تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

پاسارگاد شهری بر آمده از دل تاریخ

شهر باستانی پاسارگاد

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با پاسارگاد را که یکی از دیدنی های شیراز است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

شهر باستانی پاسارگارد
تصویر از سایت فلای تودی

پاسارگاد یکی از مجموعه های باستانی شیراز در استان فارس پاسارگاد نام داردکه مورد توجه وعلاقه جهانگردان وافرادی است که میراث ملل توجه دارند.پاسارگاد که توجه جهانیان را به خود جلب کرده در زمان حکومت هخامنشیان ساخته شده است. مکانهای دیدنی شهر پاسارگاد شامل:آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، کاخ دروازه ، پل ، باغ پادشاهی پاسارگاد،کاخ بار عام، دوکوشک، کاخ اختصاصی ، آرامگاه کمبوجیه ،آب نمای باغ شاهی، کاروانسرای مظفری، ساختارهای دفاعی تل تخت محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.آرامگاه کوروش یکی از مشهورترین بناهای پاسارگاد است.کوروش در جهان به پادشاه عدل معروف است.

این شهر باستانی در استان فارس بین دو رشته کوه از کوهای زاگرس قرار دارد و زمستان سرد و تابستان معتدل دارد. شهر پاسارگاد به دلیل وجود مجموعه نفیس پاسارگاد در این شهر این نام را به خود گرفته .یکی از میراث های ایران کهن پاسارگاد است که نگینی است بی همتا در ایران که مجموعه سلطنتی و آثاری همچون تنگ بلاغی، آرامگاه کوروش بزرگ ، تل تخت پاسارگاد و به درخشش دو چندان آن کمک چشم گیری می کند.

این شهر کهن و تاریخی در دشت وسیع و مرتفعی در استان فارس زمانی پایتخت سلاطین هخامنشی بوده است.

شهر باستانی پاسارگاد
تصویر از سایت کارناوال

مکانهای دیدنی پاسارگاد:

مجموعه سلطنتی پاسارگاد

شهر باستانی پاسارگاد
تصویر از سایت تاپ تراول

این مجموعه واقع در مکانی معروف به چهار باغ که در مرکز پاسارگاد قرار دارد که کاخهای هخامنشیان به نامهای کاخ دوازده وکاخ بار عام یا کاخ پذیرایی کوروش و تالار عمومی و کاخ مسکونی کوروش دوم در آن قرار دارد.

 ساختار کاخ ها از سالن های ستون دار تشکیل شده است.در کاخ پذیرایی سنگ نوشته ای به چشم می خورد که روی آن با خط میخی نوشته شده {من کوروش هخامنشی ام} که البته به خط پارسی باستان ایلامی و بابلی نوشته شده است.

آرامگاه کوروش

مقبره کوروش
تصویر از سایت تاپ تراول

یکی از مهمترین بناهای پاسارگاد ارامگاه کوروش کبیر است که در باغ سلطنتی قرار داردکه ان را با معماری بی نظیر و سنگ های بزرگ که بلندای بعضی به 7متر میرسدساخته اند.ارامگاه کوروش مهمترین جاذبه پاسارگارد است. در گذشته نیز این ارامگاه که به {مشهد مادر سلیمان} معروف بوده مکان جذابی برای گردشگران و یکی از پر طرفداران جاذبه های توریستی بوده که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب میکند.

تُل تخت پاسارگاد

تل تخت
تصویر از سایت کجارو

تل تخت یا تخت مادر سلیمان که به دژ داریوش هم معروف است یکی دیگر از مکانهای دیدنی در پاسارگاد است که گفته میشود داریوش شاه پس از احداث تخت جمشید این بنا که 2 هکتار وسعت دارد را در پیرامون آن بنا کرد.بنای تل تخت که یک بنای تشریفاتی است دارای قسمت هایی همچون تالارهای ستون دار ،سکوهای عظیم، اتاق های متعدد و انبار است که به دستور داریوش تبدیل به دژ محکم و قدرتمند شده بود.

مقبره کمبوجه (زندان سلیمان)

مقبره کمبوجیه
تصویر از سایت تاپ تراول

مقبره کمبوجیه که به زندان سلیمان نیز معروف است از اولین بناهای پاسارگاداست.باستان شناسان معتقدن که این ارامگاه در واقع اتشکده ای بوده از زمان کوروش که در دوران اسلامی به زندان سلیمان شهرت یافته که معماری ان بسیار شبیه به معماری مقبره کوروش است که یکی از شاعکارهای دوران هخامنشیان است.ساختار این بنا از بلوکه های سنگی چهار گوش است که متاسفانه امروزه تنها یک دیوار ان بجا مانده که این بنا در مسیر کاخهای اختصاصی وکار بارعام باتل تخت قرار دارد.

کاروانسرای مظفری پاسارگاد

کاروانسرای مظفری
تصویر از سایت کجارو

کاروانسرای مظفری که قدمت ان به زمان حکومت مظفری میرسد بنایی است به وسعت 210 متر مربع که با ایوانی به عرض 30 متر و چهار گوش و تعدادی اتاق کوچک وبزرگ در نزدیکی مقبره کوروش بنا شده است.

جالب است بدانید که این بنا با سنگ های سفیدی که از مجموعه کاخهای پاسارگاد به سرقت رفته ساخته شده است.

محوطه مقدس پاسارگاد

محوطه مقدس پاسارگارد
تصویر از ویکی پدیا

از بخش شمال غربی وبا فاصله 1200متری مجموعه پاسارگاد در پشت تپه های اطراف مجموعه محوطه مقدس قابل مشاهده است.منطقه ای که دارای دوسکوی سفیدرنگ به شکل مستطیل وتپه ای پله ای است که امروزه یکی از جاذبه های پاسارگاد است.جالب است بدانید این سکو در زمان کوروش به عنوان اتشدان برای انجام مراسم مذهبی بکار میرفته وتپه نیز در فاصله 120متری از غرب اتشدانها برفراز صخره ای قرار دارد که از دشت وسنگ ساخته شده است.

تنگ بلاغی پاسارگاد

تنگ بلاغی پاسارگارد
تصویر از سایت تاپ تراول

جاذبه ای که به {تنگ بلاغی} شناخته می شود در جنوب پاسارگاد قرار دارد و پهنای حدود 500 متر تا 10 کیلومتر در جهت جنوب شرقی به شمال غربی و طولی حدود 18 کیلومتر در جهت جنوب غربی به شمال شرقی دارد و رودخانه سیوند که به بلاغی و پلوار نیز معروف است داخل این تنگه جریان دارد که باعث سرسبزی و جنگلی شدن پوشش منطقه شده که پوشیده شده از درختان پسته وحشی و بادام کوهی و درختان بنه که در این منطقه 170محوطه باستانی کشف شده و سه دوره پارینه سنگی با قدمتی از 250 هزار سال تا 40 هزار سال و پارینه سنگی جدید از 12 هزار  تا 8 هزار سال و دوره نوسنگی با قدمت 8 هزار سال در این مکان شناسایی شده است.

باغ ایرانی پاسارگاد

باغ ایرانی
تصویر از سایت کجارو

یکی دیگراز مکانهای پاسارگاد باغ ایرانی است.که اصل وریشه باغهای ایرانی است ودر این مکان چندین کاخ وجود دارد که یکی از زیباترین هنرهای زمان هخامنشیان را در دل خود دارد که به دلیل ویژگی و عناصر اصلی معماری بکار رفته در ان در بین باستان شناسان شهرت دارد.

باغ ایرانی یکی از نمادهای قدیمی باغ سازی ایرانیان است.در واقع توجه به عناصر مذهبی وابرسانی دقیق واشکال هندسی کوشک ها و آب راه ها وساختار معماری با طبیعت ، از ویژگیهای برجسته این باغ است که به نظر کارشناسان باغ پاسارگاد و کاخ های آن یکی از بزرگترین یادگاری های دوران هخامنشیان است و نمادی از اولین باغ سازی ایرانی است که به صورت الگویی برای آیندگان در ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا