تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیبمکرمان

ارگ بم کرمان

ارگ بم کرمان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به ارگ بم کرمان خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

ارگ بم کرمان از مشهور ترین جاذبه های گردشگری استان کرمان است که در مرکزیت دژی کهن و بزرگ قرار دارد و مرتفع ترین سازه این دژ می باشد.

این ارگ بی نظیر که به بزرگترین سازهٔ خشتی جهان شهرت دارد درجنوب شرقی ایران در نزدیکی شهر بم استان کرمان و در مسیر جاده ابریشم و در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت واقع شده است.

ارگ بم کرمان

این بنا در قرن پنجم قبل از میلاد احداث گردیده است و حتی تا سال ۱۸۵۰ بعد از میلاد نیز  به صورت مسکونی مورد استفاده بوده است و دارای قدمتی در حدود 2500 ساله می باشد.

ارگ بم کرمان

ارگ بم بر بلندای صخره‌ای بزرگ با مساحتی در حدود صدوهشتاد هزار متر مربع و با دیواره هایی با ارتفاع حدود 7 متر و طول 1815 متر بنا شده است . این اثر تاریخی زییا دارای 67 برج و شامل دو قسمت مجزا منحصر به فرد علیا و رعیت‌نشین می باشد.

ارگ بم کرمان

آشنایی با بنا

قسمت علیا یا حکومتی آن که در درونی ترین قسمت این بنا قرار گرفته است به‌عنوان واحد فرماندهی سیاسی و نظامی و حکومتی بوده است. و دارای بخش هایی چون عمارت چهار فصل، دژ نظامی، سربازخانه، اصطبل اسبان و چاه آب می باشد.

و قسمت رعیت نشین آن که ناحیه بیرونی قسمت علیا نشین است دارای ورودی اصلی شهر، بازار ، خانه ها و ساختمان‌های عمومی همچون جایگاه ورزش و مدرسه می باشد.

ارگ این بنای کهن در مرکزیت بخش نظامی و در مکانی با بهترین دیدبانی امنیتی قرار گرفته است و در گذشته، محافظ بی نظیری از مناطق شرقی ایران بوده است که گونه ای از ساختار دفاعی ایرانیان در گذشته را به تصویر کشیده است.

ارگ بم کرمان

و در در داستان‌های مربوط به تجاوز آقامحمد خان قاجار و کشته شدن لطفعلی خان ، می توان نقش محافظتی و دفاعی این بنا را به وضوح مشاهده کرد.

ارگ بم کرمان

معماری بنا

معماری خاص این ارگ زیبا که ازخشت یا همان آجرهای رسی پخته نشده بنا شده است تجلی بی نظیری از هنر ایرانی است. که علاوه بر دارا بودن موارد فوق الذکر دارای بادگیرهایی با شکوه به منظور هدایت و گرفتن باد به درون بنا می باشد و با تعبیه ی حوضچه های آبی در مسیر باد های ورودی به ساختمان مانع از ورود گردو غبار به داخل بنا شده و باد هدایت شده ی ورودی ارگ را خنک و دلپذیر تر می نماید.

ارگ بم کرمان

زلرله ارگ بم

این بنا متاسفانه در دی ماه سال ۱۳۸۲ بر اثر زلزله ، در حدود هشتاد درصد آن مورد اسیب جدی قرار گرفت. و سبب شد تا در فهرست آثار میزاث جهانی در خطر قرار گیرد و پس از همکاری یونسکو و کشورهای متعددی در انجام پروژه ی بازسازی و مرمت آن، در سال ۱۳۹۲ از این فهرست خارج شود.و وارد فهرست میراث جهانی یونسکو و فهرست آثار ملی ایران شود. و همچنان پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی باشد.

ارگ بم کرمان

برای بازدید از این بنای تاریخی زیبا می توان در نیمه ی اول سال مابین ساعات ۷:۳۰ صبح تا ۷ عصر  و در نیمه ی پایانی سال مابین ساعات ۷:۳۰ تا ۵ بعد از ظهر مراجعه کرد و از زیبایی و هیبت این دِژِ قدر مبحوت شد.

ارگ بم کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا