تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

معرفی آرامگاه خواجه ربیع در مشهد مقدس

آرامگاه خواجه ربیع در مشهد مقدس

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه زیارتی آرامگاه خواجه ربیع مشهد در استان خراسان رضوی داشته باشیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

آرامگاه خواجه ربیع در شمال غربی مشهد در انتهای خيابان خواجه ربيع قرار گرفته است. اين بنا با شکوه به توصيه شيخ بهايی توسط شاه عباس صفوی‌ در نيمه اول قرن هجری ایجاد گردیده است. همچنین این بنا در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گشته است.

آرامگاه خواجه ربیع

آشنایی با خواجه ربیع

نام خواجه ربيع در تاريخ ربيع بن خثيم بوده است. خواجه ربیع از طایفه بنی‌اسد و ساكن كوفه، از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین (كسانی كه صحابه پیامبر را درک كرده‌ بودند) میباشد. و همچنین از یاران و سرداران حضرت علی(ع) بوده. وی ضمن ارادت به حضرت علی(ع) ظاهراً خویشاوندی با معاویه بن ابوسفیان هم داشته است. بنابراین در سال‌های پایانی خلافت حضرت علی و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه، به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین از عراق را به گشور ایران و شهر خراسان آمده است.

آرامگاه خواجه ربیع

او در سال‌های پایانی عمر ساكن شهر نوغان (مركز ولایت توس در آن زمان) بوده است. و بالاخره در سال ۶۳ ه‍جری قمری یا به روایتی دیگر در سال ۶۱ فوت کرده است. و در یک فرسنگی شمال نوغان به خاک سپرده شده است. می گویند زمانی كه امام رضا به خراسان سفر کرده اند. در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍جری قمری قبر خواجه را زیارت كرده اند.

آرامگاه خواجه ربیع

معماری آرامگاه

مقبره خواجه ربیع بنایی زیبا و باشكوه در باغی وسیع و مصفا. بر كناره كشف رود و در حاشیه شمالی شهر مشهد قرار گرفته است. این مقبره دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی میباشد. گنبد بنا دو پوششه است. و پوشیده از كاشی‌های زیبای فیروزه‌ای و درون بنا هم مزین به نقاشی‌های طلایی رنگ میباشد.

معماری آرامگاه خواجه ربیع

طراحی آرامگاه در نمای بيرونی هشت ضلعی است. و در درون چهار ايوانی میباشد. همچنین از انتهای ايوانهای اضلاع بزرگ راهروهايی به درون باز گشته اند. و بر فراز بنا گنبد فيروزه‌ای رنگ واقع شده است.

معماری آرامگاه خواجه ربیع

مکان

آرامگاه خواجه ربیع واقع در استان خراسان رضوی. شهر مشهد ،بزرگراه قائم و انتهای بلوار خواجه ربیع میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا