تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیبستک

تنگه بوچیر هرمزگان

تنگه بوچیر هرمزگان

ایران کشوری چهارفصل و زیبا است که در هر گوشه از آن می‌توانید مکانی بکر و خارق‌العاده بیابید. استان هرمزگان یکی از استان‌های زیبا و دیدنی ایران است که در گوشه گوشه آن می‌توانید جاذبه‌های بی‌نظیر را مشاهده کنید. تنگه بوچیر یکی از این جاذبه‌هاست که شاید تا به حال اسم آن را نشنیده باشید. این تنگه بکر، با زیبایی خیره‌کننده خود می‌تواند سفری هیجان‌انگیز و در عین حال آرامش‌بخش را برای گردشگران فراهم کند.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

تنگه بوچیر هرمزگان

معرفی تنگه بوچیر هرمزگان

وقتی از جنوب کشور سخن گفته می‌شود معمولا به یاد قشم و کیش می‌افتیم. تنگه بوچیر یکی از دیدنی‌های استان هرمزگان در جنوب کشور ایران است که دارای زیبایی بی‌نظیر می‌باشد. روستای بوچیر که در شهرستان پارسیان قرار گرفته‌است دارای قدمتی تاریخی است که برخی از مورخان قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت داده‌اند. نام تنگه بوچیر از این روستا گرفته شده‌ است.

تنگه بوچیر در واقع شکافی در دل کوهستان است که از آن آب عبور می‌کند. آبی که در تنگه جریان دارد، از چشمه‌ای که در انتهای تنگه واقع شده‌است سرچشمه گرفته‌است و دارای عمقی 35 متری است. آب و هوای این تنگه با آب و هوای هرمزگان زمین تا آسمان متفاوت است. برخلاف آب و هوای گرم و طاقت فرسای هرمزگان، آب و هوای تنگه بوچیر بسیار خنک است به طوریکه ممکن است در آن از شدت سرما به خود بلرزید. بنابراین به هنگام سفر به هرمزگان از قصد دیدن از این تنگه را دارید حتما لباس مناسب همراه داشته‌باشید.

عمق این تنگه به حدود 50 متر می‌رسد و در فصل تابستان ‌می‌تواند مقصدی عالی برای گردشگری و آب‌تنی باشد. گشت و گذار در این تنگه به قدری دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است که با ورود به آن دوست ندارید از آن خارج شوید. البته باید به یاد داشته‌ باشید که این تنگه هموار و صاف نیست و برای پیمودن مسیر در آن لازم است از پستی‌ها و بلندی‌های بسیاری عبور کنید. این پستی‌ها و بلندی‌ها می‌تواند برای گردشگرانی که به صخره‌نوردی علاقه‌مند هستند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد. طول این تنگه به بیش از هزار متر می‌رسد و عمق آن با پیشروی بیشتر می‌شود. در برخی از مناطق دره ممکن است عمق آب به 800 متر نیز برسد.

تنگه بوچیر هرمزگان

موقعیت جغرافیایی تنگه بوچیر هرمزگان

تنگه بوچیر از تقریبا یک ساعت از شهرستان پارسیان فاصله دارد و فاصله آن تا بندرعباس نیز 343 کیلومتر می‌باشد. این تنگه را می‌توانید در 5 کیلومتری روستای بوچیر پیدا کرد. روستای بوچیر نیز در حدود 7 کیلومتری روستای حمیران و 6 کیلومتری روستای هشنیز قرار دارد و پشت کوهی به نام کوه سنجول قرار گرفته‌است.

جاهای دیدنی تنگه بوچیر هرمزگان

تنگه بوچیر را به دو قسمت چله بالا و چله پایین تقسیم می‌کنند. از آن‌جایی که دره در دل زمین شکافی را باز کرده‌است، به آن چله گفته می‌شود. چله به معنای درز یا شکاف است. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی این تنگه اشاره می‌کنیم.

آبشار و چله پایین تنگه بوچیر

چله پایین در ابتدای تنگه واقع شده‌است. شما با رسیدن به  محدوده تنگه لازم است خودروی خود را پارک کنید و مسیر تنگه را پیاده‌روی کنید. شکافی که در ابتدای تنگه واقع شده‌است، ورودی تنگه است که باید پیاده‌روی خود را از این مکان آغاز کنید. مسیر چله پایین به آبشار می‌رسد. این مسیر با آب پر شده‌است و باید برای طی کردن این مسیر تجهیزات لازم را به همراه داشته‌باشید.

به محض ورود به دره می‌توانید آب را در مقابل خود ببینید. باید از شنا کردن یا قایق و تیوب برای پیمودن مسیر آبی استفاده کنید. وقتی به جاهای کم‌عمق رسیدید می‌توانید ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید. از ورودی تنگه بوچیر تا آبشار آن مسیری 300 تا 400 متری را باید پشت سر بگذارید. در اطراف این آبشار صخره‌ها کمی هموار می‌شوند و شما می‌توانید در آرامش به تماشای عظمت این آبشار بپردازید.

چله بالای تنگه بوچیر هرمزگان

چله بالا دارای طول بیشتری می‌باشد و برای طی کردن آن باید صخره‌های بسیاری را پشت سر بگذارید. با رسیدن به انتهای تنگه به گودالی با عمق 35 متر می‌رسید. این گودال از زیبایی‌های تنگه بوچیر است که ارزش طی کردن این مسیر را دارد. این گودال از بالا به شکل قلب دیده می‌شود و با دیگر گودال‌هایی که دیده‌اید بسیار متفاوت است. این تنگه میزبان پرندگانی است که بر فراز سر شما در پرواز هستند. قندیل‌های زیبای این تنگه نیز خستگی راه را از تن شما به در می‌آورد.

تنگه بوچیر هرمزگان

بهترین زمان برای سفر به تنگه بوچیر هرمزگان

همانطور که گفته‌شد تنگه بوچیر هرمزگان دارای آب و هوای متفاوتی نسبت به استان هرمزگان است و برخلاف آن دارای آب و هوایی سرد و خنک می‌باشد. به همین دلیل توصیه ما برای سفر به تنگه بوچیر فصل تابستان است. دما در تنگه بوچیر ممکن است به زیر صفر نیز برسد بنابراین با سفر به این تنگه در فصل زمستان، با هوایی بسیار سرد مواجه خواهید شد.

راه‌های دسترسی به تنگه بوچیر هرمزگان

برای رفتن به تنگه بوچیر هرمزگان لازم است ابتدا به بندرعباس بروید و سپس از آن‌جا مسیر خود را به سمت شهرستان پارسیان ادامه دهید. با رسیدن به پارسیان می‌توانید از تابلوها تبعیت کرده و راهی روستای بوچیر شوید. از این روستا در مسیری 5 کیلومتری به سمت ورودی دره پیش روید. به این ترتیب خود را به این در مقابل تنگه خواهید یافت.

نکات مورد نیاز برای سفر به تنگه بوچیر هرمزگان

در سفر به تنگه بوچیر لازم است نکاتی را مدنظر داشته‌باشید تا دچار مشکل نشوید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • منظره تنگه از بالای آن نیز بسیار تماشایی و خارق‌العاده است. بنابراین اگر شنا کردن بلد نیستید یا در صخره‌نوردی مهارت ندارید، می‌توانید از بالا از زیبایی‌های این تنگه استفاده کنید.
  • در گردش در این تنگه از فردی که مختصات منطقه را به خوبی می‌شناسد بخواهید تا شما را در این گردش همراهی کند.
  • به تنهایی وارد تنگه نشوید و حتما قبل از تاریک شدن هوا از تنگه خارج شوید.
  • وسایل مورد نیاز برای صخره‌نوردی مانند طناب، جلیقه نجات، کوله‌های ضد آب، کفش‌های مخصوص صخره‌نوردی، کلاه ایمنی و… را در این سفر به همراه داشته‌باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا