تور

اجاره خودرو در دبی
ارومیهاستان آذربایجان غربیایرانگردی

دریاچه مارمیشو ارومیه ، استان آذربایجان غربی

دریاچه مارمیشو ارومیه

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با دریاچه مارمیشوه را که یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو ، دریاچه ای زیبا با طبیعتی بکر در دل کوهستانی در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است.وسعت این دریاچه تقریبا 5 هکتار  و عمق آن در حدود 60 متر می باشد. شایان ذکر است که این جاذبه طبیعی بر اثر زلزله و ریزش کوه ایجاد شده است. ریزش کوه باعث ایجاد سدی طبیعی و شکل گیری دریاچه شده است. آب نیلی و زلال دریاچه مامرمیشو از رود نازلوچای و همچنین چشمه های طبیعی و بارش های آسمانی برف و باران تامین می گردد.

همانطور که در بالاتر گفتیم دریاچه مارمیشو بر اثر زلزله و ریش کوه و مسدود شدن آب  به شکل و شمایل امروزی تبدیل شده است. نام این دریاچه از اسم بنیامین مارشیمون گرفته شده است. این شخص فردی مسیحی و رئیس  جلوه ها نیز بوده است که در سال 1296 توسط اسماعیل آقاسمکو به قتل رسیده است.

دریاچه مارمیشو ارومیه

سرچشمه آب مارمیشو و رودخانه پرآب نازلی چای از سمت کشور ترکیه وارد ارومیه می‌شوند. آب رودخانه از طریق دو رودخانه “سرو چای” و “ارزین چای” در محلی به نام تنگ موانا وارد جلگه ارومیه می‌شود. بعد از آن، آب رودخانه در نزدیکی کوهی به نام “زنبیل” به دریاچه ارومیه می‍ریزد.

پوشش گیاهی و جانوری

دور تا دور رودخانه را انواع و اقسام درختان جنگلی احاطه کرده است.این منطقه علاوه بر درختان بید و وفور گردو درختان عناب ، بنه ، گلابی ، زالزالک ، گز ، صنوبر و درختچه های مختلف می باشد و همچنین مکان مناسب برای پرورش زنبور عسل می باشد.از حیوانات این منطقه میتوان خرس ، گرگ ، روباه ، خرگوش پلنگ و گراز را نام برد و همچنین پرندگان کبک ، شاهین و بلدرچین اشاره نمود.عسل های این منطقه بسیار خوب و مرغوب می باشد وقتی به این منطقه می روید چادر های ایلات و عشایر را خواهید دید که جذابیت خاصی به دریاچه مارمیشو  داده است.

دریاچه مارمیشو ارومیه

بهترین زمان سفر

به دلیل کوهستانی بودن مسیر، بهترین فصل سفر به دریاچه مارمیشو بهار و تابستان است. در این فصل می‌توانید از تماشای طبیعت سبز منطقه لذت ببرید. تماشای عشایران در مسیر دریاچه مارمیشو و هم صحبتی با آنان هم خاطره‌ای شیرین در ذهنتان به یادگار خواهد گذاشت.

دریاچه مارمیشو ارومیه

دسترسی به دریاچه مارمیشو

این دریاچه در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه، در میان رشته کوه های مارمیشو نزدیک به مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است، دسترسی به روستای مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای در غرب ارومیه و بعد از عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی امکان پذیر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا