تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردیتفت

آبشار دره گاهان تفت یزد

یکی از زیبا‌ترین پدیده‌های روی زمین که در دل طبیعت پیدا می‌شود، آبشار‌ها هستند. این پدیده‌ها در مناطق مختلفی از کشور ایران وجود دارند که زیبایی بی‌نظیری را به طبیعت می‌بخشند. استان یزد شهری باستانی با قدمت تاریخی چند هزارساله می‌باشد و اکثر گردشگران به هدف دیدن بناهای تاریخی، آتشکده‌ها و خانه‌های خشتی به استان یزد سفر می‌کنند اما این استان دارای آبشار‌های بسیار زیادی می‌باشد که تبدیل به جاذبه گردشگری شده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر ، شما را با آبشار دره گاهان تفت یزد آشنا خواهیم کرد.

آبشار دره گاهان تفت یزد

آبشار دره گاهان

آبشار دره گاهان یک آبشار فصلی است و در جنوب غربی شهر تفت قرار دارد. این آبشار دارای ارتفاعی بیش از ۲۰ متر می‌باشد. از شروع فصل بهار تا اوایل فصل تابستان، آب این آبشار از چشمه‌های شیرکوه ده بالا و طزرجان سرچشمه می‌گیرد و در حال جریان است. آبشار دره گاهان تفت یزد، در دره‌ای بسیار زیبا در دامنه شیرکوه واقع شده است و آب آن از بارش و ذوب شدن تدریجی برف‌های شیرکوه است.

دره گاهان از ۷ دره فرعی تشکیل شده که عبارت است از: دره اصلی، دره خشک، دره آلبالو، دره آب پلنگ، دره لا انار، دره آبشار و دره باد گز که دیواره‌های این دره بیشتر از ۲۰۰ متر ارتفاع دارند.

دلیل نام گذاری دره گاهان

کلمه ( گاه ) در زبان پارسی قدیم، به معنی شاد بوده است. در زمان‌های قدیم مردم منطقه به آن‌جا رفته و در آن‌جا جشن‌ها و مراسم‌های خود را به پا می‌داشتند. در تابلو‌های کنار جاده به نام دره گاهان می‌باشد و در گویش محلی خود به ان دره گوهون می‌گویند. دلیل نام‌گذاری این آبشار فصلی به طور قطعی مشخص نیست اما ۳ نظریه در مورد این آبشار وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  1. کلمه گاهان، به آیین و مراسمات زرتشیانی که هزاران سال پیش در این منطقه ساکن بوده‌اند، اشاره می‌کند.
  2. دلیل دیگر نام‌گذاری دره گاهان، چرای گاو‌ها در فصل‌های مختلف سال می‌باشد و این دره را به عنوان دره گاوون می‌شناسند.
  3. بسیاری بر این اعتقاد هستند به دلیل فصلی بودن و موقتی بودن آبشار، نام آن به عنوان دره گاهان در بین مردم شناخته شده است.

ویژگی آبشار دره گاهان

 از دره گاهان در زمان‌های قدیم برای برپایی جشن‌ها و مراسم‌ها استفاده شده است. در برخی از روز‌های سال این آبشار به دلیل کم آبی خشک گردیده است اما در زمان پر آبی از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. یکی از ویژگی‌های آبشار دره گاهان تفت، وجود سنگ‌های مناسب برای صخره‌ نوردی در کنار آبشار می‌باشد. همین امر باعث شهرت این آبشار شده است.

در این منطقه طرح‌های تفرجگاهی و اکوتوریستی به مرحله اجرا رسیده است که باعث جذب افراد زیادی در منطقه می‌گردد. این آبشار درمنطقه ییلاقی در قلب کویر یزد واقع شده است که با دارا بودن آب و هوای مطبوع یک منطقه منحصر به فرد محسوب می‌شود. این آبشار شگفت ‌انگیز گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

چگونگی دسترسی به دره گاهان

زیباترین آبشار یزد، آبشار دره گاهان تفت است که برای دسترسی به این منطقه کافی است این مسیر را پیش‌رو داشته باشید. در ابتدای ورود به شهرستان تفت، از سمت جاده ابرکوه، یک جاده فرعی وجود دارد که به آبشار دره گاهان منتهی می‌شود‌. از اول جاده تا آبشار ۵ کیلومتر فاصله وجود دارد که ۵۰۰ متر را باید پیاده طی کرد. زیبایی‌هایی همچون؛ آب نماها را در مسیر مشاهده خواهید کرد.

آثار باستانی منطقه دره گاهان

دره گاهان دارای آثار باستانی به نام قلعه پهلوان آبادی است. این آثار باستانی در بلندی صخره بسیار بزرگی قرار دارد. سالیان دور (مامن) شخصی به این نام بوده است که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد آن بر سر زبان‌ها است که می‌توان بر فراز صخره آن‌ها را مشاهده کرد.

آبشار دره گاهان تفت یزد

جاذبه های گردشگری

طبیعت منطقه شیرکوه زیبایی‌های زیادی دارد. مناطق ییلاقی سرسبز این منطقه عبارت‌ است از:

  • سانیچ
  • منشاد
  • نیر
  • توده
  • بیداخوید
  • سخوید
  • زردین
  • تنگ چنار

سخن پایانی

اگر قصد سفر به یزد را دارید حتما دیدن از آبشار دره گاهان را در برنامه گردش خود قرار دهید. بدون بازدید از این آبشار سفرنامه شما قطعا ناتمام خواهد ماند. تماشای آبشار دره گاهان و صخره‌های شیرکوه می‌تواند تجربه خوبی را برای شما پدید آورد. در این مطلب قصد داشتیم شما را با یکی از زیباترین آبشار‌های استان یزد آشنا کنیم. از این‌ که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاس‌گزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا