می‌توانید پیدا ‌کنید، آسمان شب است. جهت گرفتن عکس‌های ناب از آسمان بایستی بدانید که بهترین زمان سفر به کویر رضا آباد چه وقت است. مورد مهم دیگر جهت عکاسی از آسمان، برخورداری از تجهیزات حرفه‌ای عکاسی است. تنها زمانی قادر به تجربه این تفریح خواهید بود که تجهیزات مناسب و با کیفیتی داشته باشید.

شترسواری

در صورتی که از علاقه‌مندان شترسواری در کویر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کویر رضا آباد را برای مقصد سفر خود انتخاب کنید.

جهت شترسواری در کویر رضا آباد کافی است تنها درخواست‌ خود را به یکی از اهالی روستای رضا آباد بیان کنید و یا به سراغ چادرهایی که شتر اجاره می‌دهند، بروید. عده‌ای از اهالی روستا دارای شترهایی هستند که از شیر آن‌ها محصولات لبنی تهیه می‌کنند. هنگامی که گردشگران به این کویر می‌آیند، آن‌ها شترهای ماده یا شترهای نر خود را جهت سواری و تفریح آماده می‌کنند. شترسواری در کویر در مقایسه با تفریحات دیگر مثل آفرودسواری یا موتور چهارچرخ هزینه کمتری دارد.

شترسواری

پیاده‌روی روی شن‌ها

یکی از ساده‌ترین و در عین حال لذت‌بخش‌ترین تفریحات کویر رضا آباد سمنان باید گفت که پیاده‌روی روی شن‌های طلایی کویر است. جهت قدم زدن روی شن‌ها نیازی به پرداخت هزینه یا داشتن تجهیزات آن چنانی نخواهید داشت. چنانچه قصد دارید پاهای خود را روی شن‌ها بگذارید و کمی قدم بزنید، حتما ساعت مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.

پیاده‌روی روی شن‌های  کویر رضا آباد

بهترین زمان برای سفر به کویر رضا آباد سمنان

به این خاطر که کویرها دارای آب‌ و هوای بسیار گرم و خشکی هستند، طبیعتا باید از سفر به آن‌ها در تابستان صرف نظر کرد. بهترین زمان برای سفر به کویر از ابتدای آبان ماه تا اواخر اردیبهشت است. در این زمان‌ها موقعیت آب‌ و هوایی، تحمل گرما را راحت‌تر می‌کند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا