تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

بندر لافت قشم

بندر – روستای لافت قشم

بندر – روستای لافت قشم که به ” بندر تاریخی لافت ” نیز شهرت دارد. از توابع جزیره ی زیبا قشم و در میان خلیج فارس واقع شده است. از زیبایی های این روستای بندری می توان به  معماری بندر لافت و بادگیرهای خانه هایش، و همچنین قلعه پرتغالی ها و چاه های تاریخی و .. اشاره کرد.

پس در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همرا باشید تا با این روستای زیبا بیشتر آشنا شویم.

لافت قشم

تاریخچه لافت

روستای بندری لافت دارای قدمت بسیار زیادی میباشد. و تقریباً به هزاره اول پیش از میلاد میرسد،زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم ساخته شده است. وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین از دلایل ایجاد سکونتگاه زیبا میباشد.

بافت روستا که در دوره های مختلف شکل گرفته دارای ۳ بخش متفاوت است. بافت اصلی، به عنوان بافت قدیمی روستا و دو بخش دیگر نیز بافت جدید روستا به حساب می آید. بافت اصلی دارای ساختمان های فشرده در دل هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها میباشد. که در این بافت، مسیر ساحلی آسفالته نیز وجود دارد، که دسترسی‌ سریع به وسایل حمل و نقل را فراهم کرده است.همچنین در بقیه بخش ها ساخت و سازها به صورت پراکنده با جمعیت کم دیده میشود. و در بخش شمالی که ورودی اصلی روستا میباشد. ساخت و سازها محدود گشته است.

لافت قشم

آشنایی بیشتر با روستای تاریخی لافت

روستای لافت، روستایی نه چندان بزرگ با مردمانی خونگرم و مهربان میباشد. که هر ساله میزبان گردشگران و توریستان بسیاری میباشند. این روستای آرامش بخش با بادگیرهایی کوتاه و بلندی که در پشت بام خانه‌ ها طراحی شده همگان را مجذوب خود میکند.

وقتی در کوچه ‌های باریک روستای لافت قشم پیاده روی میکنید، گویی که هزاران کیلومتر از هیاهو و شلوغی شهرهای بزرگ دور شده و آرامشی مطلق به شما هدیه داده می شود. زیبایی هایی همچون بوی خاک خیس خورده، آسمانی همچون دریا آبی و ساختمان ‌هایی ساده در کنار هم، شاید از معدود مناظری بی نظیری هستند. که این روستا برای شما فراهم میکتد.

لافت قشم

معماری روستای لافت

 یکی از ویژگی های مهم روستای لافت می توان، به کارگیری بادگیرهای متنوع در ساخت خانه ها اشاره کرد، که دلیل به شهرت رسیدن این روستا به بندر بادگیرها میباشد.

روستای لافت دارای بافتی متراکم و فشرده میباشد. بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز در میان همین بافت نمایان شده و شکوه و زیبایی لافت را دوچندان کرده است. همچنین این روستا شامل گذرگاه هایی تنگ و باریک میباشد. ساختار کوچه ها در آن به شکلی میباشد. که معمولا به بن بست نمی رسند و به محله های دیگر دسترسی دارید.

جلب است بدانید مه بادگیرها عنصر شکوهمند لافت میباشند، که به صورت دو طرفه یا چهارطرفه ایجاد شده است. وجود این بادگیرها دارای کاربردی حیاتی برای مردم روستا میباشد؛ اما با این وجود از هنر ایرانی بی نصیب نمانده اند، و تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح های گیاهان و ساقه های مارپیچ) در آنها به خوبی دیده می شود.

لافت قشم

بام روستای لافت

بام لافت یکی از محل های دیدنی  روستای لافت میباشد. که در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا واقع شده است. و امکان تماشای بافت قدیمی و جدید لافت را در کنار هم برای شما علاقه مندان قرار داده است. در یک طرف بادگیرهای قدیمی را تماشا میکنید، که بر فراز خانه ها شما را ترغیب به دیدن می کنند. و در فاصله کمی از خلیج فارس واقع شده است.

از طرفی بام لافت، چهره ای متفاوت از روستا را برای شما نمایان می کند. سازه هایی امروزی و زیبا که به ندرت بادگیر در آنها استفاده شده و گویی سنت خانه سازی را در لافت را به کل تغییر داد ه است.

لافت قشم

قلعه نادری روستای لافت

قلعه نادری روستای لافت یکی دیگر از جاذبه های روستای لافت میباشد. که در جنوب روستای لافت واقع شده است. در این منطقه قلعه مخروبه ای واقع شده است، که نزد اهالی با عنوان قلعه نادری یا نادرشاهی نامیده میشود. قلعه نادری بر اساس یک نقشه مربع شکل ساخته شده است.

از باروی قلعه ، سی حلقه آب شیرین، سه  برکه آب، دو آب انبار قدیمی و باقیمانده پهار برج، تمام چیزی است که از آن باقی مانده است. و همچنین تایخ دقیقی از زمان ساخت آن نمیباشد. اما بسیاری عقیده دارند که این قلعه بر روى پایه‌ هاى دژهاى کهن و باستانى قبل از اسلام واقع شده است، و ساخت آن به سال های دور میرسد.

لافت قشم

قلعه پرتقالی لافت قشم

یکی دیگر از دیدنی های روستای لافت، قلعه پرتغالی ها میباشد. که در کنار گورستان قدیمی روستا واقع شده است. این قلعه به دستور آلفونسو آلبركرک، دریانورد پرتغالی و در سال ۱۵۰۷ میلادی ایجاد شده است. و نیز این دریانورد، جزایر دهگانه خلیج فارس را تصرف کرده، و پرتغال از این طریق به مدت ۱۱۰ سال بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط پیدا کرده است.

لافت قشم

چاه های تلا(طلا) روستای لافت

چاه های تلا لافت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شاخص لافت میباشد، وجود تعداد زیادی چاه با عمق ۳ تا ۶ متر میباشد. که دارای آب شیرین، شور، گرم یا سرد  میباشند، و دارای محبوبیت بسیاری هم میباشد. بر طبق گفته های ساکنان، سازنده این چاه ها شخصی به نام خواجه کریم یا خواجه کرم بوده است. و در گذشته تعداد آنها به نشان روزهای سال های کبیسه به ۳۶۶ عدد رسیده است.

در روزگاران قدیم در فصول پر بارش، این چاه ها پر از آب گشته، و ساکنان روستا در آنها را می پوشاندند تا در طول سال، هر روز در یکی از آنها را باز و از آب آنها استفاده کرده. همچنین چاه های تلا در میان مردم دارای قداست خاصی میباشد. و بنا بر عقیده شان، درختان روستا گواهی بر وجود آب شیرین در چاه های تلا میباشد، و از این چاه ها محافظت می کنند، و در آخر امروزه تنها ۳۳ عدد از این چاه ها باقی مانده است. که به دلیل شکل چاه و نوع آب دارای نام های متفاوتی میباشد.

لافت قشم

آب انبارهای لافت

آب انبارها دارای نقش مهمی در تامین آب شیرین این روستا میباشد.  در سواحل جنوبی ایران، آنها را با عنوان ” برکه ” به معنای محل ذخیره آب باران، نیز می نامند. در لافت و اطراف آن حدود ۳۴ برکه میباشد، که با سقف های گنبدی شکل و سفید رنگ میباشد. جالب است بدانید که این نوع سقف در برابر گرمای جنوب ایستادگی خوبی دارد و مانع تبخیر آب می گردد.

برکه سنگی لافت یکی از دیدنی ترین نمونه ها در جنوب ایران است، که در کنار چاه های تلا و قلعه نادری واقع شده است. و تاریخ ساخت آن به ۴۰۰ سال قبل می رسد. عمق این برکه ۱۰ متر و دهانه ای به قطر ۱۲ متر میباشد. و نیز آب باران پس از سرازیر شدن به این برکه به سمت چاه ها سرازیر میگردد، و آنها را پر میکند.

لافت قشم

مکان 

روستای لافت یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قشم میباشد. که در استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده است. این روستا واقع در شمال‌ غربی جزیره قشم است. و دارای نزدیک‌ترین فاصله با سرزمین اصلی (بندر پهل) میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا