تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان شرقیایرانگردیتبریز

آشنایی با موزه آذربایجان تبریز

آشنایی با موزه آذربایجان تبریز 

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با موزه آذربایجان تبریز در استان آذربایجان شرقی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ ترین موزه‌های ایران میباشد. که در شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی و در خیابان امام و در جوار مسجد کبود واقع گردیده است. موزه آذربایجان که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران میباشد. دارای آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی را خواهید دید.

موزه آذربایجان تبریز

آشنایی با موزه آذربایجان

موزه آذربایجان تبریز در سال ۱۳۴۱ بهره برداری شده است. و در حال حاضر با سه سالن نمایش به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر و چند اتاق اداری و کتابخانه، یکی از بزرگترین موزه های کشور محسوب می شود. زیر بنای موزه آذربایجان ۲۴۰۰ متر مربع است.

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان با دارا بودن ۲۳۰۰ قطعه اشیای عتیقه و هنری ثبت شده. و بیش از یک هزار شیء غیر ثبتی در مرکز توجه دوستداران فرهنگ و هنر کشورمان و جهانگردان خارجی واقع شده است. و به طور متوسط همه ساله در حدود یکصدهزار نفر از آن بازدید کرده اند.

موزه آذربایجان تبریز

در ادامه با بخش های موزه آذربایجان آشنا می شویم.

طبقه زیرزمین موزه 

مجسمه‌ های ساخته ‌شده توسط احد حسینی در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان به نمایش گذاشته شده اند. این مجسمه‌ها دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته -به خصوص سده بیستم- را به نمایش درآورده اند. بخش سنگ‌نگاره‌های تاریخی، جدیدترین بخش موزه آذربایجان میباشد. که در طبقهٔ زیرزمین این موزه واقع شده است. در این بخش مجموعه‌ای از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی نگهداری می گردد.

طبقه زیرزمین موزه  آذربایجان

طبقه زیرزمین موزه  آذربایجان

طبقه همکف موزه

در طبقه همکف موزه آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام نگهداری می شود. که سفال‌های مربوط به تپه اسماعیل‌آباد با هفت هزار سال قدمت، از تاریخی‌ترین آثار این بخش به حساب می آیند. قدمت سنگ‌های معدنی “سرپانتین” که در جیرفت کشف گشته اند. نیز به دوران پیش از تاریخ بر می گردد. بر روی این سنگ‌ها تصاویری از گیاهان و حیوانات گوناگون میباشد.

موزه آذربایجان تبریز

همچنین مجسمه الهه زن که در رستم‌آباد گیلان کشف شده. دارای سه هزار سال قدمت میباشد. این مجسمه ارزش زن را در دوران ایران باستان نشان داده است. ریتون‌های مربوط به دو تا سه هزار سال پیش نیز در این موزه نگهداری شده اند. اجساد مرد و زنی که مربوط به سه هزار سال پیش میباشند. که در سال ۱۳۷۸ خورشیدی و در پیرامون مسجد کبود کشف کرده اند. نیز در این طبقه به نمایش گذاشته اند.  این اجساد از بقایای گورستان سه هزار ساله‌ای میباشد. که برای بازدید عموم به موزه آذربایجان انتقال داده اند.

سنگ بسم‌الله اثر محمدعلی قوچانی نیز در انتهای سالن طبقه همکف واقع شده است. چهار قسمت از این سنگ پنج‌ قسمتی قاب آن و یک قسمت باقی‌مانده نیز متن آن میباشد.

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز

طبقه اول موزه 

قدیمی‌ترین آثار طبقه اول موزه آذربایجان مربوط به سده چهارم هجری و شهر نیشابور میباشد. که از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها می‌توان به استفاده از خط کوفی، استفاده نقش‌های اسلیمی و استفاده از لعاب سفید در این آثار نام برد. ظروف سفالی مربوط به دوره ایلخانان و قفل رمزی مربوط به سده ششم هجری نیز از دیگر آثار تاریخی این بخش میباشد.

موزه آذربایجان تبریز

در سالن سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران نیز قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب‌شده. در ایران از دوره هخامنشیان تا دوره قاجاریان را خواهید دید. همچنین نمونه‌هایی از مهرهای تاریخی ایران در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

موزه آذربایجان تبریز

مکان

موزه آذربایجان در شهر تبریز استان آذربایجان شرقی. و در خیابان امام، در جوار مسجد کبود قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا