تور

اجاره خودرو در دبی
ارومیهاستان آذربایجان غربیایرانگردی

آشنایی با قلعه هلاکوخان ، ارومیه

قلعه هلاکوخان

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با قلعه هلاکوخان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه دیدنی در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

یکی از استان های مرزی ایران آذربایجان است، مرکز آن شهر زیبای ارومیه می باشد. این استان تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن کرد نشین بودند و مکریان نام دارند. هم جواری این استان با ترکیه باعث طبیعت بسیار زیبای این استان شده است. یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی این استان قلعه هلاکوخان است.

یکی از قلعه های تاریخی استان آذربایجان شرقی قلعه هلاکوخان است، این قلعه در شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، دهستان جزیره، روستای آق گنبد قرار دارد. قلعه هلاکو خان به نام (قلعه حسین بیگ جان) هم معروف است، اینجا یکی از قلعه های تابستانی هلاکوخان مغول است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه گردشگری استان آذربایجان شرقی به نام جزیره اسلامی می باشد و فاصله آن با تبریز 70 کیلومتر است که از شهرستان ایلخچی می گذرد. هفت روستای بزرگ و کوچک در آن قرار دارد و اهالی آن به ترکی صحبت می کنند، شغلشان بیشتر کشاورزی است. قلعه هلاکوخان در این جزیره می باشد.

قلعه در بلندی روستای آق گنبد، در اسکله ی منتهی بین ارومیه و تبریز واقع است. این جزیره تنها جزیره مسکونی و آباد دریاچه ارومیه بوده و در تابستان به صورت شبه جزیره می شود.روستاییان این جزیره از راه خشکی به تبریز، آذر شهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می کنند.

قلعه هلاکو

در مسیر قلعه آب انباری های زیادی است که در دل کوه، به شکل خاصی ساخته شده است. در کنار این آب انبارها جوی های آبی هست که هنگام بارندگی ، آب را به سمت آب انبار هدایت می کند و در تمام سال آب مورد نیاز تامین است. در بهار رفتن به قلعه خیلی زیباست ، چون گل های لاله در تمامی راه به چشم می خورد.

مصالح بکار رفته در قلعه از خشت و گل خام است. پوشش بنا از لحاظ شکل و فاصله جرزها از چوب است. تکه های به جا مانده از این قلعه ، تکه هایی از دیوار قلعه، قسمتی از فضای سر پوشیده پایه ها و یکی از برج های نگهبانی و……می باشد.

قلعه هلاکو

دیوارهای قلعه از سنگ است. قلعه از نظر استحکامات ، موقعیت استقرار، شبیه قلعه های بابک، قهقهه و جوشون است. دسترسی به قلعه سخت است از 3 طرف پرتگاه خطر ناک است، اما این موقعیت ، دفاع را برای قلعه بانان آسان می ساخته است.

چطور به قلعه هلاکو خان برویم؟

در شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، دهستان جزیره، 2 کیلومتری جنوب روستای آق گنبد است. برای دسترسی باید از ایلخچی به طرف سرای سمت چپ پیچیده و به روستای آق گنبد بروید. در اول روستا سمت راست یک راه خاکی وجود داردکه بعد از پیمودن چند دقیقه در طول مسیر یک تابلو در راست جاده می بینید که صعود به قلعه را نشان می دهد. دسترسی به قلعه از داخل روستا هم می شود، اما مسیر آن ماشین رو نیست.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره اسلامی، نزدیکی روستای آق گنبد

قلعه هلاکو خان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا