تور

اجاره خودرو در دبی
استان البرزایرانگردی

روستای آغشت، قلعه هاگوارتز

روستای آغشت

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با روستای آغشت، قلعه گوارتز آشنا می کنیم. برای آشنایی با این مکان دیدنی همراه ما باشید.

روستای آغشت و تاریخچه آن

 روستای آغشت به معنی آب های فراوان، چشمه ها و بارش های زیاد است که در یکی از شهرستان های استان البرز واقع است. افرادی که در این روستا زندگی می کردند از زرتشتیان بوده اند و قدمت این روستا به پیش از اسلام بر می گردد. داشتن آب و هوای مناسب یکی از دلایل سکونت در این روستا بوده است. طی پیشرفت در شهرها از جمعیت این روستا کاسته شده است و از 300 نفر به 236 نفر کاهش یافته  است. امروزه با افزایش تعداد جمعیت شهرها، آلودگی هوا و همچنینی دارا بودن روستا از آب شرب و گاز شهری دوباره مردم به این روستا رفتند. اکنون جمعیت روستای آغشت به 800 نفر رسیده است. لهجه مردمان روستای آغشت تقریبا مازندرانی، گیلکی و طالقانی می باشد.

آغشت
روستای آغشت

آب و هوای روستای آغشت

روستای آغشت دارای آب و هوای مطبوع و دلپذیری می باشد. روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد و همین باعث شده که روستا دارای زمستان های سرد و در بهار و تابستان های خنک و دلپذیر را دارا باشد. باید گفت که این روستا یک روستای ییلاقی می باشد و همین باعث مهاجرت فصلی افراد از شهرهای اطراف می شود.

کشاورزی در روستا

آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، روستا دارای پوشش گیاهی غنی می باشد و اغلب گونه های گیاهی در روستا گون و رگ می باشد. محصولات کشاورزی در باغ ها و مزارع روستا برای مصارف خانوادگی و شخصی می باشد. مردمان روستا گاهی محصولاتی را که زیاد می باشد، آن را در میدان اصلی روستا به فروش می رسانند.

جاذبه های دیدنی روستای آغشت

جاهای دیدنی روستا زیاد می باشد. ما در اینجا چند تا از این مناطق دیدنی را به شما معرفی می کنیم:

آبشار هزار رنگ یا شرشربند

برای رفتن به این آبشار زیبا شما باید یک مسیر پر شیب را 2 ساعت پیاده روی کنید، اما در مسیر وجود گلهای بابونه، پروانه های رنگی و صدای پرندگان شما متوجه زمان نمی شوید و از زیبایی های راه لذت می برید. کوه پیمایی در این مسیر یکی از زیباترین تجربه ها است.

روستای آغشت
آبشار آغشت

گرمابه

یکی دیگر از دیدنی های روستا گرمابه قدیمی آن می باشد. این گرمابه مربوز به دهه 40 شمسی است. تا سال 1370 از این گرمابه استفاده می شده است اما امروزه یک مکان دیدنی می باشد. داخل و بیرون گرمابه ترمیم و بازسازی شده است.

رودخانه اصلی روستای آغشت

این رودخانه از سه شاخه رود به نام های برغان رود، گلین رود و شاخه اصلی چشمه روستا سیرود، کفاف و ایوانک تشکیل شده است. این رودخانه باعث طراوت و نشاط بی نظیری در روستا شده است.

مساجد روستا 

در این روستا دو مسجد به نام های مسجد جامع و مسجد ابوالفضل وجود دارد. مسجد ابوالفضل کوچکتر از مسجد جامع می باشد و در بین کوچه های روستا پنهان است.

پل تاریخی برغان

قدمت این پل به دوره صفویه می رسد و به عنوان یکی از آثار تاریخی در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. وجود این پل بر روی رودخانه شاهرود بسیار زیبا می باشد. این پل در دوره زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است.

روستا آغشت
پل تاریخی

قلعه هاگوارتز

یکی دیگر از جاهای دیدنی و جذاب روستای آغشت همین قلعه می باشد، که باعث شهرت روستا می باشد. قلعه هاگوارتز قدمت تاریخی ندارد و حدود 10 سال است که بنا شده است. مالک قلعه در تهران سکونت دارد و با کمک یکی از معروفترین معماران ایران این قلعه را ساختند.

معماری قلعه الهام گرفته از سبک های رنسانس اروپاییان، یونان و روم باستان است. به علت شخصی بودن قلعه شما نمی توانید وارد آن شوید فقط می توانید از نمای بیرون آن عکس و فیلم تهیه کنید. قلعه آغشت به نام های قلعه برغان، دژ برغان نیز شناخته می شود.

روستای آغشت
قلعه هاگوارتز

فصل مناسب برای سفر به روستای آغشت

بهترین فصل سفر به روستا در بهار و تابستان می باشد. سفر در پاییز هم به علت وجود درختان با رنگهای زیبای آن و زمستان پر برف هم زیبایی خود را دارد. این روستا برای سفرهای یک روزه مناسب است، زیرا جایی برای ماندن وجود ندارد. اگر شما بخواهید شب را در روستا بمانید باید ویلا و خانه های اجاره ای روستاهای اطراف اتاق تهیه کنید.

روستاآغشت
روستای آغشت در پائیز

مسیرهای رسیدن به روستای آغشت

دو مسیر برای رسیدن به روستا وجود دارد:

از تهران وارد آزادراه تهران – کرج و سپس کرج – قزوین شوید تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از کردان و قبل از رسیدن به روستای چلنگدار از سمت چپ جاده وارد جاده آغشت شوید. این جاده را برای چهار کیلومتر (هشت دقیقه) ادامه دهید تا پس از عبور از روستای باغبان کلاچی به روستای آغشت برسید.

مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان – آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله است. پس از عبور از روستای برغان، هشت کیلومتر (پنج دقیقه) دیگر رانندگی کنید و پس از عبور از چند روستا (امین‌آباد، تالیان، علاقبند، سیاهکران و چلنگدار) از سمت راست وارد جاده آغشت شوید. شما پس از چهار کیلومتر دیگر به روستای آغشت خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا