تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردییزد

غار شگفت یزدان یزد

غار شگفت یزدان

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به نام غار شگفت یزدان آشنا می کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

غارها یکی از زیبا ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی می باشند. یکی از این غارهای معروف غار علیصدر در استان همدان می باشد، این غار زیبا هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کرده است. در میان این غارها غار شگفت انگیز یزدان هم قداستی دارد و زیبایی خاص خودش را دارد.

غار یزدان

غار یزدان در استان یزد واقع شده است. ورودی این غار بسیار دشوار می باشد. اما وقتی وارد غار می شویم با یک محوطه بسیار بزرگی روبرو می شویمکه گنجایش هزاران نفر را دارد. شگفت یزدان غاری است که یکی از سه آتش مقدس ایران را زنده نگه داشته است.

این غار قدیمی که به آن اشکفت یزدان(اشکفت در گویش مردم محلی یزد به معنای غار یا شکاف) می گفتند محل نگهداری آتشی بوده که از آتشکده ی ناهید به روستای هفتهر نزدیک عقدا انتقال داده شد، سپس از آنجا به ترک آباد در اردکان منتقل گردید و بعد از 30 سال نگهداری در سال 1325 خورشیدی به شهر یزد آورده شد. هم اکنون هم در آتشکده بهرام شهر یزد بسیار فروزان است.

غار یزدان

در فضای وسیع آن چندین حوض کوچک و بزرگ و آثاری از ساختمان به چشم می خورد. خاکستر فراوانی در این غار دیده می شود که دلیل آن این است که سال های مختلف از آتش مقدس در این غار نگهداری می کردند.

در روزهای نخست ورود مسلمانان به ایران، زرتشتیان غار شگفت یزدان را به دلیل صعب العبور بودن انتخاب کردند که از آتش مقدس حفاظت شود و آن را در غار گذاشتند، نگهداری آن به مدت 30 سال طول کشید.

غار یزدان

در این غار یکی از نمادهای دین زرتشت نگهداری و حفاظت می شده است. نمادی مانند نور، قبله زرتشتیان می باشد و زرتشتیان برای نیایش با خداوند خود رو به آن می ایستادند و به عبادت می پرداختند.

این غار در 45 کیلومتری عقدا در شهرستان اردکان در نزدیکی روستای هفتهر در کوه بلندی که اشکفت نام دارد، قرار دارد. قطر دهانه غار از سمت دهانه به سمت انتهایی آن از 60 متر به 45 متر کاهش می یابد. سه استالاگمیت (مخروط های آهکی کف غار که در اثر چکیدن قطره های آب آهکی از سقف غار)  در میان غار واقع است. ارتفاع یکی از آنها 3متر و 80سانتی متر، دوتای دیگر 1متر و 20سانتی متر ارتفاع است.

غار یزدان

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی به غار سخت می باشد. باید حدود 2 ساعت پیاده روی کنید. هنوز تعدادی طرفدار آمدن به این غار می باشند. با وجود صعب العبور بودن راه هنوز تعدادی گردشگر و زرتشتیان داخل کشور به این غار می آیند. برخی از زرتشتیان هند به این غار می آیند و شب را در این غار به راز و نیاز می پردازند.

آدرس: استان یزد، 70 کیلومتری اردکان، روستای هفتهر، در کوه بلندی به نام اشکفت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا