تور

اجاره خودرو در دبی
رپورتاژ آگهی

مسافر قشم هستید؟ با انجام همین چند کار کوچک سفرتان را رنگین‌تر کنید

بومگردی یک روش سفر نسبتا جدید است که هر روز هم طرفدارهای بیشتری پیدا می‌کند. آدم‌ها از ماندن در اقامتگاه‌های دنج و زیبا با ظاهر سنتی لذت می‌برند. برای همین هم بوم گردی هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

ولی آیا بوم گردی فقط اقامت در خانه‌های روستایی یا کاروانسراهای قدیمی است؟ اگر به بومگردی می‌رویم دیگر چه کارهای جالبی می‌توانیم انجام دهیم که هم با هدف بومگردی بخورد و هم کاری کند از سفرمان لذت واقعی ببریم؟

سفر به قشم

سفر آهسته و زندگی شبیه محلی‌ها

بیشتر کسانی که عاشق سفر هستند لااقل یک بار سفر بوم گردی را هم تجربه می‌کنند. بوم گردی در سراسر ایران جریان دارد و شما تقریبا می‌توانید به هر نقطه‌ای که فکرش را می‌کنید، حتی شهرهای کاملا توریستی، به این ترتیب سفر کنید.

البته سفر بوم گردی برای هر کسی نیست. حتی کسانی که از بومگردی لذت می‌برند هم لزوما دوست ندارند همیشه به صورت بوگردی سفر کنند. مثلا وقتی اولین بار به یک مقصد توریستی مثل اصفهان و شیراز و قشم و کیش سفر می‌کنید، اصلا بهتر است روی جاهای دیدنی تمرکز کنید. به خصوص وقتی شهر مقصد شما مثل قشم منزل جاهای دیدنی و موزه‌های مختلف و ساختمان‌های قدیمی با معماری جذاب است.

برای بیشتر مسافرها از دومین و سومین سفر به یک مقصد است که سفر بوم گردی تازه جذابیت خودش را پیدا می‌کند. یعنی به هر حال باید چند دفعه شهر را شبیه یک توریست ببینید تا دلتان یک تجربه جدید بخواهد. اصلا شاید هدف اولیه‌تان از سفر دور شدن از عالم و آدم باشد و دلتان نخواهد هیچ‌کس را ببینید. حالا چه مردم محلی و چه توریست‌های دیگر.

بوم گردی قشم هم همچین حال و هوایی دارد. معمولا کسانی که برای بوم گردی به قشم می‌روند، یکی دو باری را به صورت مسافر عادی به این جزیره سفر کرده‌اند.

ولی فرق اصلی سفر به قشم و شناختن زیر پوست شهر به عنوان مسافر و به عنوان یک محلی این است که وقتی مسافر هستید آدم‌ها لزوما بلافاصله منظور شما را از «من می‌خواهم مثل شما شهر را تجربه کنم» درک نمی‌کنند. شما را می‌فرستند به جاهای دیدنی مثل بقیه توریست‌ها و همان رستوران‌های مجلل توریستی را پیشنهاد می‌کنند که به دیگر مسافرها پیشنهاد کرده‌اند و به جای این که به شما بگویند در فلان خانه روستایی یا کاروانسرا اقامت کنید، بهتان هتل پنج ستاره پیشنهاد می‌دهند.

سفر به قشم

چطور می‌شود با وجود همه راهنمایی‌های غلط شبیه محلی‌ها قشم را شناخت؟

آن چیزی که امروزه از بومگردی قشم می‌شناسیم شبیه تصاویر اینستاگرامی شده است. از قضا خود بومگردی قشم شبیه یک تجربه توریستی و هتلی شده که آنقدری هم شاید ربطی به «زندگی کردن در قشم» نداشته باشد.

اگر شما هم دوست داشته باشید از این تجربه گذر کنید می‌توانید چند کار ساده را امتحان کنم.

اگر وقت اضافه داشتی کجا غذا می‌خوردی؟

این سوالی است که خود من از صاحب اقامتگاه‌مان پرسیدم. به قشم رفته بودیم و با کمک پینورست در قشم ویلا اجاره کرده بودیم. ویلای زیبا و راحتی بود و مهم‌ترین نکته مثبتش صاحبخانه مهربانی بود که داشتیم. هم خیلی به ما کمک کرد که بازارهای محلی را پیدا کنیم و هم خیلی سعی داشت جاهای دیدنی‌ای که به نظرش توریست‌ها ممکن است از دیدنشان لذت ببرند را به ما نشان بدهد.

از دره ستاره‌ها گرفته تا آن صخره سرخ معروف که همه لااقل باهاش یک عکس دارند. اما ما خودمان چندین بار به قشم سفر کرده بودیم و حالا دلمان می‌خواست قشم را یک جور دیگر تجربه کنیم. برای همین از صاحب‌خانه مهربانمان پرسیدم: «شما خودت اگر دلت می‌خواست امشب بیرون غذا بخوری کجا می‌رفتی؟»

خلاصه بعد از ربع ساعت صحبت کردن و با حال نارضایتی اسم رستوران مورد علاقه خودش را گفت و تأکید کرد که ممکن نیست شما از همچین جایی لذت ببرید. بعد هم پیشنهاد کرد که ماهی سرخ‌کرده‌اش را امتحان کنیم. ما هم تصمیم گرفتیم دقیقا همین کار را بکنیم. به یک رستوران کوچک محلی رفتیم که صاحبش یک پیرمرد بود و جای کافی برای نشستن هم نداشت ولی غذای مورد علاقه صاحب‌خانه را گرفتیم و امتحان کردیم و باید اعتراف کنم به عنوان کسی که ماهی دوست ندارد یکی از بهترین ماهی‌هایی بود که در زندگی‌ام امتحان کردم.

اگر به زودی عازم قشم هستید توصیه ما به شما این است که سعی کنید از همین تلاش‌های کوچک ساده برای بهتر تجربه کردن قشم داشته باشید. همین کار را می‌توانید برای اصفهان و شیراز و یزد و حتی کاشان هم امتحان کنید. شهرهای شمال که جای خودش را دارد.

البته این که در نهایت سفر لوکس بهتر است یا زیر پوست شهر رفتن و اقامتگاه محلی اجاره کردن، کاملا تصمیمی شخصی است. ولی بالاخره بعد از چندین بار سفر کردن به یک مقصد قدیمی و آشنا، تجربه کردن متفاوت آن هم لذت بخش است.

سفر بوم گردی یعنی سختی کشیدن؟

به هیچ وجه اینطوری نیست. البته در نظر داشته باشید که سفر بومگردی و سفر هتلی و لوکس فرق‌هایی هم با هم دارند و همانطور که گفته شد همیشه همه دوست ندارند یک جور سفر کنند.

ولی نکته‌ای که خوب است در ذهن داشته باشید این است که خیلی از اقامتگاه‌های بومگردی همه امکانات راحتی لازم را دارند و این تصور که اقامتگاه بومگردی یعنی نبودن امکانات، صرفا یک تصور است که به اشتباه جا افتاده است.

بوم گردی در قشم

بوم گردی لزوما به معنی سخت‌تر سفر کردن نیست. بیشتر به معنی مسئولانه‌تر سفر کردن است و قرار است در شما علاقه واقعی نسبت به مقصد سفرتان به وجود بیاورد و به شما اجازه دهد شهر مقصد سفرتان را با دید واقع‌گرایانه‌تری تجربه کنید.

برای همین اگر قصد سفر بومگردی به قشم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به پینورست سری بزنید و از بین اقامتگاه‌های بومگردی ما انتخاب کنید و تجربه سفر بعدی‌تان را حسابی متفاوت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا