تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیکرمان

باغ شاهزاده ماهان کجاست؟

بسیاری از ما فکر می‌کنیم استان کرمان کویری بیش نیست و هیچ فضای سبزی ندارد. باغ شاهزاده ماهان یکی از دیدنی‌ترین جاهای توریستی کرمان است. این باغ زیبا و سرسبز در دل کویر احداث شده و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با باغ شاهزاده ماهان تا انتهای مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید.

معرفی باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان کرمان است و شهرت جهانی دارد. این باغ در بین ۹ باغ معروف ایران به شمار می‌رود و به‌خاطر موقعیت مکانی و معماری بی‌نظیری که دارد مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. باغ شاهزاده ماهان هوای بسیار دل‌انگیز و فضای سبز فوق‌العاده‌ای دارد. این باغ در دوران قاجار تاسیس شد و علاوه بر فضای سبز از قسمت‌های مختلف تشکیل شده که معماری دوران قاجار را به نمایش می‌گذارد. شاهزاده ماهان به دستور محمدحسن خان، حاکم وقت کرمان ساخته شد و در زمان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله بناهایی در آن اضافه شد.

این باغ زیبا در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. باغ توسط رودخانه‌های جاری از کوه‌های تیگران و آب‌های قنات آبیاری می‌شود و هنگامی که در باغ قدم می‌زنید صدای دل‌انگیز آب شما را به هیجان می‌آورد. این جاذبه دیدنی هیچ بنایی در اطراف خود ندارد و مانند نگین سبز در دل کویر واقع شده است. باغ شاهزاده ماهان در سال ۱۳۵۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۷ مورد مرمت قرار گرفت.

باغ تماشایی شاهزاده ماهان در سال ۱۳۶۰ به‌خاطر وقوع زلزله دچار خسارت شد که مجدد آن را بازسازی کردند. این باغ زیبا دارای امکانات مختلفی مانند رستوران و اقامتگاه است و فضای مناسبی را برای استراحت و تفریح گردشگران به وجود می‌آورد. این باغ زیبا در نزدیکی شهر ماهان از توابع کرمان قرار گرفته است و تنها راه دسترسی به آن جاده کرمان به بم است. همچنین باغ شاهزاده ماهان بخاطر فضای سرسبزی که دارد از هوای خنک و مطبوع برخوردار است.

باغ شاهزاده ماهان

شاهزاده ماهان کیست؟

میرزا ناصرالدوله حاکم وقت کرمان همان شاهزاده ماهان است که نام او را بر روی باغ گذاشته‌اند. ناصرالدوله از نوادگان ناصرالدین‌شاه محسوب می‌شد و در سمت فرماندهی قشون نظامی فعالیت می‌کرد. این شخص دستور به ساخت بنای باغ داد که ۱۱ سال طول کشید تا باغ ساخته شود. سخت‌گیری‌های مداوم ناصرالدوله و طولانی شدن ساخت باغ باعث شد که معمار بسیار اذیت شود. تا جایی که وقتی خبر مرگ ناصرالدوله را به معمار باغ دادند از فرط خوشحالی یک مشت گل به سمت سقف پرتاب کرد و کار را نیمه‌تمام باقی گذاشت. اکنون اگر به باغ شاهزاده ماهان بروید با مشاهده کردن بنا و خالی بودن آن از تزیینات متوجه این موضوع خواهید شد.

معماری باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان معماری شگفت‌انگیزی دارد و برای همین یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین باغ‌های مطبق ایران شناخته می‌شود. این مکان دیدنی در لیست باغ‌های شیبدار به شمار می‌رود و به‌صورت پلکانی ساخته شده است. این باغ با ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض حدود ۵.۵ هکتار مساحت دارد. از قسمت‌های مختلف آن می‌توان به عمارت، سردر ورودی، حمام، حوض و شبکه آبرسانی اشاره کرد که با درختان زیبا و سر به فلک کشیده احاطه شده‌اند. هنگام ورود به باغ سردر زیبای آن را خواهید دید که با کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده زیبا تزیین شده است.همچنین در این قسمت دو طبقه با تعدادی اتاق وجود دارد که برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. پس از گذشتن از سردر با فضای داخلی باغ روبرو خواهید شد که در میان آن حوض‌های پلکانی و درختان سرسبز قرار دارند.

معماری باغ شاهزاده ماهان

ویژگی های باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان دارای چندین ورودی فرعی است که از این طریق می‌توانید از قسمت‌های مختلف آن دیدن کنید. این باغ به طور کلی از ۱۲ سطح پلکانی تشکیل شده که دارای دو حوضچه وسیع و پرآب، فواره‌ها و آبشارها هستند. همچنین در میان باغ نهر آبی جریان دارد که از بالا به سمت پایین سرازیر می‌شود. قنات تیگران مهمترین منبع تامین آب باغ است که از کوهپایه تیگران سرچشمه می‌گیرد. برخی از آبشارهای جاری در باغ به سمت بیرون نیز روانه می‌شوند.

بخش اصلی باغ یعنی عمارت در انتها قرار دارد و برای پیمودن آن باید ۲۳۵ متر را طی کنید. وسعت این عمارت باشکوه به ۴۸۷ مترمربع می‌رسد و با هدف سکونت صاحب باغ ساخته شده است. اکنون این عمارت به رستوران تبدیل شده و به پذیرایی از مسافران و گردشگران در آن پرداخته می‌شود. یک باغچه اختصاصی بسیار زیبا در پشت عمارت وجود دارد که درون آن درختان میوه کاشته شده‌اند. در خارج از باغ نیز بناهای خدماتی ساخته شده‌اند و جهت پذیرایی از مهمانان به کار می‌روند. برای ساخت بناهای باغ و دیوار از آجر گل‌اندود استفاده شده است.

بخش‌های مختلف باغ شاهزاده ماهان

باغ زیبای شاهزاده ماهان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

سردر خانه

سردر خانه اولین بخش از باغ است که هنگام ورود آن را مشاهده خواهید کرد. این بخش تزیینات زیبایی دارد و کویر را از باغ سرسبز شاهزاده ماهان جدا می‌کند.

سر در باغ شاهزاده

بالاخانه

عمارت شاه‌نشین با دو طبقه در انتهای باغ قرار دارد و به آن بالاخانه می‌گویند. این عمارت روزگاری محل سکونت مالک باغ بود و از مهمانان خود در آن پذیرایی می‌کرد. عمارت دارای پلکان است که از طریق آن می‌توانید به بالاخانه بروید و باغ را از زاویه دیگر مشاهده کنید.

باغ خلوت

باغ اختصاصی که به آن باغ خلوت نیز می‌گویند در پشت عمارت واقع شده و انواع درختان میوه در آن قرار دارند. این باغچه از قسمت‌های فوق‌العاده زیبای باغ شاهزاده است که می‌توانید زیر درخت‌های سایه‌دار آن قدم بزنید و اطراف عمارت را تماشا کنید.

حمام

در پشت دیوار عمارت حمام واقع شده که به‌صورت یک فضای تودرتو ساخته شده است.

خانه زعیم باشی

این قسمت سکونتگاه محافظ اصلی باغ است که در بالای حمام قرار دارد. این خانه دارای برج‌های مراقبت بوده که از طریق یک قسمت مسطح و باریک به دو طرف سردر خانه متصل می‌شود.

پلکان

فضای داخلی باغ شاهزاده ماهان برخلاف سایر باغ‌ها به‌صورت پلکانی ساخته شده است. هر یک از طبقات حدود نیم متر تا یک متر از هم فاصله دارند. البته پله‌هایی برای رفت و آمد آسان به عمارت شاه‌نشین نیز ساخته شده‌اند.

پلکان باغ شاهزاده ماهان

حوض

یکی از مهمترین المان‌های باغ‌های ایرانی حوض است و باغ شاهزاده از این قضیه مستثنا نیست. این باغ دارای سه حوض بسیار بزرگ است که بزرگترین آن در مقابل عمارت قرار دارد. دو حوض دیگر در ابتدای باغ و قبل از سردر خانه واقع شده‌اند.

امکانات باغ شاهزاده ماهان

باغ زیبای ماهان از بهترین تفرجگاه‌ها در کرمان است و برای همین امکانات مختلفی جهت رفاه گردشگران به وجود آورده است:

رستوران

در انتهای باغ و در عمارت شاه‌نشین یک رستوران وجود دارد و این فرصت را به وجود آورده تا وعده غذایی خود را در فضای دلنشین باغ نوش جان کنید. رستوران دارای غذاهای متنوع و خوشمزه ایرانی و کرمانی است که از جمله خدمات آن می‌توان به ارائه اینترنت رایگان اشاره کرد.

مهمانسرا

اگر قصد دارید در باغ شاهزاده اقامت کنید نگران نباشید. این باغ مجهز به مهمانسرا بوده و امکانات اقامت شبانه را به گردشگران ارائه می‌دهد.

خرید صنایع دستی

برخی از اتاق‌های عمارت به فروش سوغات کرمان مانند انواع گلیم و فرش می‌پردازند. با تهیه صنایع دستی کرمان برای خانواده و دوستان خود سوغات تهیه کنید.

خرید صنایع دستی کرمان

اسب‌سواری

از امکانات تفریحی باغ اسب‌سواری است که به‌واسطه آن می‌توانید اطراف باغ را مشاهده کنید.

بازدید از باغ شاهزاده ماهان

بازدید از باغ تماشایی شاهزاده ماهان در دل کویر کرمان بسیار جذاب است و سفر متفاوتی به شمار خواهد رفت. درب باغ از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر به روی مهمانان باز بوده و در ایام سوگواری رسمی تعطیل است. برای بازدید از باغ هزینه ناچیزی دریافت می‌شود که قیمت بلیط آن برای بازدیدکنندگان داخلی ۳ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۲۵ هزار تومان است.

این باغ چهار فصل در هر زمان از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد و هر زمان که تصمیم بگیرید می‌توانید از آن بازدید کنید.با این حال اگر می‌خواهید باغ را در اوج سرسبزی خود ببینید پیشنهاد می‌شود فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. در فصل پاییز رنگ و روی باغ عوض می‌شود و برگ‌های زرد و طلایی منظره بسیار زیبایی پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در فصل زمستان هوا بسیار سرد است؛ اما موقعیت مناسبی برای عکسبرداری از باغ سپیدپوش شاهزاده ماهان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

بازدید از باغ شاهزاده ماهان

نقشه و مسیر دسترسی به باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده در کیلومتر ۲۵ جاده کرمان به بم قرار دارد. این جاذبه زیبا با شرق شهر ماهان ۲ کیلومتر فاصله دارد و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده است. این باغ زیبا با جنوب غربی شهر کرمان ۳۵ کیلومتر فاصله دارد که برای دیدن آن باید وارد جاده کرمان به بم شوید. با طی کردن ۳۵ کیلومتر در جاده و نرسیده به ۶ کیلومتری شهر ماهان این باغ تماشایی و جذاب را مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

باغ شاهزاده ماهان از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است و با قرار گرفتن در دل کویر زندگی و سرسبزی را نوید می‌دهد. در این باغ امکانات متنوعی برای اقامت و استراحت گردشگران وجود دارد و با سفر به آن در کنار خانواده و دوستان لحظات خوشی را سپری خواهید کرد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا