تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

جنگل های حرا قشم

جنگل های حرا قشم

جنگل های حرا قشم که در جزیره زیبا قشم ،جزیره ای عجایب هفتگانه ایران نیز نامیده میشود، واقع شده است. این جزیره زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده های طبیعی را در خود قرار داده است.

جنگل های حرا یکی از همین دیدنی های جذاب میباشد، که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. این جنگل را همچنین ” طلای سبز قشم ” هم می نامند. که زیستگاه درختانی میباشد، که دارای ریشه در آب می باشند.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید، تا با این جنگل های بی نظیر بیشتر آشنا شویم.

جنگل های حرا قشم

آشنایی بیشتر با جنگل های حرا

جنگل‌ های حرا همچنین به نام ” جنگل‌ های مانگرو ” هم مشهور میباشد، که در هنگام مد دریای نیلگون خلیج فارس، تاج درختان از آب بیرون می آید، و منظره‌ بسیار زیبایی را خلق می کند. جنگل های حرا دارای ۲۲ هزار کیلومتر وسعت دارد، که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است.

این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی و بکر دنیا میباشد، که حرف های زیادی برای گفتن دارد و مهمتر اینکه تحت حفاظت میباشد. مساحت کلی جنگل ‌های حرا ۷۵۰۰ هکتار میباشد. که ۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده است. و نیز درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبزند و طولشان ۳ تا ۶ متر میباشد. این درختان در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده، به گونه ای که از آب شور این منطقه تغذیه می گردنند. و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین و همین موضوع باعث شهرت این درختان میباشد.

جنگل های حرا قشم

پوشش گیاهی جنگل های حرا

جنگل‌ های زیبای حرا با درختان و درخچه‌ های خود در مرداب‌ های نواحی گرم در حال رویش می باشند. و بسته به شرایط زیستی تا ارتفاع ۵  الی ۱۰ متری هم رشد می کنند، و مناظری بی نظیر را خلق می کنند.

این جنگل ‌ها جدا از خاصیت درمانی، دارای جایگاه ویژه ‌ای را برای بسیاری از پرندگان همچون فلامینگو، مرغ ماهی‌ خوار و عقاب میباشد. که به طرز چشمگیری بر روی آن لانه می سازند. همچنین درختان حرا دارای برگ‌ های همیشه سبز و بسیار بادوام و بیضی ‌شکل هستند. که سطح فوقانی برگ ‌ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن خاکستری رنگ است.

در جنگل های حرا قشم این امکان را دارید. که با قایق ‌سواری در مرداب ‌های این جنگل به تماشای گل‌ های شاه‌ پسند و میوه‌ هایی که شبیه کپسول تخم‌ مرغی ‌اند سرگرم شوید، و از این طبیعت زیبا لذت ببرید.  این گل‌ ها به قدری زیبا هستند، که چشم هر بیننده‌ ای را به خود جذب می کنند. وجود همین گل‌ های بسیار معطر و پر از شهد، موجب گشته تا زنبورهای وحشی در فصل بهار و تابستان که زمان شکوفه ‌دهی گلها میباشد، بر فراز این دریای جنگلی بسیار زیبا در حال پرواز باشند، به طوری که در لابه لای درختان و میان سرشاخه ‌ها کندوهایی برای خود ساخته، و دارای عسل طبیعی بسیار خوش ‌طعم و بکر میباشند.

جنگل های حرا قشم

زیست بوم

جنگل های حرا، در فصل زمستان شاهد تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بامزه می باشد، که به این منطقه کوچ می کنند. به همین علت این جنگل ها علاوه بر دارا بودن اهمیت طبیعی، برای محافظت از گونه های جانوری آن نیز تحت حفاظت واقع شده است. این جنگل ها با عنوان های منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین‌ المللی ثبت ملی شده است، و دارای اهمیت ویژه ای میباشد. این جنگل ها همچنین با عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو هم ثبت جهانی شده است.

جنگل های حرا در سواحل جنوبی ایران، زیستگاه مناسبی برای انواع گوناگون آبزیان؛ پرندگان و دوزیستان به حساب می آید. از این پرندگان می‌ توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی‌ ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی صدف) و انواع مختلف قورباغه نام برد. که هر کدام دارای زیبایی منحصر به فردی میباشند.

به همین دلیل جنگل‌ های حرا در منطقه قشم، دارای ۳ عنوان جهانی، منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی نامیده می شود.  چرا که ۸۰ درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه میباشند. و در آخر جنگل حرا به عنوان یکی از اکو سیستم های حیات وحش دریایی قشم نیز به شمار می آید. که در این فرایند نقش بسزایی را ایفا می کند.

جنگل های حرا قشم

سایر جاذبه های دیدنی جنگل های حرا

 جنگل حرا به خاطر اینکه یک منطقه سرسبز در میانه خشکی و دریا در محدوده‌ ای گرمسیری میباشد. میزبان پرندگان مهاجر در فصل‌ های سرد سال است.

بنابراین اگر علاقه مند به پرنده گان هستید، و از تماشای این موجودات دوست داشتنی لذت می برید. فصول پاییز و زمستان زمان بسیار مناسبی برای سفر به جنگل حرا و تماشای پرندگانی همچون، حواصیل، مرغ دریایی، مرغ ماهی خوار، مرغ گل خوار و لک لک میباشد.

همچنین روستای سهیلی، روستای طبل و روستای هفت رنگو از مناطق نزدیک به جنگل های حرا میباشند، که به نوعی دیدنی های این منطقه هم محسوب می شوند. و در آن اقامتگاه های بومگردی و رستوران هایی با غذاهای سنتی و دریایی هم وجود دارد.

جنگل های حرا قشم

مکان

این جنگل های زیبا واقع در جزیره زیبای قشم میباشد، جهت دسترسی به این جاذبه ی گردشگری طبیعی در قشم می‌ توانید، از طیق بزرگراه خلیج فارس براحتی به جنگل حرا بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا