تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیکرمانشاه

تالاب هشیلان کرمانشاه

تالاب هشیلان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با تالاب هشیلان را که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تالاب هشیلان

کرمانشاه با پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن جزو شهرهایی است که مورد توجه فراوان گردشگران وباستانشناسان قرار دارد و از جمله شهرهایی است که قدمت دیرینه ای در زمینه سکونتگاه های بشر در تاریخ دارد و با دارا بودن 5000 سال اثر باستانی به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان ملل انتخاب شد وسومین شهر گردشگری بعد از شیراز و اصفهان است.

تالاب هشیلان در روستای باهمین نام قرار دارد که بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه قرار دارد. تالاب هشیلان در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه ودر دهستان الهیار خانی واقع شده است و مساحت آن حدود ا450 هکتار است .در دشتی پهناور از اراضی پشت دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد.در گذشته خوانین منطقه مالک تمامی اراضی منطقه بوده اند ودر دوره ای علی یاور خان مرادی هشیلانی مالکیت آن را در دست داشت . نام این تالاب به زبان کردی است و از دو بخش “هشی” به معنی مار و “لان” به معنی خانه است که معنی آن لانه ماران می شود.

تالاب هشیلان

ویژگی های تالاب

سرچشمه آب تالاب سر سبز علی است که در بالا دست به صورت چشمه جوشان است و در سطح تالاب به صورت رود بزرگ وگاها چند شعبه باریک تقسیم می شود.پوشش گیاهی تالاب از گیاهان آبزی است و در داخل آب رشد می کنند.جالب است بدانید که در این تالاب 110 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد. این تالاب با ارتفاع 1300 متر از سطح دریا زیستگاه مناسبی برای لک لک ، حواصیل ، بوتیمار ، غاز خاکستری و انواع اردک است. این منطقه دارای وزش با سراسری در طول سال است و دارای میانگین بارش 451 میلی متر در سال است.

تالاب هشیلان تنها تالاب استان کرمانشاه است و یک اکو سیستم آبی با گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر است که این امر تالاب را به منطقه ای مورد توجه برای طبیعت گردان و پرنده شناسان و بوم شناسان تبدیل کرده است.

تالاب هشیلان

گونه های گیاهی وجانوری

این تالاب دارای پوشش گیاهی و گل های متنوع است و در محیط تالاب بجز گونه ای بید آن هم به صورت اندک و پراکنده هیچ درخت خودرویی ندارد و پوشش گیاهی آن علفی بوده و از نوع گیاهان آبزی است و داخل  رشد می کنند.

در حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش ها و پستاندارانی مانند یوز پلنگ ایرانی ، گرگها ، گراز وحشی ، روباه ، خرگوش ، شغال ، بز کوهی ، گربه وحشی زندگی می کنند و این تالاب به دلیل وجود پرندگان مهاجر جزء  مناطق حفاظت شده قرار دارد.

تالاب هشیلان

انواعی از  مارها همچون مار آبی چلیپر نیز در این تالاب زندگی می کنند و ماهیانی همچون عروس ماهی ، سیاه ماهی ، سفید کولی ، زردک و سس ماهی از خانواده ماهیان کپور جزو ماهیانی هستند که در این تالاب زندگی می کنند.

در این تالاب انواعی از گونه های خرچنگ و قورباغه و لاک پشت نیز به چشم می خورند. این تالاب یکی از استراحت گاه های اصلی پرندگان مهاجری همچون غاز خاکستری ، اگرت ،حواصیل ، سرسبز و… است که هر ساله به این تالاب مهاجرت می کنند.

راه دسترسی به تالاب هشیلان

برای رسیدن به تالاب هشیلان لازم است که در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در محور سه راهی قزانچی شهرستان جاده به سمت امیر آباد بروید و بعد از آن به سمت ملک تپه ادامه مسیر بدهید وبعد از رسیدن به ملک تپه واقع در 260کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در اطراف دهستان الهیار خوانی به تالاب هشیلان میرسید.

آدرس : استان کرمانشاه – 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه – دهستان الهیار خانی

هزینه بازدید از تالاب رایگان است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا