تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیرفسنجان

دره راگه رفسنجان یا دره مرگ

رفسنجان شهرستانی واقع در شمال غربی استان کرمان است. کرمان واقع در جنوب شرقی این است که به دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد جزو ۵ شهر تاریخی ایران محسوب می‌شود. رفسنجان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پسته در جهان و همچنین بکرترین طبیعت‌ها و معادن مس در این شهر قرار گرفته است.در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم درمورد دره راگه رفسنجان در کرمان و نزدیک به شهرستان رفسنجان که زمانی به دره مرگ نیز معرف بوده است، صحبت کنیم.

دره راگه رفسنجان

فرایند فرسایشی آبی و بادی در خلق این دروازه بهشت نقش داشته است. دره‌ای که عمق آن به ۷۰ متر نیز می‌رسد. عمر این دره باشکوه به دوران چهارم زمین‌شناسی (کواترنری) بر می‌گردد و سن آن حدود ۲۰ هزار سال تخمین زده می‌شود، نکته‌ای که این طبیعت را جذاب می‌کند خلق این دره در دل شهری کویری است که از بین آن رودخانه گیودری به طور دائم در جریان است.

دره راگه رفسنجان یا دره مرگ

طول راگه نزدیک به ۲۰ کیلومتر است که  در اثر فرسایش پدیدآمده و همچنان در حال  تغییر است به طوری که در برخی از بخش‌های، این دره ارتفاع به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و بخش‌هایی از این دره به شکل صخره‌های بلند و نوک‌تیز درآمده است. درمورد عرض و مساحت تنگه راگه  نیز می‌توان گفت که به ترتیب ۱۸۰ متر و ۳۶ هزار هکتار مساحت دارد.

 جالب است بدانید که این دره در جریان اکتشافات معادن مس  نخستین‌بار کشف شده است و همچنین دره راگه رفسنجان بعد از قشم و ارس سومین ژئوپارک ایران محسوب می‌شود.

دره راگه با کرمان و رفسنجان چقدر فاصله دارد؟

تنگه راگه در منطقه حفاظت شده بدوئیه قرار دارد و با کرمان ۱۰۰ کیلومتر و به رفسنجان حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

چرا دره مرگ؟

در زمان قدیم اهالی روستاهای اطراف به دره راگه، دره مرگ می‌گفتند زیرا در کنار زیبایی بیکرانش بسیار خطرناک بود و بدون تجهیزات و وسایل ایمنی امکان داشت، در سانحه ریزش کوه و سیلاب دچار آسیب شوند.

دره راگه رفسنجان یا دره مرگ

شرایط آب‌وهوایی دره راگه رفسنجان

برای سفر به این طبیعت بهتر است فصول سرد سال را انتخاب کنید زیرا کرمان جزو مناطق نیمه کویری است و آب‌وهوای گرم و خشکی دارد. جالب است بدانید درست زمانی که انتظار دارید از گرما پخته شوید، امکان دارد شرایط آب‌وهوا تغییر کند و به‌قدری باران ببارد که در سیلاب گرفتار شوید. پس به شما توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از سفر شرایط آب‌وهوایی را چک کنید.

برای سفر به دره راگه رفسنجان به چه وسایلی نیاز داریم؟

برای سفر به این منطقه بهتر است صبح زود حرکت کنید. زیرا دیدن طلوع آفتاب از پشت صخره‌های کله‌قندی ارزشش را دارد.

 به همراه خود آب و مواد غذایی، کفش مناسب کوه‌نوردی، عینک و کلاه، کرم ضدآفتاب و کیسه حمل زباله داشته باشید. همچنین دره راگه نیازمند راهنما و فردی وارد است که محیط را به‌خوبی بشناسد و بتواند آنجا را به‌راحتی معرفی کند. پس اگر به این دره سفر می‌کنید، حتماً همراه با یک راهنما و یا یکی از اهالی واقف به منطقه به آنجا بروید.

دره راگه رفسنجان یا دره مرگ

حیات‌ وحش

به گفته اهالی منطقه و گردشگرانی که به این منطقه سفر کردند: «دره راگه را باید از نزدیک دید». در کنار این زیبایی حیات‌وحش آن هم بسیار هیجان‌انگیز است و پرندگانی از جمله کبک و، عقاب و در بخش‌هایی نیز آهو دیده شده است.

چگونه به این استان سفر کنیم؟

شما می‌توانید با هر وسیله‌ای که برایتان راحت است سفر کنید. اما ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش مسافرت به کرمان، استفاده از قطار است.

 امروزه گشت‌های مختلف گردشگری به همراه گردشگرهای ایرانی خارجی به راگه می‌روند حتی مجری طرح ژئوپارک برای راحتی اقامت‌کنندگان، از ایجاد اقامتگاه گردشگری (اکو کمپ) خبر می‌دهد.

 ایجاد تفریحات جذاب و منحصربه‌فرد در حال گسترش است که از جمله آن‌ها می‌توان به دوچرخه‌سواری استقامتی، شترسواری، اسب و کالسکه سواری، موتور چهارچرخ، راپل، طی‌کردن عرض دره با عبور ازروی پل معلّق، پرش از ارتفاع، سورتمه‌سواری در داخل دره، صخره‌نوردی، مسابقات رالی کویر، پرواز با چترپاراسل بر فراز دره، مسابقات اهداف پروازی، زیپ‌لاین، آستر و توریسم و گردشگری نجوم اشاره کرد.

ویژگی‌های دیگر دره راگه رفسنجان

از دیگر ویژگی‌های این طبیعت بکر دیدار با ستارگان در شب‌های کویری دره راگه رفسنجان است. بسیاری از گردشگران برای بازدید شب‌های خاطره‌انگیز راگه به این شهرستان سفر می‌کنند تا در رصد ستارگان شریک باشند. کوه‌نوردی و صخره‌نوردی، و وجود چشمه‌ساران متعدد در عمق زمین نیز از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دره ارزشمند هستند. همچنین راگه در مسیر گردشگری دو جاذبه اکوتوریسمی استان (روستای میمند و کلوت‌های شهداد) واقع شده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از روستای میمند و کلوت‌های شهداد را از دست ندهید.

دره راگه رفسنجان یا دره مرگ

هتل‌های معروف رفسنجان و نزدیک به دره راگه رفسنجان

برای راحتی شما نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها را انتخاب کردیم که به شما معرفی کنیم.

  • هتل هیلان رفسنجان چهارستاره
  • هتل جهانگردی رفسنجان
  • هتل الماس رفسنجان

لوکیشن تنگه راگه برای وسایل شخصی

در جاده رفسنجان به کرمان  بعد از پل کمربندی، ۴ کیلومتر جلوتر در سمت راست خود، در روبروی آن (آن طرف جاده) کارخانه فرمولیبدن کویر رفسنجان را خواهید دید، وارد جاده فرعی شوید. ۱۰ کیلومتر به طور مستقیم ادامه دهید و کمی جلو بروید،. دره راگه رفسنجان در سمت راست شما است.

کلام آخر

کرمان جزو زیباترین و بکرترین مناطق ایران است. این استان از لحاظ فرهنگی – تاریخی دارای قدمت بالاییست و اکثر مناطق آن به انواع مکان‌های تاریخی ثبت شده است. رئیس میراث‌فرهنگی و دیگر مسئولان مربوطه در حال ایجاد موقعیت‌های مناسب گردشگری هستند و با عملی کردن این تصمیم ظرفیت بازدید گردشگران از این استان بالا می‌رود و در نتیجه سبب اشتغال بیشتر اهالی منطقه می‌شود.

دره راگه رفسنجان جزوی از طبیعت بزرگ این استان است. این دره تازه کشف شده می‌تواند به جذب گردشگران کمک شایانی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا