تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان شرقیایرانگردیتبریز

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

در این مقاله از سری مقالات معرفی اماکن تاریخی قصد معرفی خانه مشروطه تبریز را داریم. برای آشنایی بیشتر با این خانه با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

خانه مشروطه تبریز | موزه مشروطه

همانطور که می دانید تبریز دارای جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری می باشد. خانه مشروطه که یکی از جاهای دیدنی تبریز می باشد، خانه ای است که حدود ۱۵۰ سال قبل ساخته شده و بوی تاریخ و مشروطه می دهد. خانه مشروطه تبریز از خانه‌های تاریخی و موزه‌های شهر تبریز است که در محله راسته‌کوچه واقع در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌ است. در این خانه همه چیز از مجسمه ها و عکس ها گرفته تا اسناد تاریخی شما را به یاد تلاش ایرانی ها برای رسیدن به مشروطه می اندازد.

خانه مشروطه تبریز | موزه مشروطه

این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده‌است. این خانه را که به آن موزه مشروطه نیز می گویند بدلیل اهمیت تاریخی، در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۱ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۶۷ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده است

تاریخچه خانه مشروطه

این خانه روزی روزگاری منزل شخصی حاج مهدی کوزه ‌کنانی بوده است. او تاجر و آزادی خواه بود و در راستای آزادی خواهی اش یکی از تامین کنندگان مالی  مشروطه خواهان بوده است و این خانه زیبا را در اختیار آن ها قرار داد تا جهت برگزاری جلسات تصمیم گیری و مشورتی اشان در اینن خانه دور هم جمع شوند.

از زمانی که محمد علی اه قاجار مجلس را به توپ بست،‌بزرگان مشروطه که راه مشروطه را در خطر می دیدند جهت چاره اندیشی در این خانه گرد هم می آمدند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزرگانی مانند ستارخان و باقرخان به این خانه رفت و آمد داشته اند.

خانه مشروطه تبریز | موزه مشروطه

معماری خانه مشروطه

خانه مشروطه تبریز حدود ۱۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه از سنگ و آجر و خشت ساخته شده است. معمار این بنا که حاج ولی معمار است، پس از سال‌ها زندگی در روسیه در سال ۱۲۴۷ به ایران آمد و این بنای زیبا را به سبک معماری زمان قاجاریه بنا نهاد.

در طبقه‌ی اول آن ۶ اتاق وجود دارد و در طبقه‌ی دوم یک سالن بزرگ با ابعاد ۶×۹ متر و ۶ اتاق در سرسرا. سرسرا به محوطه‌ای در داخل عمارت می گویند که چند اتاق یا راهرو به آن راه دارند.

خانه مشروطه تبریز | موزه مشروطه

سبک معماری دوره قاجار دارای ویژه گی هایی است که در این بنا هم دیده می‌شود: تزیینات فوق العاده زیبا، نورگیرها و چشم‌اندازهایی موسوم به کلاه‌فرنگی، ستون‌ها و سرستون‌های دارای گچبری، درهای منبت‌کاری شده و پنجره‌های ارسی است که هرکدام به نوبه‌ی خود ذوق و هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارند. کلاه فرنگی اصطلاحا به ساختمان‌های تزیینی شاهانه که معماری آن‌ها نیمی ایرانی و نیمی اروپایی است گفته می شود.

موزه مشروطه

تندیس ها و مجسمه های بسیاری از شخصیت های مهم تاریخی در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. از وسایل جالبی که در  موزه مشروطه به نمایش گذاشته شده است می توان به سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب‌نامه‌های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را نیز می توان در این موزه یافت.

خانه مشروطه تبریز | موزه مشروطه

 

آدرس خانه مشروطه تبریز :  استان آ‌ذربایجان شرقی٬ تبریز٬ غرب بازار تبریز، راسته کوچه٬ روبروی مسجد جامع

هزینه ورودی خانه مشروطه تبریز : هزینه ورودی در سال 1399 برای اتباع ایرانی 2500 تومان ، اتباع خارجی 15000 تومان

ساعت بازدید خانه مشروطه تبریز : همه روزه از ساعت 09:00 تا 19:00

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا