تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

خانه همدم السلطنه | کافه رستورانی در کنار نقش جهان

امروز قصد داریم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان به نام خانه سنتی همدم السلطنه را معرفی کنیم. خانه همدم السلطنه از زیباترین آثار تاریخی اصفهان است و همه‌روزه گردشگران داخلی و خارجی به بازدید از آن می‌روند. این خانه سنتی معماری بی‌نظیری دارد و امروزه به رستوران تغییر کاربری داده است. همچنین این مکان برای صرف یک غذای لذیذ بسیار پیشنهاد می‌شود و خاطره دل‌انگیزی برایتان به ارمغان می‌آورد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با خانه سنتی همدم السلطنه بیشتر آشنا شوید.

معرفی خانه سنتی همدم السلطنه

همدم السلطنه دختر یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخی یعنی امیرکبیر و همسر ظل السلطان پسر ناصرالدین‌شاه قاجار است. همدم السلطنه یا همدم الملوک در سن ۳۱ سالگی به دلیل بیماری درگذشت و مزار او در محله حسن‌آباد اصفهان قرار دارد. خانه همدم السلطنه یکی از زیباترین عمارت‌های سنتی در اصفهان است و موقعیت مکانی فوق‌العاده‌ای دارد. این خانه در نزدیکی میدان نقش جهان واقع شده و گردشگران زیادی به آن سر می‌زنند. خانه قدیمی همدم السلطنه ۱۶۰ سال قدمت دارد که در گذر زمان دچار فرسودگی شد و تا همین سال‌های پیش تنها یک متروکه بود.

بنای قدیمی همدم السلطنه مورد توجه کلاه‌دوزان خیر اصفهان قرار گرفت و با هزینه ۵ میلیارد تومان به مدت ۳ سال به بازسازی و مرمت آن پرداخته شد. این مکان هم اکنون به یکی از زیباترین و باصفاترین رستوران‌های اصفهان تبدیل شده است و لذیذترین غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی را در اختیار شهروندان و مسافران قرار می‌دهد. در سفر به اصفهان حتماً یک‌بار هم که شده به این رستوران بروید و غذای خود را در حیاط باصفا و با گوش دادن به صدای فواره نوش جان کنید.

معرفی خانه سنتی همدم السلطنه

معماری خانه سنتی همدم السلطنه

خانه همدم السلطنه متعلق به دوران قاجار است؛ بنابراین در ساخت آن از عناصر معماری قاجار استفاده شده است. جالب است بدانید هنگام بازسازی خانه از مصالح قدیمی استفاده شده تا بنا وجهه تاریخی خود را حفظ کرده باشد. برای وارد شدن به این خانه زیبا از یک در چوبی زیبا عبور خواهید کرد و اولین چیزی که به چشمتان می‌آید یک حوض بزرگ فیروزه‌ای رنگ است که در وسط حیاط قرار دارد. در اطراف حوض گلدان‌های شمعدانی چیده شده‌اند و منظره چشم نوازی به وجود آورده‌اند.

در وسط حوض یک فواره وجود دارد که صدای آرامبخش آب را به گوش بازدیدکنندگان می‌رساند. دور تا دور خانه از اتاق‌های زیبا ساخته شده که دارای درهای چوبی اوروسی هستند. در طراحی درب‌ها از پنجره‌های رنگی بسیار زیبا استفاده شده است و از جمله بخش‌های مختلف خانه سنتی همدم السلطنه می‌توان به اتاق‌های شاه‌نشین، پنج‌دری، سه‌دری و دودری و دو گوشواره اشاره کرد. اتاق‌ها در طبقه همکف قرار گرفته‌اند و درب آنها به روی مشتریان باز است.

از مهمترین قسمت‌های خانه می‌توان به یک درب چوبی اوروسی اشاره کرد که ۵ دهنه دارد و از شیشه‌های رنگی ظریف و جذاب در ساخت آن استفاده شده که نور را بازتاب می‌کنند. طبقه اول دارای یک تراس بزرگ است که می‌توانید غذای خود را در آنجا با منظره فوق‌العاده زیبا میل کنید، علاوه بر آن دورتادور حوض میز و صندلی‌های چوبی چیده شده‌اند و برای صرف غذا و نوشیدنی به کار می‌روند.

رستوران سنتی همدم السلطنه

همانطور که اشاره شد خانه همدم السلطنه از یک خانه متروکه به یک رستوران باصفا و شیک تبدیل شده است. امروزه گردشگران برای صرف غذا و نوشیدنی به این خانه زیبا وارد می‌شوند. در حیاط و اتاق‌های خانه میز و صندلی‌های چوبی قرار گرفته‌اند و آماده پذیرایی از مهمانان هستند. این خانه از دو منوی کافی‌شاپ و رستوران تشکیل شده که در ادامه به غذاهای آنها خواهیم پرداخت. برخلاف محیط بسیار شیک و زیبایی که دارد قیمت غذاها در این رستوران معقول و منصفانه هستند و با خیال راحت می‌توانید غذای موردنظر خود را میل کنید.

این رستوران مجهز به بهترین وسایل گرمایشی و سرمایشی است و در تمام ایام سال می‌توانید به آن مراجعه کنید و در محیط مناسب و امن غذای خود را نوش جان کنید. همچنین با توجه به علاقه خود می‌توانید درخواست دهید غذا را در خود رستوران، حیاط یا اتاق‌های خانه برایتان سرو کنند. اتاق‌های خانه سنتی همدم السلطنه آینه‌کاری شده هستند و جذابیت بسیار زیادی دارند و با صرف غذا در هر یک از اتاق‌ها خود را در زمان گذشته تصور خواهید کرد.

 

رستوران سنتی همدم السلطنه

غذاهای رستوران همدم السلطنه

رستوران همدم السلطنه محبوبیت زیادی در بین شهروندان و گردشگران دارد که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن سرو غذاهای باکیفیت و لذیذ است. در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و سنتی اصفهان به چشم می‌خورند. از جمله غذاهای این رستوران می‌توان به بریانی، دیزی، کباب کوبیده، جوجه تنوری، بلدرچین و کلم‌پلو اشاره کرد. همچنین خورشت ماست از دسرهای محبوب اصفهانی است که در این منو وجود دارد.

اکثر غذاها در سینی مسی و به‌صورت دورچین سرو می‌شوند. کلم‌پلو از غذاهای محبوب و منحصربه‌فرد خانه سنتی همدم السلطنه است و همراه با نان در یک ظرف سرامیکی بسیار شیک ارائه می‌شود. ناگفته نماند زمان زیادی از افتتاح این رستوران نگذشته و برای همین شاید در نظرتان تنوع غذایی کمی داشته باشد. با این حال نسبت به بسیاری از رستوران‌های اطراف خود کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری دارد.

جاهای دیدنی اطراف خانه سنتی همدم السلطنه

خانه همدم السلطنه از نظر موقعیت مکانی به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان نزدیک است و در نظر گردشگران و مسافران بسیار خوشایند تلقی می‌شود. پس از خوردن یک غذای خوشمزه در این رستوران و انرژی خوبی که به دست آورده‌اید می‌توانید از جاذبه‌های زیر دیدن کنید:

میدان نقش جهان

نزدیک‌ترین جاذبه به خانه همدم السلطنه میدان نقش جهان است که از شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی اصفهان به شمار می‌رود. این میدان زیبا به دوران صفویان تعلق دارد و در آن زمان به دستور شاه‌عباس صفوی بنا شد. دور تا دور میدان حجره‌ها و مغازه‌های بسیار زیادی وجود دارند که با مراجعه به آنها می‌توانید سوغات و صنایع دستی اصفهان را تهیه کنید.

میدان نقش جهان

مسجد امام اصفهان

مسجد امام یا مسجد شاه عباسی از دیگر جاهای تماشایی اطراف خانه سنتی همدم السلطنه است که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. این مسجد تاریخی در سال ۱۰۲۰ بنا شد و استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای در ساخت آن چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. جالب است بدانید که جهت قبله این مسجد باشکوه توسط شیخ بهایی و توسط ابتدایی‌ترین ابزار تعیین شد.

مسجد امام اصفهان

کاخ عالی‌قاپو

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی اصفهان واقع در میدان نقش جهان کاخ عالی‌قاپو است که در ضلع غربی میدان قرار دارد. این کاخ ۶ طبقه حدود ۱۸۰۰ متر زیربنا دارد و یکی از زیباترین شاهکارهای دوران صفوی به شمار می‌رود. از برجسته‌ترین ویژگی‌های این عمارت می‌توان به بازتاب صدا در ورودی عمارت، استفاده از مینیاتورها، استفاده از گچبری‌های بی‌نظیر در تالار موسیقی و تالار پذیرایی اشاره کرد. ناگفته نماند که قدمت این کاخ به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.

کاخ عالی‌قاپو

شربت سرای روزگار

در نزدیکی خانه همدم السلطنه یکی دیگر از زیباترین کافه‌های اصفهان به نام شربت سرای روزگار واقع شده است. این کافه دارای فضای سنتی بوده و معماری چشم نوازی دارد و می‌توانید در محیط آرامبخش و دوستانه این کافه با یک نوشیدنی گوارا از خود پذیرایی کنید.

شربت سرای روزگار

محل اقامت در خانه سنتی همدم السلطنه

خانه همدم السلطنه در یکی از پر رفت و آمدترین نقاط اصفهان قرار دارد و گردشگران زیادی در آن محل تردد می‌کنند؛ بنابراین در اطراف این خانه تاریخی هتل‌ها و مراکز اقامتی متنوعی وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید در یکی از آنها اقامت کنید. هتل صفوی، هتل ملک، هتل گل‌آرا، هتل مانی، هتل زنده رود، هتل کاربات، هتل زهره، هتل طلوع خورشید و هتل‌آپارتمان هشت‌بهشت از نزدیک‌ترین هتل‌ها به خانه همدم السلطنه هستند.

همچنین اگر قصد دارید در فضای کاملا سنتی اقامت داشته باشید می‌توانید به اقامتگاه سنتی شیخ لطف‌الله، اقامتگاه سنتی خان‌نشین و اقامتگاه سنتی درجه یک کریاس مراجعه کنید. این مراکز در کمتر از ۵ کیلومتری خانه همدم السلطنه قرار دارند و انتخاب هر یک از آنها به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. علاوه بر آن مسافرخانه‌هایی در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند که خدمات خود را با قیمت‌های مناسب‌تر در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند.

مسیر دسترسی به خانه سنتی حمل السلطنه

خانه همدم السلطنه در شهر اصفهان، مجاورت میدان نقش جهان، انتهای خیابان حافظ و کوچه شماره ۳ قرار دارد. برای رفتن به رستوران از خروجی میدان نقش جهان وارد خیابان حافظ شوید. پس از آن مسیر خود را به سمت چهارراه شکرشکن تغییر دهید و با طی کردن ۲۰۰ متر به کوچه سمت راست خود وارد شوید. در ابتدای کوچه تابلوی خانه همدم السلطنه را مشاهده خواهید کرد و در چند قدمی می‌توانید آن را پیدا کنید. علاوه بر آن می‌توانید از داخل بازار خود را به رستوران برسانید. برای این کار از طریق راسته کنار مسجد شیخ لطف‌الله به سمت خانه همدم السلطنه حرکت کنید. مقابل خانه یک پارکینگ بزرگ با ظرفیت مناسب قرار دارد که از نظر جای پارک خودرو نگران نخواهید بود.

سخن پایانی

خانه سنتی همدم السلطنه از خانه‌های تاریخی با کاربری رستوران در شهر اصفهان است که در این مقاله اطلاعات کامل درباره آن شرح داده شد. پس از تفریح در میدان زیبای نقش جهان و تهیه سوغاتی برای رفع خستگی و گرسنگی به رستوران همدم السلطنه بروید و در محیطی آرام و دلنشین به خوردن غذای مورد علاقه خود بپردازید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا