تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است و یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به کویر به شمار می‌رود. در این منطقه گردشگری کویری تفریحات بسیار زیادی برای گردشگران وجود دارد و می‌توانید یکی از بهترین لحظات عمر خود را تجربه کنید. در مجله گردشگری دوباره سفر با ویژگی‌های کویر ورزنه اصفهان بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی کویر ورزنه اصفهان

اصفهان جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوانی دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها کویر ورزنه است. این کویر دارای ۱۷ هزار هکتار مساحت است و در ۱۰ کیلومتری شهر ورزنه واقع شده است. این منطقه به‌عنوان بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر در ایران شناخته می‌شود و مجهز به مهیج‌ترین امکانات تفریحی است. در کویر ورزنه تپه‌های ماسه‌ای طولی و هلالی مرتفع مشاهده خواهید کرد که در اثر وزش باد به وجود می‌آیند و خارق‌العاده هستند.

بلندترین تپه حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و راه رفتن بر روی ماسه‌های داغ آن بسیار لذت‌بخش است. همچنین دارای تلماسه‌هایی است که اندازه آنها بین ۴۵ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض متغیر هستند. کویر ورزنه توسط شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده‌رود از شمال احاطه شده است. همچنین از جنوب با روستای حسن‌آباد، از شرق با تالاب گاوخونی و از غرب با محور مواصلاتی ورزنه به حسن‌آباد محصور شده است. کویر ورزنه اصفهان در بخش شرق این استان قرار دارد و تا شهر ورزنه ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

شب‌های ستاره‌باران کویر و سکوت آرامش‌بخش آن یکی از بهترین تجربه‌هایی است که هر گردشگر و کویرنوردی را به خود جذب می‌کند. کویر ورزنه اصفهان دارای پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری مختلف است که در این منطقه زندگی می‌کنند و مناظر منحصربه‌فردی به وجود آورده‌اند. سفر به کویر ورزنه برای دور شدن از هیاهوی شهر و زندگی بسیار توصیه می‌شود و در شب‌های آن و زیر آسمان پر ستاره می‌توانید برای ساعاتی به آرامش برسید.

تفریحات مختلف در کویر ورزنه اصفهان

تفریحات کویر ورزنه اصفهان

همان‌طور که گفته شد ورزنه بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری کشور را شامل می‌شود. در این کویر تفریحات هیجان‌انگیز متنوع برای گردشگران به وجود آمده که عبارت‌اند از:

پیاده‌روی بر روی تپه‌های شنی و رمل‌ها

رایج‌ترین تفریح کویر ورزنه پیاده‌روی و راه رفتن بر روی شن‌های داغ است. برای آن که از عمق وجود خود این لذت را حس کنید کفش‌های خود را در بیاورید و با آرامش در کویر پیاده‌روی کنید. دقت داشته باشید هنگام پیاده‌روی به مسیر خود دقت کنید تا گم نشوید. این تفریح رایگان است و هر چقدر که تمایل داشته باشید می‌توانید بر روی تپه‌ها راه بروید.

شن سواری

رمل‌های مرتفع در کویر ورزنه اصفهان امکان شن سواری را برای گردشگران به وجود آورده‌اند. در اقامتگاه‌های کویر بردهایی برای شن سواری وجود دارند که به گردشگران کرایه داده می‌شوند.

شترسواری در کویر ورزنه اصفهان

یکی از تفریحاتی که توسط بومیان منطقه از گذشته وجود داشته شترسواری است. همچنین در اردیبهشت ماه مسابقات شترسواری در کویر ورزنه برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف ایران در این مسابقات حضور می‌یابند.

شتر سواری در کویر ورزنه اصفهان

موتور چهار چرخ سواری

بدون شک یکی از مهیج‌ترین تفریحات کویر ورزنه رانندگی با موتورهای چهار چرخ است. این موتورها از روی تپه‌های شنی با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. ناگفته نماند برای استفاده از موتورها حتماً باید از راننده کمک بگیرید و به افراد غیرحرفه‌ای توصیه نمی‌شود به تنهایی رانندگی کنند.

آفرود سواری

یکی از ویژگی‌های کویر ورزنه داشتن ماسه‌های روان است و امکان آفرود سواری توسط ماشین‌های شاسی بلند در این منطقه وجود دارد.

پاراگلایدر

کویر ورزنه اصفهان بادخیز است و مکان مناسبی برای انجام ورزش پاراگلایدر محسوب می‌شود. پاراگلایدر بی‌خطر است و می‌توانید از آسمان و زاویه دیگری کویر را مشاهده کنید.

تفریح جذاب پاراگلایدر در کویر ورزنه اصفهان

زیپ‌لاین تفریحی در کویر ورزنه اصفهان

از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز در کویر ورزنه می‌توان زیپ‌لاین را نام برد که فرد با ابزارهای مخصوصی به آن بسته می‌شود و حرکت می‌کند. این کویر دارای دو زیپ‌لاین است که یکی با طول ۳۰ متر در بیابان خارا و دیگری با طول ۴۰۰ متر در سایت تفریحی قرار دارند.

باگی سواری

سوار شدن بر باگی و حرکت با سرعت بالا بر روی تپه‌های شنی کویر از دیگر تفریحات مهیج است.

رصد آسمان

آسمان پرستاره کویر ورزنه بسیار تماشایی و خیره‌کننده است. بسیاری از کویرنوردان به همین دلیل به این مکان سفر می‌کنند و با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای نجوم به رصد آسمان می‌پردازند.

رصد آسمان در کویر ورزنه

امکانات کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه همه‌روزه پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است و در نزدیکی شهر قرار دارد. شما در این مکان می‌توانید به انواع امکانات شامل رستوران، شربت خانه، اقامتگاه، تعمیرگاه، رصدخانه، باغ انار و… دسترسی پیدا کنید. در سایت تفریحی کویر دو رستوران با ظرفیت ۸۴۰ نفر وجود دارد و شربت خانه نیز دارای ۳۰۰ نفر ظرفیت است. یک سوپرمارکت کوچک در این سایت برای گردشگران وجود دارد؛ اما برای خریدهای ضروری خود باید به شهر ورزنه بروید.

برای اقامت مسافران و گردشگران عزیز در مجموعه توریستی سایت تفریحی کویر یک اقامتگاه با ۱۵ سوئیت مجلل احداث شده است. این اقامتگاه دارای ۱۲۰ نفر ظرفیت است و فاز دوم آن به زودی افتتاح می‌شود. همچنین کویر ورزنه دارای امکانات تفریحی مانند پینت بال، باشگاه تیراندازی، پیست موتورسواری، پیست شترسواری، باشگاه هواپیمای تفریحی، سالن کنسرت روباز و مجموعه آب‌درمانی است. در این مکان به اجرای حرکات نمایشی و موسیقی‌های محلی زنده پرداخته می‌شود. برنامه‌هایی برای مناسبت‌های مختلف سال نیز مانند شب یلدا تدارک دیده می‌شوند.

گونه‌های گیاهی و جانوری کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است که به دلیل نزدیکی به تالاب گاوخونی به وجود آمده‌اند. در این منطقه می‌توانید گیاهانی مانند گز، تاغ، نسی و اسکنبیل مشاهده کنید. این گیاهان معمولاً در برابر گرما و خشکی مقاوم هستند و در کویر رشد می‌کنند. همچنین کویر ورزنه اصفهان محیط مناسبی برای زندگی برخی از گونه‌های جانوری مانند شاهین، خرگوش، شغال، افعی شاخ‌دار، مار شتری، روباه شنی، سارگپه پابلند، پامسواکی و پرندگان مهاجر است. البته در سال‌های اخیر تالاب گاوخونی با کم‌آبی مواجه شده و جمعیت برخی از گونه‌ها به‌خصوص پرندگان مهاجر کاهش یافته‌اند.

جاذبه‌های اطراف کویر ورزنه اصفهان

در اطراف کویر ورزنه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی وجود دارند که عبارت‌اند از:

شهر ورزنه

از شهرهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان محسوب می‌شود و آخرین مقصد زاینده‌رود است. در این شهر اکثر زنان و مردان لباس‌های سفید می‌پوشند و به همین دلیل شهر ورزنه به شهر سفیدپوش ایران معروف است. این شهر دارای تاریخچه غنی بوده و آثار باستانی زیادی در آن کشف شده است.

شهر ورزنه اصفهان نمادی تاریخی در این شهر

مسجد جامع ورزنه

مهم‌ترین مکان تاریخی و مذهبی شهرستان ورزنه به شمار می‌رود. این مسجد در دوران تیموری ساخته شد و پیش از آن آتشکده بوده است. وجود یک مناره با ارتفاع ۲۰ متر، دو شبستان غربی و شرقی و کاشی‌کاری‌های محراب، مسجد را به یکی از زیباترین جاذبه‌های کویر ورزنه اصفهان تبدیل کرده است.

مسجد جامع ورزنه اصفهان

پل تاریخی ورزنه

در شمال شهر ورزنه پل تاریخی با مساحت ۵۰۰ متر واقع شده است. آخرین پلی است که بر روی زاینده‌رود ساخته شده و قدمت آن به دوره دیلمیان سلجوقیان برمی‌گردد. جالب است بدانید وسایل نقلیه امکان رفت‌وآمد بر روی این پل را ندارند و باید از پل فلزی که در ۲۵۰ متری غرب آن ساخته شده حرکت کنند.

پل تاریخی ورزنه اصفهان

موزه مردم‌شناسی

برای آشنایی با صنایع دستی و زندگی مردم ورزنه به موزه مردم‌شناسی بروید. این موزه در ابتدا منزل حاج حسن یوسفی بود که اکنون تحت‌نظر سازمان میراث فرهنگی استان قرار گرفته است. دارای مساحت ۱۹۰۰ متر مربع است و معماری آن به سبک دوره قاجار تعلق دارد. از بخش‌های مختلف مانند آب‌انبار، مطبخ، طویله، اتاق‌ها، حوض‌خانه و بادگیر تشکیل شده و فضاهای معماری بسیار زیبا و چشمگیری دارد.

موزه مردم شناسی ورزنه اصفهان

برج کبوترخانه ورزنه

یکی دیگر از جاذبه‌های معروف و تاریخی در نزدیکی کویر ورزنه اصفهان برج کبوترخانه است. این برج در دوران صفویه ساخته شد و دارای ۲۰ متر ارتفاع است و شعاع آن به ۹ متر می‌رسد. معماری برج بسیار دیدنی است و لانه‌های کبوتر بر روی آن شبیه به کندوی زنبور بزرگ دیده می‌شوند. در حال حاضر یک نمایشگاه صنایع دستی در این برج وجود دارد که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

برج کبوتر ورزنه اصفهان

مسیر دسترسی به کویر ورزنه اصفهان

کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه قرار دارد و با شرق اصفهان ۱۱۷ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به کویر ورزنه مسیرهای مختلفی وجود دارد. اگر قصد دارید از تهران حرکت کنید باید از بزرگراه خلیج فارس به سمت قم سفر خود را آغاز کنید. پس از گذشتن از شهرهای کاشان و اردستان به شهر نایین می‌رسید. در ادامه از جاده کمربندی به سمت تنگستان حرکت کنید. سپس با جاده ورزنه مواجه می‌شوید و باید به سمت چپ حرکت کنید. در نهایت به روستای ورزنه می‌رسید و کویر را پیدا خواهید کرد. مسافرانی که قصد دارند از اصفهان به سمت کویر ورزنه حرکت کنند می‌توانند از دو مسیر زیر استفاده کنند:

مسیر اول: از طریق جاده آبشار به سمت جاده اصفهان-ورزنه حرکت کنید. وقتی که به ورودی شهر رسیدید به سمت خیابان بهشتی بروید و زمانی که به جاده دستجرد-ورزنه رسیدید به سمت راست بپیچید.

مسیر دوم: از سمت بزرگراه شهید دستگردی به سمت بلوار غدیر حرکت کنید. پس از آن که وارد خیابان قلعه شور شدید به بزرگراه ۱۵ خرداد وارد شوید. در ادامه و با عبور از بلوار شهدا به جاده اصفهان-ورزنه می‌رسید. سپس مانند مسیر اول به سمت خیابان بهشتی و در نهایت جاده دستجرد-ورزنه حرکت کنید.

کویر ورزنه در استان اصفهان، جاده اصفهان-ورزنه و ۲۰ کیلومتری جنوب ورزنه واقع شده است و از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی قابل دسترسی است.

جمع‌بندی

کویر ورزنه اصفهان یکی از پربازدیدترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است که دسترسی بسیار راحتی دارد. در این مکان می‌توانید از انواع تفریحات هیجان‌انگیز و امکانات رفاهی استفاده کنید و یکی از بهترین سفرهای خود را در کنار عزیزان خود رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا