تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیکرمانشاه

غار پراو، کرمانشاه

غار پراو

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با غار پراو ، واقع در کرمانشاه آشنا می کنیم . برای ادامه مطلب با این مکان دیدنی با ما همراه باشید.

یکی از غارهای کرمانشاه به نام غار پراو یا غار پرو می باشد. ارتفاع این غار 3050 متر از کوه پراو می باشد. نام این غار از کلمه کردی به معنی (پرآب) برگرفته است. این غار در جن.ب میدان پراو و در بین دو کوه طاق بستان و بیستون واقع است. در سال 1350خورشیدی این غار کشف شد و در آن زمان لقب غار عمودی دنیا را به خود گرفت.

 در زمان کشف غار، این غار را اورست غارهای جهان نام گذاری کردند. در سال 1388خورشیدی سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به دلیل عظمت این غار ، غار پرو را دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در لیست آثار ملی ثبت کرده اند. این غار زیبا و دیدنی به صورت ویژه ای محافظت می شود.

ویژگی غار پروا کرمانشاه و محل قرارگیری آن

کوه پراو یکی از بلندترین کوه های موجود در شهر کرمانشاه می باشد که 3357 متر ارتفاع دارد. کوه در نزدیکی روستای چالابه (12 کیلومتری کرمانشاه) قرار دارد. در ارتفاع 3050 متری از این کوه غار پراو قابل رویت است.

غار پرو کرمانشاه طولی حدود 1454 متر دارد و عمق آن 751 متر می باشد. تعداد 26 حلقه چاه در داخل غار شناسایی شده است، عمیق ترین آن 42 متر می باشد.

دما در غار بین 1 الی 3 درجه سانتی گراد می باشد و دلیل آن وجود یخچال های زیر زمینی در غار و سرمای حاصل از ذوب شدن آنها می باشد. علاوه بر یخچالها، ارتفاع زیاد این غار از سطح زمین در دمای آن تاثیر دارد.

غار پرو
غار پراو

تاریخچه غار پراو

تا به حال غارنوردان زیادی برای کشف این غار اقدام کرده اند. اولین آن مربوط به یک گروه غارنوردی انگلیسی به رهبری جان میدلتون انجام شد. این گروه به عمق 750 متری از این غار دست یافتند. این افتخار در سال 1350 خورشیدی نصیب این گروه شد.

یک سال بعد از همان کشور با رهبری دیوید جادسون و با حمایت انجمن سلطنتی جغرافی و گروه غار شناسان انگلستان اقدام به پیدایش کردند. آنها برای ثبت رکورد جهانی تلاش کردند. اما تلاش آنها فقط تا عمق 751 متری به ثمر رسید، زیرا در این عمق به حوضچه گلی به طول 50 متر رسیدند.

بعدها در سال 1354 خورشیدی، یک تیم لهستانی برای کشف غار پراو کرمانشاه دست به عمل زدند، نتیجه آن حاصل کار گروه دیوید جادسون را تایید کرد.

تا آن زمان غار نوردان ایرانی اقدامی برای کشف این غار نکرده بودند. اولیت تلاش جدی آنها در سال 1368 خورشیدی، توسط تیم کانون کوه نوردان کرمانشاه به سر پرستی آقای بهمن مشتکوب انجام شد. این عمل به دلیل باران و سرازیر شدن آب در غار ناتمام ماند. دو سال بعد، گروه دیگری از ایرانیان با سرپرستی آقای مشتکوب اقدام به کشف غار کردند. آنها موفق شدند تا انتهای غار را ببینند.

 در سال های بعد غار نوردان دیگری هم برای کشف غار دست به عمل زدند. این کشف ها به حوضچه های انتهای غار منتهی می شد و گاهی هم راه های جدیدی کشف می شد. طی این همه غار نوردی عمق این غار 751 متر اعلام شده است.

غار پرو
غار پراو

درجه سختی غار پراو

دهانه غار پرو در کرمانشاه نسبت به تمامی غارهایدیگر در ارتفاع بالاتری می باشد. به این سبب به آن لقب اورست غارهای جهان داده شده است.

غارنوردان معمولا یک درجه سختی رو برای غارها در نظر می گیرند که با حرفD نمایش می دهند.  این غار زیبا نسبت به غارهای دیگردر جهان  از درجه سختی بیشتری ( D5) برخوردار است. همین درجه سختی باعث شده که غار پرو از جمله دشوارترین غارهای جهان به جهت کشف باشد.

این غار بدنه و دیوارهای سنگی دارد و تاکنون غارنوردان زیادی را به کام مرگ کشیده است. بیشتر غارنوردان لباس هایشان کشده می شود به دیوارها و پاره می شود به همین دلیل آب سرد به بدن آنها نفوذ کرده است و همین موضوع سختی کشف را بیشتر می کند.

غار پرو

دسترسی به غار پراو

امکان دیدنی این غار برای همه افراد مقدور نیست چون این غار در ارتفاع بالایی قرار دارد. بازدید از این غار زیبا برای کوه نوردان و غار نوردان نیز با دشواری همراه است. همه ساله تعدادی غارنورد حرفه ای برای مشاهده غار به این شهر سفر می کنند.

اگر هم قصد دارید با تورهای ورزشی به این شهر سفر کنید حتما به این غار زیبا بروید . مطمئا برای شما خاطره ای زیبا و به یاد ماندنی را ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا