تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

جاهای دیدنی مشهد

آیا تا به حال قصد سفر به شهر مشهد را داشته‌اید؟ آیا به فکر بازدید از مراکز دیدنی و بسیار جذاب مشهد افتاده‌اید؟ مشهد، یکی از شهرهای گردشگری و تفریحی بوده که در شمال شرق ایران واقع گردیده که مراکز و جاهای دیدنی و تفریحی بسیار زیادی را در خود جای داده است. شما می‌توانید جاهای دیدنی مختلفی را در شهر مشهد پیدا کنید. از جنگل‌های پررمز و راز گرفته تا گرمای موجود در دل کویرهای اطراف شهر مشهد و از بناهای تاریخی همراه با قدمتی طولانی تا مراکز رفاهی و تفریحی را در  این شهر ببینید.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی مشهد همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

مکان های دیدنی مشهد

مشهد یکی از شهرهای مذهبی در ایران بوده که همه ساله گردشگران بسیار زیادی برای زیارت مرقد مطهر امام رضا به این شهر سفر می‌کنند. اما این شهر علاوه‌ بر آن‌که یک شهر مذهبی به حساب می‌آید، به عنوان یک شهر گردشگری، تفریحی و توریستی نیز شناخته می‌شود. چراکه این شهر در دل خود جاهای دیدنی بسیار زیادی را جای داده است.
این شهر بزرگ به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران بوده که به دلیل داشتن مراکز تفریحی، هر ساله مهمان گردشگران بسیار زیادی است. ما در این مقاله قصد داریم تا بهترین و زیباترین جاهای دیدنی شهر مشهد را به شما شرح دهیم.

طرقبه، آغاز جنگل گردی در مشهد

اگر بخواهیم ابتدا از جنگل‌گردی در شهر مشهد سفر خود را آغاز کنیم، بدون شک ما به شما ناحیه طرقبه را پیشنهاد می‌دهیم. این منطقه برای سفر در فصل پاییز مناسب است. چراکه شما می‌توانید انواع درختان را با رنگ‌های مختلف و مخصوص پاییزی در آن ببینید. طرقبه در یک منطقه ییلاقی و در امتداد دره‌ای بسیار زیبا واقع گردید.

این منطقه به دلیل داشتن درختان گردو، یکی از بهترین مناطق برای صرف خورشت فسنجان  به حساب می‌آید. این منطقه علاوه ‌بر زیبایی‌هایی که دارد، یک پارک جنگلی بسیار بزرگ و خاص را نیز در خود جای داده است. اگر به این منطقه سفر کردید و قصد داشتیدذکه بهترین و معروف‌ترین غذاهای موجود در این منطقه را میل نمایید به شما خورشت فسنجان و شیشلیک‌های آن را پیشنهاد می‌کنیم.

جنگل جیغ، جنگلی مملو از رمز و راز

یکی دیگر از جاهای دیدنی و البته خاص در شهر مشهد، جنگل جیغ نام دارد. جنگلی پر از رمز و رازها و صداهای عجیبی که می‌تواند آدرنالین هر گردشگری را افزایش دهد. شما از ابتدای ورود به این جنگل می‌توانید پدیده‌ها و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی را در این منطقه مشاهده نمایید.

همچنین با نزدیک شدن به غروب آفتاب و شب، شما با صداهای مختلف، ترسناک و البته عجیب مواجه خواهید شد. این صداها با گذشت زمان و رسیدن به شب بیشتر نیز می‌شوند. همین امر موجب شده تا گردشگران و مسافران شب را در این منطقه به استراحت  بپردازند. جنگل جیغ در روستای سربرج در منطقه‌ای بسیار خوش آب ‌و هوا و سردسیر قرار گرفته است.

جنگل جیغ مشهد

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه‌شناسی یکی دیگر از جاهای گردشگری و تفریحی در شهر مشهد است که شما می‌توانید تمامی گونه‌های گیاهان نادر را در این مکان مشاهده نمایید. این باغ قدمتی در حدود ۵۸ سال داشته و ۱۱ کلکسیون در این مجموعه ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها گیاهی از اقلیمی خاص را پوشش می‌دهند. اگر می‌خواهید قسمتی خاص و بسیار عالی از این منطقه را مشاهده کنید به سراغ ناحیه گیاهان دارویی بروید. همچنین بهترین زمان برای بازدید از این باغ، فصل پاییز خواهد بود. چراکه شما می‌توانید علاوه ‌بر گل‌های مختلف، از جشنواره گل‌های داوودی آن نیز دیدن نموده و از زیبایی‌های آن نهایت لذت را ببرید.

باغ گیاه شناسی مشهد

شاندیز، منطقه ای ییلاقی در مشهد

منطقه شاندیز منطقه‌ای خاص و البته طبیعی در قسمت اصلی شهر مشهد است. این شهر به دلیل داشتن طبیعتی بسیار بکر و عالی، دمایی بسیار خنک‌تر نسبت به مشهد را دارد. به‌ گونه‌ای که اختلاف دما در این منطقه با شهر در حدود ۴ تا ۵ درجه خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این منطقه که می‌توان به آن اشاره کرد وجود درختان میوه است. اگر به این منطقه از شهر مشهد سفر کردید و خواستید از غذاهای خوشمزه این منطقه میل کنید، ما به شما شیشلیک‌های این منطقه را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید در این منطقه و از رستوران‌های معروف آن این غذا را با طرح‌های مختلف یافته و میل نمایید.

شاندیز

باغ وحش وکیل آباد، منطقه ای منحصر به فرد

یکی از جاهای دیدنی و منحصربه‌فرد در شهر مشهد، باغ وحش وکیل آباد است. باغ وحش وکیل آباد یکی از بزرگ‌ترین و البته زیباترین باغ وحش‌های موجود در کشور به حساب می‌آید. شما می‌توانید با رفتن به این باغ وحش انواع حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان و حیوانات مختلفی از جمله شیر، ببر، تمساح، شامپانزه، خوک و انواع مار لاما را مشاهده نمایید.

همچنین شما می‌توانید گونه‌ای نادر از تایگون‌ها را نیز در این باغ وحش پیدا کرده و از آن دیدن کنید. تایگون گونه‌ای خاص و جالب از پیوند ببر و شیر است. باغ وحش وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی بوده که می‌تواند هیجانی بسیار خاص برای شما و خانواده‌تان ایجاد نماید. باغ وحش وکیل آباد در مشهد و در انتهای بلوار وکیل آباد، جنب کوهستان پارک قرار دارد.

باغ وحش وکیل آباد مشهد

روستای نغندر

یکی از چشم‌اندازهای طبیعی در شهر مشهد و در اطراف آن روستای نغندر است. این روستا در میان دره‌ای با کوه‌های بسیار فراوان احاطه گردید. این منطقه به دلیل داشتن آب ‌و هوای بسیار عالی جزء مناطق ییلاقی در سطح شهر  به حساب می‌آید. در این روستا شما می‌توانید انواع میوه‌ها از جمله توت و انگور را پیدا کرده و از مزه فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید. روستای نغندر یکی از روستاهای معروف در حوزه رشد کرم ابریشم به شمار می‌رود. این روستا یکی از روستاهای بخش طرقبه بوده که در ۱۰ کیلومتری این بخش قرار دارد.

روستای نغندر

چشمه گیلاس، چشمه ای زیبا و دلفریب

چشمه گیلاس یکی از جاهای دیدنی و تفریحی در شهر مشهد محسوب می‌شود که با توجه به ویژگی‌ها و زیبایی‌هایی که دارد توانسته گردشگران مختلفی را از دیگر نقاط جهان و ایران جذب کند. چشمه گیلاس یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران بوده که در ۲۵ کیلومتری روستایی به نام چشمه گیلاس قرار گرفته است. این چشمه دیدنی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از آب ‌و هوای بسیار خنک و مطلوبی نیز بهره می‌برد. به همین خاطر یکی از مناطق بسیار عالی جهت گردشگری در فصل تابستان به حساب می‌آید. چشمه گیلاس در هزار متری از سطح آب فاصله گرفته که عمق آن به ۴ تا ۵ متر می‌رسد.

چشمه گیلاس

کنگ روستای ماسوله خراسان

از دیگر جاهای دیدنی در شهر مشهد و استان خراسان رضوی، روستای کنگ نام دارد. از این روستا به دلیل داشتن خانه‌هایی به صورت پلکانی و معماری بسیار شبیه به روستای ماسوله به عنوان روستای ماسوله خراسان نیز یاد می‌کنند. روستای کنگ، روستایی تاریخی بوده که قدمت آن به قبل از اسلام برمی‌گردد. این روستا در خود جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را جای داده که می‌توان به انواع آبشارها، چشمه‌های فراوان، جنگل‌هایی با درختان مختلف و کوه‌های بسیار مرتفع اشاره کرد.

 این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشته یکی از سردترین و خنک‌ترین روستاها در شهر به حساب می‌آید. روستای تاریخی کنگ علاوه ‌بر طبیعت بکری که دارد، دارای بناهای تاریخی مختلفی نیز بوده که می‌توان به قلعه‌ها، کوه‌های زیبای بینالود و قبرستان تاریخی کنگ اشاره کرد.

کنگ روستای ماسوله خراسان

پارک میرزا کوچک خان

بی‌شک پارک‌های موجود در شهر مشهد جزء مناطق دیدنی و جذابی هستند که گردشگران زیادی جهت استراحت و تفریح به آن‌ها مراجعه می‌کنند. اگر شما جزء آن دسته از  افرادی هستید که به حرم امام رضا (ع) رفته و زیارت خود را انجام داده‌اید و به دنبال یک پارک مناسب جهت استراحت و تفریح می‌گردید، ما به شما پارک میرزا کوچک خان را پیشنهاد می‌کنیم.

این پارک یکی از پارک‌های بسیار بزرگ بوده که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. این پارک ویژگی‌ها و امکانات مختلفی را برای افراد در نظر گرفته است. از امکانات مختلف این مجموعه می‌توان به وجود زمین‌های ورزشی، استخر، شهربازی، کتابخانه کودک و نوجوان و وجود فضاهای فرهنگی اشاره کرد. پارک میرزا کوچک خان در مشهد، غرب میدان هفده شهریور، خیابان دانش شرقی و حد فاصل دانش ۱۲ تا ۱۶ واقع گردید.

آبشار قره سو، آرامش در طبیعت

اگر بخواهیم لیستی کامل از جاهای دیدنی مشهد را ارائه دهیم، قرار دادن آبشار قره سو در این لیست خارج از لطف نخواهد بود. این آبشار در منطقه کلات نادری و در 60 کیلومتری شمال مشهد قرار گرفته است. این آبشار جزء بلندترین آبشارهای موجود در شهر مشهد بوده و ارتفاع آن به 1250 متر می‌رسد. این ارتفاع باعث می‌شود تا منظره‌ای بسیار خاص و دیدنی را ایجاد کند.

همچنین علاوه ‌بر این آبشار چند آبشار کوچک دیگر نیز وجود دارند. در این منطقه علاوه ‌بر این آبشار، طبیعتی بسیار زیبا و خاص به چشم می‌خورد که شما می‌توانید انواع درختان میوه را در این منطقه ببینید. این آبشار در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد قرار گرفته است. همان‌طور که گفتیم این آبشار جزء منطقه کلات نادری و در روستایی با همین نام واقع گردید.

آبشار قره سو

کوه سنگی، دومین و بزرگ ترین پارک بزرگ در شهر مشهد

کوه سنگی یکی از مناطق بسیار دیدنی و البته خاص بوده که از قدیم محلی مناسب جهت تفریح مردم بومی شهر مشهد محسوب می‌شد. اما چرا به این منطقه کوه سنگی می‌گویند؟ این منطقه در بین دو کوه کم ارتفاع و از جنس سنگ واقع شده است. این پارک دومین پارک بزرگ و دیدنی بعد از پارک ملت مشهد نام گرفته که به مرور زمان این پارک نیز مانند دیگر پارک‌ها گسترش یافته و وسیع گردید.
این منطقه آنقدر زیبا است که گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کرده و بعد از حرم رضوی و آرامگاه فردوسی جزء مناطق پربازدید در شهر مشهد به حساب می‌آید. این منطقه علاوه ‌بر داشتن آب ‌و هوای بسیار عالی، دارای مناظر بسیار زیبا و دیدنی نیز است. همین موضوع باعث شده تا گردشگران زیادی پس از شنیدن نام کو سنگی به سراغ آن بیایند.

خانه ملک، خانه ای از دیار قاجار

بی‌شک نام حاج حسین ملک، یکی از افراد قدرتمند و بسیار ثروتمند در دوران قاجار را شنیده‌اید. خانه بزرگ ملک، متعلق به این فرد بزرگ است. این خانه‌ بسیار بزرگ دارای بخش‌های مختلفی بوده که در طول سال از بین رفته و تنها بخش بیرونی آن باقی ماند. این خانه برای اولین بار در زمان خود دارای حمام خصوصی در شهر مشهد شده که معماری این حمام بر اساس سبک اسلامی صورت پذیرفت.

 از دیگر ویژگی‌های ظاهری این بنا می‌توان به کاشی‌کاری‌های حرفه‌ای و منبت‌کاری‌های خاص خود و معماری سنتی و اروپایی آن نیز اشاره کرد. خانه ملک در سال ۱۳۸۵ خانه‌ توریست نام گرفت و از آن زمان شهرت آن چند برابر شد. یکی از نکات بسیار مهم و البته خاص در زمان بازدید از این بنا بازدید رایگان آن است.

خانه ملک، خانه ای از دیار قاجار

خانه اردکانی، خانه ای اصیل و بکر در دل مشهد

خانه اردکانی مشهد یا خانه دولابیان یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در شهر مشهد واقع شده که می‌توان آن را یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد دانست. این خانه متعلق به حسین اردکانی بوده که پس از مرگ آن به خانواده‌ دولابیان فروخته شد. یکی از مهم‌ترین نکات این خانه این است که تغییرات چندانی در ظاهر این بنا صورت نپذیرفت. این خانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل حیاط مرکزی، تابستان نشین، زمستان نشین، تنورخانه، شاه نشین و آب انبار می‌شوند. این خانه در سال ۱۳۸۵ به ثبت آثار ملی رسیده اما بنا به دلایلی در سال ۱۳۹۱ از این فهرست خارج شد.

خانه اردکانی، خانه ای اصیل و بکر در دل مشهد

حمام مهدی قلی بیک

از دیگر بناهای تاریخی در شهر مشهد حمام مهدی قلی بیک نام دارد. این بنا جزء بناهایی است که می‌توان در لیست جاهای دیدنی مشهد قرار داد و حداقل برای یکبار هم که شده سری به آن زد. حمام مهدی قلی بیک در ابتدای بازار بزرگ و جنب مسجد 72 تن قرار گرفت. این بنا قدمتی بسیار طولانی داشته و به دوران صفویه برمی‌گردد. این بنا با کمک آستان مقدس رضوی در سال ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و از آن سال به بعد تبدیل به موزه مردم‌ شناسی شد. امروزه این بنا متعلق به آستان مقدس است.

حمام مهدی قلی بیک

پارک ملت مشهد

از دیگر مراکز تفریحی در شهر مشهد، پارک ملت مشهد نام دارد. پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک‌ها در این شهر بوده که شهربازی بسیار بزرگی را در خود جای داده است. این شهربازی بلندترین و بزرگ‌ترین چرخ و فلک در خاورمیانه را نیز داشته که گردشگران و مسافران می‌توانند از آن بهره‌ ببرید. همچنین علاوه‌ بر شهربازی، محیط داخلی پارک ملت نیز بسیار دیدنی و جذاب است. بزرگی این پارک به قدری بوده که شما می‌توانید از چند منطقه مختلف وارد این پارک شوید. پارک ملت در شهر مشهد در بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت و فلکه پارک واقع گردید.

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد، یکی دیگر از روستاهای دیدنی و جذاب در شهر مشهد بوده که در دره‌ شاندیز قرار گرفته است. اما این روستا برخلاف دیگر روستاهای دیدنی شهر مشهد جزء مناطق ییلاقی به حساب نمی‌آید. این روستا برای پیاده‌روی در دل طبیعت بکر و زیبا مناسب خواهد بود. شما می‌توانید به راحتی به این روستا سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آن دیدن نمایید.

آبگرم شاهان گرماب، جاذبه ای ناشناخته

اگر بخواهیم یکی از جاهای دیدنی و البته بسیار زیبا در استان خراسان را معرفی کنیم آبگرم شاهان گرماب خواهد بود. این منطقه به دلیل اطلاع رسانی‌های کم از دید گردشگران و مسافران پنهان مانده و افراد کمتری آن را می‌شناسند. اما این موضوع در حالی رخ داده که آبگرم شاهان گرماب جزء 3 آبگرم معروف و بزرگ در کشور محسوب می‌شود. این آبگرم در طول سال پر آب است.

آبگرم شاهان گرماب

دشت ارغوان

دشت ارغوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در مشهد بوده که به علت وجود طبیعتی بسیار زیبا و جذاب در بین گردشگران معروف است. این دشت در 4 کیلومتری شهر طرقبه و در مسیر طرقدر به روستای کلاته آن قرار دارد. اگر شما می‌خواهید به این دشت بسیار زیبا مراجعه کنید بهترین زمان فصل بهار و ماه اردیبهشت خواهد بود. در این زمان شما می‌توانید ارغوان‌هایی با رنگ‌های مختلف و زیبا را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

شهر مشهد یکی از شهرهای گردشگری در شمال شرق ایران بوده که توانسته گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کند. این شهر جاهای دیدنی مختلفی از جمله بناهای تاریخی، مراکز تفریحی و طبیعتی بسیار بکر و جذاب داشته که توانسته افراد بسیار زیادی را شیفته خود نماید. ما در این مقاله سعی کردیم تا بهترین بناهای تاریخی شهر مشهد تا مراکز طبیعی این شهر را به شما معرفی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا