تور

اجاره خودرو در دبی
استان چهارمحال و بختیاریایرانگردی

آبشار زردلیمه کجاست؟

استان چهارمحال‌وبختیاری جاذبه‌های بکر و دست‌نخورده‌ای دارد که یکی از آنها آبشار زردلیمه است. این آبشار سحرانگیز میان کوه‌های زاگرس واقع شده و در بین جنگل‌های سرسبز بلوط خودنمایی می‌کند. شاید بسیاری از گردشگران با آبشار زردلیمه آشنایی نداشته باشند؛ بنابراین ما در مجله گردشگری دوباره سفر شما را با این آبشار زیبا آشنا خواهیم کرد.

معرفی آبشار زردلیمه

آبشار زیبای زردلیمه از بهترین جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری است. این آبشار تا مرکز استان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و در شهرستان اردل و بین کوه‌های زاگرس واقع شده است. همچنین در لیست بزرگ‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران قرار می‌گیرد. ارتفاع آبشار ۴۰ متر و عرض آن ۶۵ متر است و برای دسترسی به آبشار باید از صخره‌ها و راهی پر پیچ و خم عبور کنید. سختی راه رسیدن به آبشار موجب شده تا یکی از مناطق بکر و دست‌نخورده باقی بماند و کمتر گردشگری به آن سفر کند.

به دلیل وجود آبشار اطراف آن درختان سرسبز به وجود آمده و بهشت کوچکی در دل استان چهارمحال‌وبختیاری به وجود آورده است. آب آبشار به‌صورت چند رشته سرازیر می‌شود و به آبیاری درختان بلوط می‌پردازد. آبشار زردلیمه در دامنه کوه واقع شده و آب آن به رود بازفت می‌ریزد. کلمه زردلیمه نوعی واژه محلی است که به گویش منطقه اردل مربوط می‌شود. زرد به معنای بلندی و لیمه به معنای دره یا پایین است. در نتیجه زردلیمه به معنای دره سرسبز است که آب آن از ارتفاعات به پایین می‌ریزد. پایین آبشار منطقه گرمسیری بوده که برای قشلاق عشایر مناسب است. همچنین بالای دره هوا سرد است و عشایر به‌عنوان ییلاق در آنجا اتراق می‌کنند.

آبشار زردلیمه

پوشش گیاهی آبشار زردلیمه

آبشار تماشایی زردلیمه تنها یک جاذبه بکر و زیبا نیست؛ بلکه موهبتی از سمت خدا در دل کوه‌های زاگرس است. وجود این آبشار باعث به وجود آمدن جنگلی انبوه و زیبا شده که پس از جنگل‌های شمال به‌عنوان دومین منبع طبیعی جنگلی ایران محسوب می‌شود. مهم‌ترین گونه‌های این جنگل درختان بلوط هستند که با آب آبشار سیراب می‌شوند. درختان صنوبر و بادام وحشی از دیگر درختان در جنگل زاگرس هستند. بر روی کوه‌های مرتفع و ارتفاعات آبشار زردلیمه گیاهان بسیار مختلفی می‌رویند که دارای ارزش دارویی بوده و مردم منطقه و عشایر از آنها استفاده می‌کنند. گون در اطراف آبشار و کنار مزارع جو و گندم رشد می‌کند و از مهم‌ترین گیاهان مرتعی منطقه شناخته می‌شود. همچنین مزارع زیبای نزدیک آبشار از رودخانه خروشان بازفت سیراب می‌شوند.

جاهای دیدنی آبشار زردلیمه

در اطراف آبشار زیبای زردلیمه جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد که شامل دره، رودخانه، جنگل، چشمه‌سار و روستا هستند. در کنار بازدید از آبشار زردلیمه بهتر است از دیگر جاذبه‌های آن دیدن کنید:

دره لیمه

یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دره‌های ایران است که آبشار زردلیمه را در خود جای می‌دهد. این دره از جنگلی انبوه و سرسبز برخوردار بوده و از درختان بلوط، صنوبر، بادام وحشی و گون پوشیده شده است. پایین دره به رودخانه بازفت منتهی می‌شود که نقش مهمی در زیبایی و سرسبزی این دره دارد.

دره لیمه

کوهستان‌های مرتفع

از زیباترین جاهای دیدنی آبشار زردلیمه به کوهستان‌های مرتفع اطراف آن می‌توان اشاره کرد. در واقع آبشار توسط این کوهستان‌ها احاطه شده و کوه‌ها مسیر سخت و صعب‌العبوری برای رسیدن به آبشار به وجود آورده‌اند. بالا رفتن از برخی ارتفاعات منطقه بسیار سخت بوده و تنها حیوانات می‌توانند از آن عبور کنند. با این حال تماشای این کوه‌ها خالی از لطف نیست و عظمت فوق‌العاده‌ای به آبشار بخشیده‌اند.

رودخانه بازفت

بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های استان چهارمحال‌وبختیاری رودخانه خروشان بازفت است. این رودخانه از کنار روستاها و چشمه‌های زیادی می‌گذرد و آبشار زردلیمه به آن سرازیر می‌شود. از مهم‌ترین منابع تأمین آب کشاورزی مردم روستاهای مختلف بوده و باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوع شده است.

رودخانه بازفت

پل خداآفرین

از جاذبه‌های تاریخی این منطقه پل خداآفرین را می‌توان نام برد. این اثر باستانی روی رودخانه بازفت بنا شده و عشایر از آن برای عبور و مرور و رسیدن به منطقه قشلاقی استفاده می‌کنند.

پل خدا افرین

جاده دزپارت

از دیگر آثار باستانی و تاریخی چهارمحال‌وبختیاری ایل راه یا جاده دزپارت است. این جاده به‌صورت پلکانی ساخته شده و قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. جاده دزپارت در گذشته با هدف نظامی، سیاسی و اقتصادی ساخته شد و امروزه مردم و عشایر برای تردد از آن استفاده می‌کنند. این جاده در تنگه‌ها و دره‌ها ساخته شده و در کنار آبشار زردلیمه قرار دارد.

جاده دزپارت

شهرستان اردل

از خوش آب و هواترین مناطق چهارمحال‌وبختیاری شهرستان تاریخی و زیبای اردل است. این شهرستان آبشار زردلیمه و رودخانه بازفت را در خود جای داده و از مهم‌ترین مراکز ییلاق عشایر به شمار می‌رود. این شهرستان از سطح دریا ۱۸۰۰ متر بالاتر است و نسبت به دیگر جاهای استان هوای خنک‌تری دارد.

 

شهرستان اردل

پل بهشت‌آباد

از مهم‌ترین پل‌ها در 6 کیلومتری شهرستان اردل پل بهشت‌آباد است که در دوران قاجار ساخته شد. این پل بر روی رودخانه بهشت‌آباد و توسط حسین قلی خان بختیاری ساخته شد. همچنین دارای ۲۰ متر طول و ۷ متر ارتفاع از سطح آب رودخانه است. پایه‌های پل از سنگ ساخته شده و ‌طاق‌های آن نیز از آجر ساخته شده‌اند. پل بهشت‌آباد در انتهای صخره‌های درکش ورکش واقع شده است.

پل بهشت‌آباد

دره عشق

در نزدیکی آبشار زیبای زردلیمه یکی دیگر از دره‌های تماشایی به نام دره عشق به چشم می‌خورد. در این دره آبشارهای خروشان و چشمه‌های آب معدنی وجود دارند. بخشی از پوشش جنگل‌های بلوط در این دره واقع شده‌اند. رودخانه کارون نیز از این دره عبور می‌کند و باعث به وجود آمدن منطقه‌ای سرسبز و زیبا شده است. آبشار دره عشق ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و آب زلال آن گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

دره عشق

شرایط بازدید از آبشار زردلیمه

دسترسی به آبشار زیبای زردلیمه بسیار دشوار بوده و یک پیاده‌روی طولانی‌مدت در انتظارتان است؛ بنابراین باید یک کوله‌پشتی سبک با خود همراه ببرید و تا جای ممکن وسایل زیادی با خود حمل نکنید. در واقع شما باید بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت پیاده‌روی کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود همراه تور یا یک راهنما به سمت آبشار حرکت کنید چرا که ممکن است در جنگل گم شوید و حتی به‌خاطر عدم شناخت از منطقه از صخره‌ها سقوط کنید. بهتر است قبل از این که هوا روشن شود؛ یعنی صبح زود به سمت آبشار حرکت کنید تا قبل از تاریک شدن هوا و سخت‌تر شدن مسیر به آبشار برسید. پیاده‌روی تا آبشار آن هم از صخره‌های پر پیچ و خم کار هر کسی نیست. در نتیجه از همراهی افراد سالمند، کودکان و افراد ناتوان خودداری کنید.

تجهیزات موردنیاز برای بازدید از آبشار زردلیمه

پیاده‌روی طولانی تا رسیدن به آبشار شما را ملزم به داشتن تجهیزات ضروری می‌کند. از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید همراه خود داشته باشید می‌توان به آب آشامیدنی، مواد خوراکی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، کفش مناسب پیاده‌روی و صخره پیمایی و لباس مناسب اشاره کرد. از دیگر وسایل ضروری برای رفتن به آبشار جعبه کمک‌های اولیه و لوازم موردنیاز کمپینگ است. این مسیر طولانی نیازمند استراحت طولانی بوده، برای همین بهتر است بادگیر و زیرانداز همراه داشته باشید.

حتی بسیاری از گردشگران شب را کنار آبشار به صبح می‌رسانند؛ بنابراین باید کیسه خواب یا هر نوع وسایل موردنیاز برای کمپ را داشته باشید. از این رو پیشنهاد می‌شود سفر خود را به‌صورت گروهی انجام دهید تا در حمل تجهیزات خسته نشوید. جی‌پی‌اس طی کردن مسیر را برای شما بسیار راحت‌تر می‌کند. فراموش نکنید علاوه بر تجهیزات لازم با خود کیسه زباله همراه داشته باشید و زباله‌های خود را جمع کنید. این منطقه پاکبان ندارد و باید در برابر پاکیزگی و حفظ محیط‌زیست احساس مسئولیت کنید.

آبشار زردلیمه

نقشه و مسیر دسترسی به آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه در ۸۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری و جنوب شهرستان اردل واقع شده است. این آبشار در بین کوه‌های زاگرس و امتداد رودخانه بازفت قرار دارد. برای دسترسی به آبشار باید از سمت شهرکرد به سوی شهرستان اردل بروید. پس از وارد شدن به شهرستان اردل خود را به روستای کاج برسانید و سپس به سمت رستم‌آباد حرکت کنید. با رسیدن به رستم‌آباد مسیر خود را به جنوب روستا و سمت جنگل ادامه دهید.

وقتی به رودخانه بازفت نزدیک شدید از گردنه چری عبور کنید تا به روستای گزستان وارد شوید. از این به بعد باید مسیر خود را به‌صورت پیاده ادامه دهید. همچنین با پیمودن ۱۰ الی ۱۲ ساعت به آبشار خواهید رسید. اغلب گردشگران مسیر پیاده‌روی را گم می‌کنند چرا که پوشش جنگلی زیاد و طولانی بودن راه بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است. در نتیجه حتماً باید از یک راهنمای محلی یا تور برای بازدید از آبشار استفاده کنید.

اقامت در آبشار زردلیمه

در اطراف آبشار زردلیمه هیچ گونه اقامتگاه یا امکانات رفاهی وجود ندارد. برای همین می‌توانید در حوالی آن چادر بزنید. برای یک شب اقامت در کنار آبشار باید وسایل ضروری مانند چادر، زیرانداز، وسایل خواب، خوراکی و آب همراه داشته باشید. در صورتی که بخواهید در محل امن و مناسبی اقامت کنید می‌توانید به روستاهای اطراف در اردل مراجعه کنید. روستاییان خانه‌ها و اتاق‌های خود را اجاره می‌دهند و از گردشگران به خوبی پذیرایی می‌کنند.

سخن پایانی

آبشار زردلیمه از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری است و در اطراف آن جاذبه‌های فراوانی برای بازدید وجود دارد. طبق اطلاعاتی که در مقاله عنوان شد رسیدن به این آبشار دشوار بوده و می‌توانید با شرکت در تورهای گردشگری سفر لذت‌بخش و راحتی را تجربه کنید. بازدید از این منطقه بکر و زیبا برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و صخره‌نوردی فرصت فوق‌العاده‌ای است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا