تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیفریمان

جاهای دیدنی فریمان

شهر فریمان از نقاط تاریخی و گردشگری کشور است و در استان خراسان رضوی قرار دارد. در این شهر آثار تاریخی از قدمت چند هزار ساله برخوردار هستند و یکی از بهترین مقاصد برای دوستداران تاریخ به شمار می‌رود. آب و هوای مطبوع و آثار طبیعی این شهر همواره نظر گردشگران زیادی را به خود جلب نموده است. در صورتی که قصد دارید از جاهای دیدنی فریمان بازدید کنید تا آخر مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی فریمان

برخی از جاذبه‌های شهر فریمان از شهرت بیشتری برخوردار هستند و اکثر گردشگران جهت بازدید از آنها راهی فریمان می‌شوند. مشهورترین جاهای دیدنی فریمان عبارت‌اند از:

باغ ملی فریمان

از بزرگ‌ترین باغ‌ها و جاهای دیدنی فریمان می‌توان باغ ملی را نام برد که وسعت آن به ۹ هکتار می‌رسد. علاوه بر آن یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ملی استان خراسان رضوی است. طرح بسیار زیبایی دارد و از بافت سنتی ایرانی برخوردار است. از زیباترین پارک‌های ایران محسوب می‌شود. در این باغ یک عمارت دو طبقه دیده می‌شود که در ابتدای راه‌اندازی باغ ساخته شد. علاوه بر بهره‌مند شدن از زیبایی‌های آن می‌توانید برای تفریح و استراحت به این باغ بروید. در ورودی باغ ستون‌های پیوسته‌ای وجود دارند و دیوارهای باغ از معماری نیم قرن پیش برخوردار هستند. در مرکز شهر فریمان واقع شده و مسیر دسترسی به آن بسیار آسان است.

باغ ملی فریمان

آبگرم شاهان گرماب

جاذبه توریستی آبگرم شاهان گرماب از جاهای دیدنی فریمان است و در شهر سفید سنگ قرار دارد. این چشمه آب گرم از خواص درمانی بی‌نظیری برخوردار است و به‌عنوان تنها حوضچه آب گرم در ایران شناخته می‌شود که آب آن قابل آشامیدن است. بسیاری از افراد برای درمان آرتروز، روماتیسم، بیماری‌های پوستی و دردهای عصبی از آب این چشمه استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌ها و مزایای این آب گرم نداشتن گوگرد، آمونیاک و شوره است و در نتیجه رنگ و بویی ندارد. در آن یکی از مواد ارزشمند به نام سیلیکات وجود دارد که به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما می‌پردازد و همچنین سنگ مجاری ادرار را از بین می‌برد. در ساختار این حوض کتیبه‌ای وجود دارد که نشان‌دهنده ساخت آن به دستور شاه سلیمان صفوی است. این مجموعه تاریخی و طبیعی به‌عنوان استخر شاه سلیمان صفوی کاربرد داشت.

آبگرم شاهان گرماب

تفرجگاه زرکک

جاذبه توریستی و تفریحی زرکک از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی فریمان است که در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی این شهر و در روستای زرکک قرار دارد. این منطقه گردشگری بین جلگه رخ و دو رشته‌کوه قطار النگ و یخ آبی واقع شده است. آب و هوای این منطقه بسیار مطبوع و دلچسب است و استقبال گردشگران را در پی دارد. این تفرجگاه برخلاف بسیاری از مناطق استان خراسان رضوی بسیار سرسبز است و چشمه‌های متعددی در آن جریان دارند. پس از بازدید از این منطقه می‌توانید از روستاهای چهار تکاب و باغ عباس که در نزدیکی آن قرار دارند دیدن کنید.

تفرجگاه زرکک

بنای عشق آباد

عشق آباد از بناهای تاریخی و مذهبی فریمان است و در ۱۰ کیلومتری غرب فریمان و در روستای عشق آباد قرار گرفته است. این بنا آرامگاه سید نظام‌الدین است که از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام به شمار می‌رفت و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی فریمان از آن یاد می‌شود. این بنای منحصربه‌فرد در دوران سلجوقیان ساخته شده و مورد مرمت قرار گرفته که بنای فعلی آن به دوره تیموریان تعلق دارد. یک ایوان بزرگ به سمت شرق آن دیده می‌شود که سقف آن با تزیینات گچی و رسمی‌بندی مزین شده است. در سمت چپ ایوان با آجر کلمه محمد و در سمت راست آن کلمه علی به‌صورت مشبک منقوش شده‌اند. این بنای کهن بیانگر تاریخ ایران باستان است.

بنای عشق آباد

مزار بی‌آبه

در ۲۷ کیلومتری جنوب فریمان روستایی به نام مزار بی‌آبه وجود دارد که یکی از مزارهای تاریخی و دیدنی ایران را در خود جای داده است. این مزار از آثار تاریخی و جاهای دیدنی فریمان است و سال ساخت آن به قرن‌های ۹ تا ۱۱ هجری برمی‌گردد. این مزار در دوران صفویان و زمانی ساخته شد که مذهب تشیع در سراسر ایران در حال گسترش بود. مزار بی‌آبه در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بنای آن به‌صورت چلیپایی ساخته شده است و در وسط آن یک فضای مربع شکل با ابعاد ۶۹۰*۶۹۰ سانتی‌متر قرار دارد و دارای چهار ایوان است.

مزار بی ابه

ایوان رزمگاه

اغلب جاهای دیدنی فریمان عمدتاً تاریخی هستند و یکی از آنها به ایوان رزمگاه تعلق دارد. این بنای تاریخی ۵۲ کیلومتر با شهر فریمان فاصله دارد. در قرن هشتم تا یازدهم هجری ساخته شده و طراحی و معماری آن با توجه به قاب بندی‌های گچی و تزیینات که در زیر ایوان قرار دارند به سبک خراسانی نسبت داده می‌شود. از آنجایی این بنا را رزمگاه نام گذاشته‌اند که رزم رستم و اسفندیار در آنجا رخ داده بود. اغلب بخش‌های رزمگاه از بین رفته است و در حال حاضر تنها ایوان آن باقیمانده است. بخش‌های ویران شده آن شامل گنبدخانه و ایوان متصل به ضلع قبله بوده است.

ایوان رزمگاه

موزه مردم‌شناسی فریمان

از دیگر بناهای تاریخی فریمان می‌توان به موزه مردم‌شناسی اشاره کرد که در ابتدا به جهت اقامت مهندسان و متخصصان خارجی ساخته شده بود. پس از آن به اداره بررسی و ارزیابی کار کشاورزان تغییر کاربری داد. سپس در سال ۱۳۸۷ با تلاش‌های اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. قبل از آن که به موزه تغییر کاربری دهد به‌صورت یک خانه باغ بود که در آن آب‌نما و قنات وجود داشت. از جاهای دیدنی فریمان برای عاشقان تاریخ و ایران باستان محسوب می‌شود و در آن به نگهداری از یادگاری‌های دوران کهن پرداخته می‌شود. این موزه دارای اتاق‌های فراوان است و سبک معماری ایران کهن، هنرهای متنوع، آداب و رسوم مردم فریمان و صنایع دستی آنها را نشان می‌دهد.

موزه مردم‌شناسی فریمان

آرامگاه ارسلان جاذب

از جاهای دیدنی فریمان و نقاط ارزشمند گردشگری این شهرستان آرامگاه ارسلان جاذب است که یکی از سرداران سلطان مسعود غزنوی به شمار می‌رفت. این بنای باشکوه در نزدیکی جاده فریمان و نیشابور واقع شده است و معماری منحصربه‌فردی دارد. بخش‌های آن شامل گنبد با تزیینات داخلی، چهار دیواری‌ها، کتیبه و آجرکاری زیبا است. آجرکاری‌ها نشان‌دهنده معماری اسلامی هستند. در سراسر سقف داخلی گنبد مقبره کتیبه‌ای دیده می‌شوند که با رنگ روشن و با استفاده از آجر منقوش شده‌اند.

در بالاتر از آن نیز کتیبه دیگری وجود دارد که دارای تزیینات ظریف است و نوشته‌های آن به خط کوفی هستند. معماری آن هنر بودایی را نشان می‌دهد که از فرهنگ بومی آسیای مرکزی است و در برخی از ابنیه استان خراسان دیده می‌شوند. ارسلان جاذب در سده ۴۰۰ دار فانی را وداع گفت و در همین مکان دفن شد؛ بنابراین یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی خراسان رضوی است. هنگام بازدید از آرامگاه ارسلان جاذب با مقبره میل ایاز نیز مواجه خواهید شد که فاصله کمی از یکدیگر دارند.

آرامگاه ارسلان جاذب

خانه و موزه شهید مطهری

خانه و موزه شهید مطهری از جاهای دیدنی فریمان است که مدت زیادی از ساخت آن نمی‌گذرد و به دوران پهلوی تعلق دارد. شهید مطهری از شخصیت‌های فرهنگی ایران بود و برای همین این بنا ارزش فرهنگی بالایی دارد. این بنای تاریخی برجسته دارای ۳۷۰۰ متر مربع مساحت است که امروزه تنها ۱۲۰ متر آن باقی مانده است و از قسمت‌های گوناگون شامل هال، پذیرایی، دو اتاق، بالکن و تراس برخوردار است. این بنا در واقع به خانه پدری شهید مطهری تعلق دارد. با وارد شدن به این خانه با فضاهای جالب شامل حوض آب، حیاط، درب‌های کوچک، گلیم و کف‌پوش‌ها مواجه می‌شوید.

خانه و موزه شهید مطهری

شهر تاریخی سنگ بست

یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ بازدید از شهر تاریخی سنگ بست است. این جاذبه گردشگری از جاهای دیدنی فریمان در روستای سنگ بست به شمار می‌رود و دوران کهن ایران را به وضوح نشان می‌دهد. این شهر تاریخی از یک حصار بسیار بزرگ با ابعاد ۴۰۰ در ۲۴۰ متر و یک خندق به عرض ۱۰ متر و عمق ۲ متر برخوردار است. تعداد برج‌های شهر به ۱۸ عدد می‌رسند و جلوه و زیبایی خاصی به این منطقه کهن بخشیده‌اند.

شهر سنگ بست یادگاری از دوران پس از اسلام است که در آن زمان ایرانیان به شهرسازی می‌پرداختند و با معماری ویژه خود جهانیان را انگشت به دهان می‌گذاشتند. شهر تاریخی سنگ بست قسمت‌های بسیار متنوعی دارد که شامل مناره، مسجد جامع، کاروانسرا، خانقاه، آرامگاه ارسلان جاذب و بسیاری از ابنیه تاریخی دیگر است. این منطقه در زمان ایران باستان اهمیت بسیار بالایی داشت و شهرهای مرو، هرات، توس و نیشابور را به یکدیگر مرتبط می‌نمود.

شهر تاریخی سنگ بست

رباط سنگ بست

در منطقه سنگ بست با فاصله کمی از مقبره ارسلان جاذب شاهد یکی دیگر از جاهای دیدنی فریمان به نام رباط سنگ بست خواهید بود. این رباط که بنای آجری میل ایاز نیز نام دارد بر روی یک صفحه چهار ضلعی قرار گرفته است و ۱۰۱ پله در فضای داخلی آن وجود دارند. این بنا به امیرعلی شیر نوایی توسط حمدالله مستوفی نسبت داده می‌شود. دارای برج‌های نگهبانی است که طبق یک نقشه مستطیل شکل در فواصل مشخصی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای تقویت کردن دیوارهای اصلی و مرتفع نیز نیمه برج‌هایی ساخته‌اند که بسیار دیدنی هستند. رباط سنگ بست دارای یک سردر ورودی شبیه به سردر کاروانسرای مهیار اصفهان است. در حیاط مرکزی رباط حجره‌ها، اصطبل و اتاق‌های مخصوص اقامت کاروانیان در یک فضای داخلی قرار گرفته‌اند.

رباط سنگ بست

سایر جاهای دیدنی فریمان

در این بخش برخی از جاهای دیدنی فریمان که اسم آنها کمتر به گوشتان خورده است معرفی شده‌اند:

رباط سمنگان

از بناهای تاریخی و کاروانسراهای کهن است که در راه قدیم سنگ بست قرار دارد. این مکان زیبا از جاهای دیدنی فریمان است که سبک معماری آن به دوران تیموری یا صفویه برمی‌گردد. در سفر خود به روستای سمنگان حتماً از این کاروانسرای قدیمی دیدن کنید.

رباط سمنگان

برج واقع فریمان

در نزدیکی سد فریمان جاذبه‌ای دیده می‌شود که بر روی آن یک برج تاریخی قرار دارد. این برج به‌صورت دایره‌وار ساخته شده و از جاهای دیدنی فریمان است. با توجه به سبک معماری آن می‌توان گفت در دوره پهلوی اول ساخته شده است. ظاهری بسیار شبیه به فانوس دریایی دارد و از چهار پنجره تشکیل شده که رو به جهت‌های اصلی جغرافیایی قرار دارند. از این برج برای نگهبانی و دیده‌بانی استفاده می‌کردند.

برج واقع فریمان

بند باستانی فریمان

یکی از آثار تاریخی جذاب فریمان به بند باستانی تعلق دارد که برخی از گردشگران هنگام تور مشهد از آن بازدید می‌کنند. این بند تاریخی در دوران مغول ساخته شده است و توسط عین‌الدوله بازسازی شد. در همین حین به ارتفاع آن افزوده شد و در حال حاضر به ۲۰ متر می‌رسد. از مصالح بسیار قوی و باکیفیت مانند آجر ساخته شده و استحکام بالایی دارد.

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فریمان است که پس از سال‌های فراوان توانسته پابرجا بماند و گردشگران زیادی را به سمت خود فرا بخواند. طول دریاچه پشت آن حدود ۲ کیلومتر و عرض ۵۰ متر است و حجم آن به ۵.۱ میلیون متر مکعب می‌رسد. این مکان هزار ساله از امکانات متنوعی مانند رستوران، سرویس بهداشتی، جایگاه استراحت و وسایل بازی کودکان برای رفاه حال گردشگران برخوردار بوده و برای امنیت آنها به نوسازی اطراف سد پرداخته شده است.

بند باستانی فریمان

آبشار چهار تکاب

آبشار چهار تکاب از دیگر جاهای دیدنی فریمان در روستایی به همین نام است. روستای چهار تکاب ۳۵ کیلومتر با مرکز استان خراسان رضوی فاصله دارد. این روستا دارای منطقه کوهستانی است و آبشارهای بلند و دیدنی متعددی دارد. ارتفاع آبشار چهار تکاب بیش از ۱۹۰۰ متر از سطح دریا است و توسط ارتفاعات سیاه چوبین احاطه شده است. برای رسیدن به آبشار نیاز است دو ساعت پیاده‌روی کنید و در صورت لزوم باید با مهارت‌های فنی آشنا باشید. در بالای آبشار یک منطقه جنگلی انبوه از درختان ارس دیده می‌شود که برای رسیدن به آن باید از کوه بالا بروید و مسیر صعب‌العبوری دارد.

آبشار چهار تکاب

منطقه شکار ممنوع کلیلاق

استان خراسان رضوی دارای یک منطقه وسیع در سه شهرستان فریمان، تربت جام و زاوه است که منطقه شکار ممنوعه کلیلاق نام دارد. منطقه کلیلاق ۲۵ کیلومتر با شهرستان فریمان فاصله دارد. این مکان دیدنی و باارزش دارای وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار است و از پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های جانوری ارزشمند برخوردار است. از جمله آنها می‌توان به میش، قوچ، پلنگ، بز و کل اشاره کرد. همچنین دارای درختان کهنسال اورس است که به‌صورت متراکم دیده می‌شوند. این منطقه باارزش از جاهای دیدنی فریمان است و بلندترین نقطه آن کوه کلیلاق نام دارد که ارتفاع آن ۲۹۴۲ متر است. تنوع زیستی در این منطقه به خوبی قابل مشهود بوده و انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و حشرات در شرایط مساعد زیستگاهی کنار هم زندگی می‌کنند. امکان بازدید از این منطقه وجود دارد و در سراسر آن شاهد چشمه‌سارهای بسیار زیبا خواهید بود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق

چهار دالان

از مناطق بسیار زیبا و جاهای دیدنی فریمان می‌توان به بافت قدیمی این شهرستان یعنی چهار دالان اشاره کرد. این بافت شهری در دوران پهلوی اول ساخته شد و از اولین سازه‌های بتنی در کشور محسوب می‌شود. مهندسین آلمانی در ساخت آن نقش بسیار مهمی داشتند. امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی تبدیل شده است. از بناهای بسیار متعدد شامل ساختمان شهرداری، اداره مالیات و امور دارایی، فرماندهی نیروی انتظامی و بنیاد شهید برخوردار است که در تملک ادارات شهرستان فریمان قرار دارند. از قدیمی‌ترین بناهای آن می‌توان به بانک چهار دالان، ورودی‌های فریمان، دادگستری و آبخوری نوبخت اشاره کرد که در اولین دوره از حکومت پهلوی ساخته شده‌اند. این شهر وسعت زیادی دارد و در سراسر آن درختان سرسبز دیده می‌شوند. در اطراف آن مناطق کوهستانی فریمان به چشم می‌خورند که می‌توانید پس از بازدید از چهار دالان به کوهنوردی بپردازید.

چهار دالان

تپه نادر

در دهستان فریمان یکی از آثار تاریخی به نام تپه نادر واقع شده است. این اثر زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت آن به پیش از دوران اسلام برمی‌گردد. تپه نادر از جاهای دیدنی فریمان با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است و بازدید از آن توصیه می‌شود. از منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل برخوردار بوده و برای علاقه‌مندان به کوهنوردی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. تعداد ساکنان آن به کمتر از 120 نفر می‌رسند. دارای راه مالرو است و جاده مناسب برای رانندگی ندارد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید دیدن از این جاذبه زیبا را از دست ندهید.

تپه نادری فریمان

پارک جنگلی فریمان

پارک جنگلی فریمان از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهرستان به شمار می‌رود. در این پارک امکانات رفاهی و تفریحی گوناگونی وجود دارند و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی فریمان از نظر گردشگران محسوب می‌شود. سالن غذاخوری، بوفه، پیست اسکیت، استخر قایقرانی، غرفه صنایع دستی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و انواع وسایل بازی ویژه کودکان و بزرگسالان از مهم‌ترین امکانات این مکان هستند. افراد بومی و بسیاری از گردشگران برای تفریح و تجربه هیجان به پارک جنگلی می‌روند. از فضای سبز و درختان بلندقامت برخوردار بوده و مکان مناسبی برای استراحت مسافران است. مساحت پارک جنگلی فریمان ۶ هکتار است و داخل آن یک رودخانه بسیار زیبا عبور می‌کند. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی فریمان به شمار می‌روند.

پارک جنگلی فریمان

جمع‌بندی

فریمان از شهرهای تاریخی استان رضوی است که با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خود میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. در این شهر انواع امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شده و می‌توانید با خیال راحت به بازدید از ابنیه تاریخی و دیگر جاهای دیدنی فریمان بپردازید. فریمان از منطقه کوهستانی برخوردار بوده و زمستان‌های فوق‌العاده سردی دارد؛ بنابراین بهتر است سفر خود را برای فصل بهار و تابستان برنامه‌ریزی کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا