تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیرودسر

آشنایی با روستای جواهردشت رودسر ، گیلان

روستای جواهردشت رودسر

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با روستای جواهر دشت را که یکی از جاهای دیدنی رودسر است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

روستای جواهردشت
تصویر از سایت تاپ تراول

یکی از روستاهای ییلاقی خوش آب و هوا و زیبای شهر رودسر که از توابع دهستان سیاهکلرود است جواهردشت نام دارد.این روستا در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا قرار دارد و زمستان به دلیل بارش بیش از حد خالی از سکنه می شود.این روستا که در نوار سبز گیلان قرار دارد به عروس دشت ها معروف است که با دشتهای وسیع و بکر و سرسبز دارای هوایی پاک و دل انگیز است وز هر سال تعدادز بسیار زیادی از مسافران ایرانی و  جهانگردان خارجی را به سمت خود جذب می کند که می توان با استفاده از تورهای مختلف گیلان گردی از این منطقه دیدن کرد.

روستای جواهردشت
تصویر از سایت تیشینه

قبل از ورود به جواهر دشت با آستانه متبرکه نقره عباس مواجه می شویم که در دشتی زیبا وسرسبز قرار دارد که محلی زیبا هم برای زیارت و هم برای سیاحت است.در این منطقه وجود پوشش گیاهی متنوع و خانه های روستایی با سقف های شیروانی خود نمایی می کنند.در این منطقه مزارع بزرگ سیب زمینی وگله های دام روستاییان زیادبه چشم می خورد و حصار زمین های با سنگ وچوب نشانگر همسایگی باغ و جنگل است.مردم جواهر دشت که از نعمت آب لوله کشی محروم هستند مانند پیشینیان آب مصرفی خود را از چشمه تامین می کنند.

قله سماموس یکی از قله های بلند وزیبای این منطقه است که با ارتفاع 3620 متر از سطح دریا یکی از مکانهای دیدنی جواهر دشت است که البته برای رسیدن به قله حتما باید یک راهنمای محلی داشته باشید.به گفته مردم قدیمی منطقه چون در دوران قدیم فردی بانام جواهربزرگتری مردم روستا رابرعهده داشت به همین دلیل نام جواهر دشت را بران نهادندوعده ای هم معتقدند که چون جنگلهابه دشتهای سرسبز تبدیل شده اند و چشمه ها و زمین های مرغوب در این منطقه زیاد است نام جواهردشت را بر آن نهاده اند.

روستای جواهردشت
تصویر از سایت تاپ تراول

عمر جواهردشت به زحمت به 300 سال می رسد اما به دلیل آب وهوای مطلوب و چراگاه های مناسب مردم زیادی را به سمت خود جذب کرده است.جواهر دشت مردمی خونگرم ومهمان نواز دارد و در ورودی آبادی، بازاری قرار دارد که در آن مغازه های همچون قهوه خانه، خوار و بارفروشی و قصابی جهت رفع نیازهای مردم وجود دارد.یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات تماشای مسابقات کشتی گیله مردی و طناب کشی و اسب دوانی است که با مشارکت میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی برگزار می شود که خیلی از علاقه مندان و گردشگران را به خود جذب کرده است.

بهترین فصل برای بازدید از جواهر دشت

از اواخر بهار تا اوایل پاییز به ویژه در ماهای گرم سال بهترین زمان برای سفر به جواهر دشت است و زمستان ها به دلیل بارش سنگین برف خالی از سکنه است.

روستای جواهر دشت
تصویر از سایت سفر زون

مسیر دسترسی

برای رسیدن به جواهر دشت ابتدا باید وارد کلاچای یا چابکسر در شهرستان رودسر بشوید.چابکسر در فاصله 5 کیلومتری رامسر قرار دارد، از چابکسر به سمت غرب به سمت کلاچای بعد از طی 7 کیلومتر به جاده سیاهکلرود می رسید. برای ورود از مسیر کلا چای نیز پس از رود سر به سوی شرق وبا طی مسافت 9 کیلومتر به شهر کلاچای می رسید و بعد ازمیان باغات پرتقال به روستای سیاهکلرود و خیاط محله وارد می شوید در روستای خیاط محله خورودهای جیپ شما را به جواهردشت می بردکه اگر قصد عزیمت با خودروی خود را دارید حتما باید از وضعیت جوی اطلاع داشته باشید .البته جاده ورودی به این روستا تا اوایل جنگل و منطقه چاشت خورلات آسفالت است و بعد از ان در جنگل مسیر خاکی است و پس از اتمام جنگل و گذشت از امام زاده نقره عباس به جواهردشت خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا