تور

اجاره خودرو در دبی
ارومیهاستان آذربایجان غربیایرانگردی

کلیسای ننه مریم ، ارومیه

کلیسای ننه مریم 

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با کلیسای ننه مریم واقع در آذربایجان غربی آشنا می کنیم. برای ادامه این مطلب همراه ما باشید.

یکی از استان های مرزی ایران آذربایجان غربی و مرکز آن شهر بسیار زیبای ارومیه می باشد. آذربایجان غربی تنها با استان هم مرز با کشور ترکیه می باشد. بخش جنوبی آن کردنشین هستند و مکریان شناخته می شوند. هم جواری این استان با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت زیبایی برخوردار شود.

کلیسای ننه مریم church of saint mary

این کلیسا با نام های حضرت مریم، مارت مریم، شرق آشور شناخته می شود. کلیسای ننه مریم یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کلیساهای ایران و جهان می باشد، کلیسا در خیابان خیام جنوبی شهر ارومیه واقع است. این کلیسا میراث به جا مانده از اقوام آشوریان در تاریخ ایران است، به بنا به ادعای باستان شناسان عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان بعد از کلیسای بیت لحم در فلسطین می باشد. این کلیسا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

با توجه به تاریخ غنی و آثار تاریخی در آذربایجان غربی سالانه تعداد زیادی گردشگر به این شهر سفر می کنند، و بیشتر گردشگران به این کلیسای زیبا می روند و از آن بازدید به عمل می آورند.

کلیسای ننه مریم

تاریخچه کلیسا

کلیسا در دهه های گذشته محل دفن اموات بوده است. کلیسا یکی از آتشکده ها و معابد معروف زرتشتیان بوده است. موبدان زرتشتی ساکن این معبد هنگام تولد مسیح، ستاره ای درخشان را در حال حرکت به سوی شرق می بینند، که نشانه ای از تولد منجی وعده داده شده می یابند و به طرف اورشلیم روانه می شود.

این موبد پس از بازگشت به ارومیه، آتشکده را به کلیسا تبدیل کرد و دین مسیح را در آنجا بشارت داد. کلیسا را برای اولین بار شاهزاده ای چینی در سال 642 مرمت کرد. کلیسای ننه مریم در سال 1342 و 1343 مورد مرمت قرار گرفت. نمای کنونی آن به دوره ساسانی تعلق دارد.

کلیسای ننه مریم

 

معماری بنای کلیسای ننه مریم

در معماری این کلیسای مقدس، سبک معماری عمارت به ساسانیان تعلق دارد. قرینه سازی هایی زیبا در این بنا می بینید. سازندگان این بنای تاریخی برای داخل آن تلفیقی از معماری ساسانی و پارتی را به کار برده اند. اما درون این کلیسا با دیگر کلیساهای موجود در جهان، تفاوت دارد.

در این مکان نباید انتظار این را داشته باشید که تزئینات زیبا وچشم گیری ببینید، اما این کلیسا در بدو ورود دیدنی های زیبای خودش را دارد. دلیل آن اعتقاد آشوریان به پرهیز از هر گونه آراستن و تزیین کردن کلیسا می باشد.

در این کلیسا دالان هایی تو در تو وجود دارد.مصالح همچون سنگ و ملات به کار رفته است. سقف دالان این کلیسا کوتاه است و همانند درب ورودی آن که برخی از بازدیدکنندگان را مجبور می سازد که هنگام عبور سر خود را خم کنند.

پشت محراب عکسی از حضرت مسیح قرار داردکه جایگاه حضور کشیش در زمان هایی که مراسم مذهبی برگزار می شود نیز است. محراب کلیسا اتاق کوچک و گنبدی شکل است، برای ورود به این اتاق فقط کشیش اجازه دارد. در سمت راست محراب نیز می توان راهرویی را مشاهده کرد که زائرین پس از پیمودن آن به محلی که غسل تعمید در آن انجام می شود و نیز محلی که شمع ها را در آن جا روشن می کنند ، می رساند.

کلیسای ننه مریم

چطور به کلیسای ننه مریم برویم؟

 برای رفتن به کلیسا از سمت شمال یا غرب ارومیه باید از اتوبان دکتر باهنر استفاده کنید. وارد مرکز شهر که شدید، وارد خروجی خیابان مدرس شوید و آن را تا میدان ایالت ادامه داد. سپس وارد سومین خروجی میدان یعنی خیابان امام خمینی شوید. دومین خیابان در سمت راست خیام جنوبی است که کلیسای ننه مریم در آن واقع است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 عصر(به جز ایام تعطیل)

هزینه ورودی : رایگان

کلیسای ننه مریم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا