تور

اجاره خودرو در دبی
ارومیهاستان آذربایجان غربیایرانگردی

مدرسه هدایت ، ارومیه

مدرسه تاریخی هدایت

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با مدرسه هدایت ، جاذبه ای تاریخی در ارومیه آشنا می کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

یکی از استان های مرزی ایران آذربایجان غربی و مرکز آن شهر بسیار زیبای ارومیه می باشد. آذربایجان غربی تنها با استان هم مرز با کشور ترکیه می باشد. بخش جنوبی آن کردنشین هستند و مکریان شناخته می شوند. هم جواری این استان با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت زیبایی برخوردار شود.

مدرسه هدایت ارومیه

یک مدرسه قدیمی که مربوط به آخر دوران قاجار می باشد، در ارومیه، بافت قدیمی شهر ،در خیابان امام، کوچه امیر نظمی واقع شده است. در سال 1357 این مدرسه به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا یکی از خانه های قدیمی شهر بوده و به یکی از بزرگان ایل قاجار تعلق داشته است. در سال 1347 توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کرد.

مدرسه هدایت

این بنا در دوران مختلف به عنوان دانشگاه و ساختمان اداری هم مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه نیمی از ساختمان اداره، و نیمی دیگر موزه می باشد.

تاریخ احداث ایم بنا مشخص نیست زیرا که کتیبه های مدرسه هدایت تخریب شده است، اما با توجه به مصالح و معماری آن ، تاریخ احداث آن به اواخر دوران قاجار باز می گردد.

معماری بنای مدرسه هدایت

ساختمان ضلع جنوبی صحن که روبه شمال و در میان حیاط های بیرونی و درونی می باشد، مهمترین و با ارزشترین قسمت مدرسه هدایت می باشد. این بنا دارای معماری سنتی می باشد و دارای اندرونی و بیرونی زیبایی است. مساحت بنا 20 هزار متر مربع بود، اما حالا به 1500 متر مربع رسیده است.

 ساختمان مدرسه هدایت از آجر با طاق های قوسی تشکیل شده و برای تزیین آن از کاشی های هفت رنگ و شیشه های رنگی استفاده شده است.این بنا دارای بخش رعیت نشین، آشپزخانه و انبار می باشد. رو به روی آن بخش شاه نشین است و در بخش میانی حیاط و حوض آب قرار دارد. قسمت شاه نشین دارای دو طبقه می باشدکه از دو سمت پنجره های بلندی دارد.

مدرسه هدایت

بر بالای هر یک از این طاق ها کاشی هایی با نقش های گل بوته و نقش های هندسی با آمیزه ای از رنگها به چشم می خورد. ارسی ها، پنجره ها و درب های چوبی گره چینی شده و تزیین شده با شیشه های رنگی که یکی دیگر از زیبایی های بنا می باشد. در تالار شاه نشین این عمارت دو ستون فیروزه ای زیبا و فوق العاده می بینید.

پنجره ها رو به حیاط بیرونی، و از سمت دیگر به حیاط اندرونی باز می شوند. پنجره های آن چوبی می باشد اما دوجداره است و جزء اولین پنجره های دوجداره در کشور است. جالب است بدانید این پنجره ها کشویی و رو به بالا باز می شود.

مدرسه هدایت

حیاط به فرم چهار گوش با دیوارهای آجری و پایه های سنگی و آجری با طاق نماهایی از آجر لعابدار فیروزه ای زینت داده شده است. در حیاط بیرون گل کاری و درختکاری می باشد و حوضی بیضی شکل در میان آن خود نمایی می کند.در دو ضلع جنوبی و غربی حیاط ساختمان هایی با زیر زمین می باشند که با چند پله از حیاط پایین تر هستند.مصالح به کار رفته در زیر زمین تا ارتفاع 1 متر با سنگ خاکستر تراش و در طبقه همکف از آجر استفاده شده است.

آدرس: ایران- استان آذربایجان غربی- ارومیه- خیابان امام- کوچه ی امیر نظمی

ساعات بازدید:همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 عصر( ایام سوگواری و تعطیلات رسمی بسته است.)

مدرسه هدایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا