تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیپاوه

جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه

جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم درباره هجیج صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه بیشتر آشنا شویم.

روستای هجیج از روستاهای پلکانی ایران میباشد. که با کوه‌ های سنگی، مناظرسرسبز، چشمه‌ های خروشان و مسیر پرپیچ و خم منظره بینظیری را خلق کرده است. به صورتی که علاوه بر گردشگران، همواره هنرمندان خوش ذوق را نیز به سمت خود کشانده است. این روستا از جذاب ترین مناطق کرمانشاه می باشد.

طبیعتی بکر و جریان رود آب سیروان در کنار این روستا چشم انداز زیبایی را به وجود آورده. و نیز چشمه پل که یکی از گواراترین آب ها را دارد و معدنی میباشد، در این منطقه میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه

آشنایی با روستای هجیج

روستای هجیج در کرمانشاه یکی از پر جاذبه ترین نقاط این استان کرمانشاه، و از مناطق دیدنی اورامانات میباشد. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه واقع شده است.و به دلیل پلکانی بودن محبوبیت خاصی بین گردشگران پیدا کرده است.

خانه‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده اند. به گونه‌ای پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگری میباشد. علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج بوده است. معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق میباشد.

زبان اورامی مردم هجیج که یکی از اصیل ترین لهجه‌ ها به شمار می رود. دارای قرابت زیادی با زبان اوستایی و پهلوی میباشد. به طوری که اگر متنی از پهلوی را برای یک اورامی زبان بخوانند لغات بی شماری از آن را می تواند درک کند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه

جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای هجیج کرمانشاه

حوض پیر هجیج

در روستا حوضی قدیمی واقع شده است. که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را تشکیل داده است. برای دیدن این حوض بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین یروید. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام گردد. مردم از آب این حوض استفاده می کردند.

آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رسید. یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو استفاده می گشت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می ریخت. و برای شستشو و تامین آب خوراکی آن را مورد استفاده قرار می دادند.

حوض پیر روستای هجیج

حوض پیر روستای هجیج

بقعه ی امامزاده سید عبیدالله

در این روستا بقعه ای به نام امزاده سید عبیدالله واقع شده است.که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری هجیج کرمانشاه میباشد. که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم میباشد. که در این روستا مردم هجیج احترام خاصی برای آن قائل می شوند. مردم این روستا بیشتر نذورات و اعمال زیارتی خودشان را در این امامزاده انجام می دهند.

بقعه ی امامزاده سید عبیدالله، هجیج

ارتفاعات شاهو هجیج

در امتداد این روستا اگر حرکت کنید به ارتفاعات شاهو دسترسی پیدا می کنید. که آنها بخشی از رشته کوه های زاگرس میباشند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه واقع شده است. و همچنین مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول منظره بینظیر و با شکوهی را خلق کرده اند.

ارتفاعات شاهو هجیج

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان یکی از جاذبه های گردشگری هجیج کرمانشاه میباشد. و مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا واقع شده است. این رودخانه با مسیری طولانی و پرپیچ و خم خود منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن میباشد. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه داده است.

مراتع سرسبز و حاصلخیز به ویژه در اطراف رودخانه سیروان، باعث رونق دامداری در این روستا گشته است. کشک، شیر، دوغ، روغن حیوانی و کره از مهم ‏ترین فرآورده ‏های لبنی این روستا هستند. نگهداری و پرورش انواع طیور در این روستا نیز رایج میباشد.

رودخانه سیروان، روستای هجیج

رودخانه سیروان، روستای هجیج

صنایع دستی روستای هجیج

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی آنان در تمامی مایحتاج روزانه میباشد. به گونه‌ای که از گیوه‌بافی که پایپوش مردمان مناطق کرد نشین میباشد. تا لباس‌هایی سنتی بافته شده از پشم ورنگ طبیعت، تا تهیه خوراک و مایحناج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در رفاه است را خود تولید می کنند. که این همه تلاش ها، کوشش ها، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان را می رساند.

صنایع دستی روستای هجیج

مکان روستای هجیج

روستای هجیج ، روستایی از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران میباشد. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا