تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

روستای سنگان تهران، از طبیعتی بکر تا قدمتی طولانی

آیا شما هم دوست دارید آخر هفته‌های خود را در طبیعت و به دور از شلوغی و آلودگی پایتخت بگذرانید؟ روستای سنگان تهران یکی از مناطق ییلاقی اطراف تهران است که برای سفر و گشت‌وگذار یک روزه گزینه خوبی به نظر می‌آید. اگر می‌خواهید با این روستای زیبا، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و امکانات رفاهی آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی روستای سنگان تهران

روستای سنگان در شمال غربی تهران و از توابع بخش کن و روستای سولقان است. این روستا در میانه‌های کوه‌های البرز واقع شده و 2100 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در واقع بزرگترین روستای بخش کن محسوب می‌شود.

در این روستا آبشار زیبایی با نام آبشار سنگان و چنار هزار ساله‌ای وجود دارد که باعث شهرت این روستا شده و طبیعت‌گردان و گردشگران را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این‌ها، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری نیز در این روستا وجود دارد که در ادامه مقاله آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

روستای سنگان تهران

محله‌های سنگان

روستای سنگان تهران از 6 محله‌ به نام‌های سنگان بالا یا ده بالا و محله سر، سنگان پایین یا ده پایین، سنگان میانی یا میون ده، سنگان نو، دره تک و باغ دره تشکیل شده است. از میان این محله‌ها سنگان پایین یا ده پایین قدیمی‌ترین محله محسوب می‌شود. هر کدام از این محله‌ها زیبایی و جذابیت خود را دارد که حتما باید از آن بازدید کنید.

مردم سنگان و شغل آن‌ها

شاید برای شما هم آشنایی با مردم این روستا و فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها جالب باشد. گویش مردم در روستای سنگان گویش تاتی است. شغل مردم این روستا نیز کشاورزی و باغداری اما به شیوه مدرن است. حصیربافی نیز یکی دیگر از مشاغل و صنایع دستی این روستا به شمار می‌رود، مانند سبد سنگانی یا سنگونی که در بین مردم نیز شناخته شده است.

یکی از جذابیت‌های روستای سنگان، قدمت طولانی آن است. وجود چنار هزار ساله، سنگ قبرهایی با پیشینه 500 ساله و تکیه و امام زاده‌های قدیمی همگی بر قدمت این روستای خوش آب‌و‌هوا دلالت دارد. برخی قدمت این روستا را 2000سال تخمین زده‌اند.

مسیر دسترسی به روستای سنگان تهران

سنگان در 35 کیلومتری شمال غرب تهران است و با اتومبیل حدود یک ساعت در راه هستید. برای رسیدن به این روستای زیبا ابتدا باید وارد محله شهران بشوید، بعد از عبور از فلکه دوم شهران به سمت جاده کوهسار برانید. اگر میخواهید از کرج به سنگان بروید نیز باید از بزرگ‌راه همت به شهران رفته و بعد از دومین میدان شهران خود را به جاده کوهسار برسانید. حالا باید از انتهای جاده کوهسار وارد جاده و روستای سولقان شوید. سپس جاده را به سمت امام زاده داوود ادامه دهید. بعد از عبور از پل روگذر آزاد راه تهران شمال در سمت چپ جاده تابلوی مربوط به روستای سنگان تهران را می‌توانید ببینید. جاده مربوط به سنگان را ادامه داده و بعد از حدود 8 کیلومتر به سنگان پایین می‌رسید.

جاذبه‌های گردشگری روستای سنگان

سفر به روستای سنگان برای دوستداران طبیعت بسیار دلنشین خواهد بود. زیرا این روستای کوچک، تقریبا همه چیز دارد. آبشار سنگان، چنار هزار ساله، عبور رودخانه از دل روستا، کوچه باغ‌های سرسبز و قدیمی و قله پهنه حصار، همگی جزوی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که گشت‌وگذار در میان مکان‌های قدیمی و تاریخی را به طبیت‌گردی ترجیح می‌دهند باز هم روستای سنگان برای شما می‌تواند انتخاب بسیار جذابی باشد. در سنگان یک تکیه تاریخی و سه امام‌زاده قدیمی وجود دارد که در ادامه مقاله شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

روستای سنگان تهران

آبشار روستای سنگان

 معروف‌ترین جاذبه طبیعی سنگان، آبشار آن است که در 6 کیلومتری شمال غرب سنگان بوده و در فهرست آثار ملی و طبیعی نیز به ثبت رسیده است. این آبشار با ارتفاع حدودا 30 متر به عنوان بلندترین آبشار تهران هم شناخته می‌شود. آبشار سنگان در میانه‌های کوه‌های البرز و در دامنه قله پهنه حصار واقع شده است. این آبشار در فصل بهار، به خصوص ماه‌های فروردین و اردیبهشت در پرآب‌ترین و زیباترین حالت خود قرار دارد. شاید اسم آبشار یخی به گوش شما هم خورده باشد. آبشار یخی همان آبشار سنگان است که در فصل زمستان قندیل بسته و به آبشار یخی معروف می‌شود.

علاوه بر خود آبشار، مسیر کوهنوردی روستای سنگان تهران به سمت آبشار نیز جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری این روستا است که مسیر آن از اطراف امام‌زاده قاسم شروع شده و علاقه‌مندان به کوهنوردی را به سمت خود جذب می‌کند. در مسیر کوهنوردی به آبشار، طبیعت بکر منطقه، رودخانه و باغ‌های سرسبز سنگان خودنمایی می‌کنند. اگر می‌خواهید لذت کوهنوردی در این مسیر زیبا را تجربه کنید، ابتدا به امام‌زاده قاسم در سنگان بالا بروید تا مسیر کوهنوردی را آغاز کنید، سپس باید حدودا 2 الی 3ساعت پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید.

آبشار سنگان

غار آقا بیوک

غار آقا بیوک یکی دیگر از جاذبه‌های سنگان است که در کنار آبشار قرار دارد. غار آقا بیوک یک غار دست ساز بوده که حدود 50 سال پیش توسط فردی ترک زبان به نام آقا بیوک حفر شده است. هر چند که کسی از دلایل آقا بیوک برای کندن این غار اطلاعی ندارد، اما گفته می‌شود که برای حفر این غار 75 عدد قلم فولادی توسط آقا بیوک استفاده شده است. خلاصه اگر به دیدن آبشار سنگان رفتید حتما از غار آقا بیوک که با سختی و مشقت فراوان ایجاد شده هم دیدن کنید.

قله پهنه حصار

اگر قصد دارید تنها از یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای سنگان تهران دیدن کنید، پیشنهاد ما به شما قله پهنه حصار یا به زبان محلی پهنه سار است زیرا بدون شک یکی از زیبا‌ترین قله‌های البرز است. این مکان هر چند که با نام قله شناخته می‌شود، اما یک دشت و پهنه بسیار چشم‌نواز و سرسبز است که امام‌زاده‌ای با نام بی‌بی قمر در آن وجود دارد. در کنار مزار بی‌بی قمر کلبه‌ای وجود دارد که محل استراحت کوهنوردانی است که به قله پهنه حصار می‌آیند.

روستای سنگان

چنار هزار ساله سنگان

چنار هزار ساله سنگان در ده بالا و در کنار امام‌زاده قاسم و رودخانه سنگان خودنمایی می‌کند. این چنار که به چنار امام‌زاده قاسم نیز شناخته می‌شود، تنه‌ای چند شاخه‌ای داشته که هر شاخه آن بیش از 2 متر قطر دارد و نشان از قدمت طولانی آن است. چنار هزار ساله سنگان به عنوان یکی از نمادهای روستا، در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شده است.

کوچه باغ‌های سنگان

اگر شما هم عاشق حس و حال کوچه‌ باغ‌های قدیمی و قدم زدن در آن‌ها هستید، از کوچه باغ‌های سرسبز و دلنواز سنگان غافل نشوید که دست کمی از دیگر جاذبه‌های طبیعی سنگان ندارد.

تکیه روستای سنگان

یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی روستای سنگان، تکیه آن است که در سنگان پایین یا ده پایین قرار دارد. مردم روستا در مناسبت‌های مذهبی مختلف در این تکیه جمع شده و مراسم‌های خود را برگزار می‌کنند. قدمت تکیه ده پایین به زمان صفویه برمی‌گردد و تا کنون دوبار مرمت و تعمیر شده است.

امام‌زاده قاسم

امامزاده قاسم شناخته‌شده ترین امام ‌زاده در روستای سنگان تهران است که ارزش و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم این منطقه دارد. این امام ‌زاده از نوادگان امام سجاد (ع) بوده و در ده بالا قرار دارد. از آن‌جایی که این امام‌زاده در ابتدای مسیر کوهنوردی به آبشار سنگان قرار دارد، امکانات رفاهی مثل بوفه و سرویس بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

امام‌زاده سید عمادالدین

امام‌زاده سید عمادالدین در سنگان میانی و در کنار تکیه میان ده قرار دارد. مردم میان ده در زمان مناسبت‌های مذهبی از فضای بین این دو مکان مذهبی برای برگزاری مراسم‌های خود استفاده می‌کنند.

امام‌زاده سید علاالدین

امام‌زاده علاالدین در پایین محله یعنی قدیمی‌ترین محله روستای سنگان واقع شده است. این امام‌زاده نماد قدمت روستا است و در بالای یک تپه در نزدیکی کورستان سنگان است.

امکانات رفاهی و اقامتی روستای سنگان

در روستای سنگان تهران امکانات رفاهی مثل رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی وجود دارد که می‌توانید در زمان مسافرت خود از آن‌ها استفاده کنید. اما در مسیر آبشار سنگان و نزدیکی آن امکانات خاصی وجود ندارد. در صورتی که قصد کمپینگ دارید توصیه ما به شما این است که در اطراف آبشار این کار را انجام ندهید.

در این روستای ییلاقی یک اقامتگاه بوم‌گردی به نام ارگ سنگی ساخته شده است که برای اقامت و شب ‌ماندن در روستا، انتخاب خوبی است.

روستای سنگان تهران

بهترین زمان گشت‌وگذار در سنگان

موقعیت جغرافیایی‌ای که سنگان در آن قرار گرفته است، آن را تبدیل به یک روستای ییلاقی با منظر طبیعی بکر و آب‌وهوای خنک و دلپذیر کرده است. به همین جهت اگر بگوییم تمام فصل‌های سال برای سفر به این روستا مناسب بی‌راه نگفته‌ایم. اما اگر میانه‌ای با سفر در هنگام سرما ندارید بهترین زمان برای شما فصل‌های بهار و تابستان است.

فصل پاییز سنگان و زرد و نارنجی شدن درختان، زمان بسیار خوبی برای گرفتن عکس‌های پاییزی است. این فرصت را به هیچ وجه از دست ندهید. در فصل زمستان نیز آبشار سنگان به آبشار یخی تبدیل می‌شود و منظره‌هایی بی بدیل را پدید می‌آورد.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روستای سنگان، جاذبه‌ها و زیبایی‌هایش آشنا کنیم. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به این روستا داشته و یا قصد سفر به این منطقه دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. تکیه تاریخی سنگان در محله ی پایین واقع شده شما به استباه نوشتید محله میانی

    1. سلام خدمت شما دوست و همراه عزیز
      ضمن تشکر از همراهی شما با مجله گردشگری دوباره سفر، متن اصلاح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا