تور

اجاره خودرو در دبی
استان گلستانایرانگردیگرگان

منطقه شکار ممنوع چلچلی گرگان

 منطقه چلچلی جواهری در شمال ایران که در انتظار شماست. اگر به دنبال یک سفر خاطره‌انگیز و متفاوت هستید، منطقه چلچلی گرگان با طبیعت دست‌نخورده و بی‌نظیرش از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست که می‌توانید به دنبال کشف تمامی جاذبه‌های طبیعی و شگفتی‌های این منطقه بار سفر ببندید و راهی جاده‌ها شوید. همچنین خوب است بدانید این منطقه با وجود طبیعت خیره‌کننده‌ای که دارد، به دلیل کمتر شناخته‌شدن در میان مردم، یک مقصد خلوت و آرامش‌بخش برای گردشگران است.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

معرفی شهر گرگان

 شهر گرگان به‌عنوان مرکز استان گلستان در شمال شرق ایران واقع شده است. در گذشته، این شهر با نام استرآباد یا استارباد شناخته می‌شد. گرگان از شمال به شهرستان آق‌قلا، از شرق به شهرستان کردکوی و بندر ترکمن و از جنوب به ارتفاعات شاه کوه و استان سمنان ختم می‌شود. مردم گرگان، فارسی را به گویش گرگانی و طبری به کار می‌برند. شهر گرگان دارای سابقه سکونتی بسیار کهن است که به بیش از شش هزار سال قبل برمی‌گردد. شهر گرگان با دارابودن بافت تاریخی بی‌نظیرش در بخش شمال ایران، به وسعت 150000 هکتار، به‌عنوان سومین بافت تاریخی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای مدت طولانی، این شهر محور رشد و پیشرفت فرهنگی به‌حساب می‌آمد و به همین جهت در زمان صفویه به اسم دارالمؤمنین شناخته می‌شد.

منطقه شکار ممنوع چلچلی گرگان

 وضعیت آب‌وهوایی گرگان

 گرگان شهری با آب‌وهوای معتدل است. ولی تابستان‌های آن نسبتاً گرم و شرجی است. دمای هوای تابستان در این منطقه به‌صورت میانگین، 31 درجه سانتی‌گراد و در فصول سرد حدوداً 4 درجه است. در این منطقه، اقلیم بسیار پرتنوعی وجود دارد که شامل کوه، جنگل، دشت، جلگه، بیابان، شوره‌زار و چمن‌زار، دریا، خلیج، رودخانه و تالاب می‌شود. به‌خاطر وجود چنین اقلیمی، تعداد زیادی از افراد، این شهر را به‌عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند. خوب است بدانید مناسب‌ترین فصل برای بازدید از طبیعت بکر این شهر گردشگری، فصول بهار و پاییز است؛ هرچند در بقیه ایام سال نیز جذابیت خود را دارد.

منطقه چلچلی گرگان

مشخصات منطقه حفاظت شده چلچلی

 منطقه چلچلی گرگان یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم استان گلستان در شمال ایران است. این ناحیه با پوشش گیاهی فراوان، مناظر طبیعی زیبا و آب‌وهوایی مطلوب، فرصتی عالی برای استراحت و تجربه طبیعت برای توریست‌ها و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. در جنوب شرقی شهر گرگان، منطقه شکار ممنوع چلچلی به وسعت 33000 هکتار واقع شده است. این منطقه در کنار کوه چلچلی واقع شده و دلیل نام‌گذاری آن به این اسم نیز همین موضوع است. در مجاورت منطقه چلچلی گرگان، منطقه حفاظتی دیگری به نام جهان‌نما قرار گرفته که آنجا نیز بسیار زیبا و دیدنی است.

 به دلیل سختی مسیر و عدم توسعه راه‌های دسترسی، این منطقه دارای طبیعت بکر و نسبتاً دست‌نخورده است. جنگل‌های هیرکانی و پوشش گیاهی و ارتفاعات منطقه چلچلی، زیستگاهی مناسب برای جانورانی مانند مارال، شوکا، خرس، میش، کبک دری، قوچ و پلنگ و انواع پرندگان زیبا ساخته است. وجود تنوع فوق‌العاده از جانوران و گیاهان در این ناحیه، آن را به یکی از بهترین مراکز زیستی در ایران تبدیل کرده است. همچنین این منطقه با چشمه‌سارهای فراوانش، سرچشمه رودخانه قره‌سو را تشکیل می‌دهد. در فصول بهار و پاییز، آب‌وهوای فوق‌العاده این ناحیه با خنکای ملایم و دلچسبش، هوش از سر هر کسی می‌برد و طراوت و شادابی را به روح انسان می‌دمد.

مشخصات منطقه حفاظت شده چلچلی

بهترین زمان سفر به منطقه چلچلی

 اگر به دنبال وقت‌گذرانی و گردشگری در دل جنگل و مراتع طبیعی سرشار از سرسبزی و تازگی و بازدید از آبشارها هستید، فصل بهار بهترین زمان برای لذت‌بردن از طبیعت دوباره جان گرفته و تروتازه منطقه چلچلی است. فصل پاییز نیز که با الوان گرم متنوعش، دالان‌های رنگارنگ خزان‌زده جنگالی را به وجود آورده که چشم هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کنند، به مسافران اجازه می‌دهد که بهترین شرایط را برای بازدید و گشت‌وگذار داشته باشند.

 موقعیت مکانی منطقه چلچلی گرگان

 استان سرسبز و باطراوت گلستان در شمال شرقی ایران و جنوب شرق دریای نیلگون خزر قرار دارد. منطقه فوق‌العاده زیبای چلچلی گرگان در جنوب شرق شهر گرگان که مرکز استان گلستان شناخته می‌شود، قرار گرفته است. در سمت غربی این منطقه بکر و دست‌نخورده، منطقه حفاظت شده جهان‌نما وجود دارد. همچنین این منطقه در شمال کوه سه هزارمتری چلچلی واقع است.

 نکات مهم سفر به منطقه چلچلی

 در صورتی که قصد سفر به منطقه چلچلی گرگان را دارید، بهتر است با خودرو شخصی سفر کنید تا بتوانید به‌راحتی و با دردسر کمتر به جاذبه‌های مختلف این منطقه دسترسی داشته باشید. همچنین با بررسی شرایط آب‌وهوایی شهر گرگان و منطقه چلچلی گرگان، پوشش مناسبی را مطابق با فصلی که قصد بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید، انتخاب و تهیه نمایید؛ زیرا پوشش یکی از مهم‌ترین لوازم گردشگری به‌حساب می‌آید. نکته دیگر اینکه وسایل مناسبی همچون کفش مناسب طبیعت‌گردی، یک‌دست لباس اضافه، عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پاوربانک، در این سفر بسیار کارآمد خواهد بود، پس سعی کنید آنها را به همراه داشته باشید. جهت اسکان در منطقه بکر و طبیعی چلچلی می‌توانید در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و مراکز بوم‌گردی واقع در روستاهای شهر گرگان که نزدیک به منطقه هستند، اقامت داشته باشید.

منطقه حفاظت شده چلچلی

جاذبه‌های دیگر شهر گرگان

 سفر به گرگان فرصتی است برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار که این شهر به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. این شهر هرآنچه از طبیعت انتظار دارید در مقابلتان عرضه می‌کند؛ از جنگل و جلگه و کوهستان تا دریا و چشمه و تالاب در شهر سرسبز و زیبای گرگان وجود دارد.

 منطقه جنگلی ناهارخوران

 یکی از جاذبه‌هایی که در سفر به گرگان باید دید، منطقه جنگلی ناهارخوران است. این جنگل بافاصله 4 کیلومتر در جنوب شهر گرگان قرار دارد. درختان بلندقامت و سرسبز آن، منظره بی‌نظیر و جذابی را پیش چشمان گردشگران خلق کرده است. این منطقه همچنین از امکانات توریستی و تفرجگاه‌های باصفایی برخوردار است که سبب رونق گردشگری منطقه جنگلی ناهارخوران گشته است.

 منطقه جنگلی ناهارخوران

طبیعت سردانسر

 سردانسر در واقع یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار چشم‌نواز و منحصربه‌فرد در گرگان است. این منطقه که در دشت‌های گرگان واقع شده و از شلوغی و هیاهوی شهر به‌دور است، بسیار زیبا و دلنشین است. همچنین امکان مشاهده گله اسب‌های وحشی زیبا در این منطقه وجود دارد که بسیار هیجان‌انگیز است. به طور خلاصه برای رفتن به سردانسر، می‌توان از میانه روستای زیارت شروع کرد و به‌طرف نخود چشمه و چکل پیرزن حرکت کرد تا به دشت سرزنده و سبزرنگ سردانسر رسید. علاوه بر زیبایی دشت، سردانسر برای دوستداران کوهنوردی و کوه‌پیمایی نیز یک مقصد هیجان‌انگیز است. در این منطقه، از ارتفاعات سردانسر می‌توان برای صعود و کوه‌پیمایی استفاده کرد و لذت برد.

طبیعت سردانسر

جنگل توسکستان

 جنگل توسکستان در قسمتی از شمال شرق البرز واقع شده و از جاده‌ای بسیار زیبا چشمگیر قابل‌دسترسی است. بدون شک در فصل پاییز، رنگارنگ‌ترین مناظر در این منطقه به نمایش گذاشته می‌شود. بعد از گذر از 13 کیلومتر از شهر گرگان، روستایی باصفا را می‌بینید که نام این جاده را به خود اختصاص داده است. در هنگام عبور از این جاده، خانه‌های سنتی را نظاره خواهید کرد که چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که به علت پر پیچ‌وخم بودن و شیب زیاد مسیر، باید در هنگام رانندگی محتاط باشید. در مسیر می‌توانید ماشین را در کناری متوقف کنید و به گشت‌وگذار در فضای سحرآمیز جنگل بپردازید. این منطقه جنگلی یک بخش از جنگل هیرکانی است که اکنون به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود.

جنگل توسکستان

آبشارهای دره تل انبار

 در فاصله کمی از روستای زیارت، آبشارهای زیبای دره تل انبار قرار دارند که بسیار دیدنی و تماشایی است. در این دره 53 آبشار وجود دارد که ارتفاع آن‌ها از 2 متر تا 40 متر متغیر است. حدود بیست عدد از این آبشارها، ارتفاعی بلندتر از ده متر را شامل می‌شوند. اگر قصد رفتن به این آبشارها را دارید، باید بدانید که داشتن مهارت فرود و تجهیزات آن بسیار اساسی است. نکته آخر اینکه با فرود از آبشار اول امکان برگشت را ندارید و برای خروج باید به راه خود ادامه دهید.

آبشارهای دره تل انبار

منطقه حفاظت شده جهان نما

 از دیگر جاذبه‌های شهر گرگان، می‌توان منطقه حفاظت شده جهان‌نما را به زبان آورد که به علت مرتفع بودن به بام استان گلستان شهرت دارد. موقعیت جغرافیایی این منطقه در 60 کیلومتری جنوب شرقی کردکوی و 85 کیلومتری گرگان است. این ناحیه از نظر وسعت، دومین منطقه حفاظت شده استان به‌حساب می‌آید. محیط طبیعی جهان‌نما جزو پاکیزه‌ترین و دست‌نخورده‌ترین مناطق شمال ایران است. با رفتن به این منطقه جنگلی مرتفع در جنوب استان گلستان، می‌توانید از تماشای آسمان در زمان‌های مختلف لذت ببرید.

منطقه حفاظت شده جهان نما

سخن پایانی

 منطقه چلچلی گرگان یک بهشت طبیعی در آغوش شمال ایران و از مقاصد بکر و دیدنی استان گلستان است. این منطقه با مناظر خیره‌کننده و جذابیت‌های بصری خارق‌العاده خود، در تمام ایام سال جذابیت بسیاری را برای عاشقان طبیعت دارد. چلچلی در جنوب شرق گرگان قرار گرفته است و کوه چلچلی و منطقه جهان‌نما در مجاورت آن قرار دارند. همچنین این منطقه از شهر گرگان، با آب‌وهوای معتدل و عالی و ویژگی‌های زیستگاهی و فرهنگی منحصربه‌فرد، یک مقصد آرامش‌بخش و سرسبز برای گردشگران بومی و غیربومی است که مشتاق لذت‌بردن از زیبایی‌های چشم‌اندازهای طبیعی هستند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا