تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیدزفول

جاذبه های دیدنی و گردشگری دزفول استان خوزستان

جاذبه های دیدنی و گردشگری دزفول استان خوزستان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت دزفول ، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول استان، خوزستان داشته باشیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

دزفول یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. که در استان خوزستان میباشد. شهر تاریخی دزفول دارای فرهنگی غنی، جاذبه های طبیعی فراوان و آثار تاریخی ارزشمندی میباشد.

ایران دارای سرزمین هایی است. که در آن تمدن باستانی پدران ما را به رخ کشیده اند. سرزمین هایی که علاوه بر گنجینه تاریخی از سخاوت طبیعت هم بهره مند شده اند. و پدیده های بسیار بکری در آن ها وجود دارد. که هرکدام دارای جذابیت های ویژه خود میباشند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری دزفول استان خوزستان

آشنایی با دزفول

شهر دزفول در کنار رودخانه دز، در بخش های جلگه ای استان خوزستان قرار گرفته است. در ارتفاع ۱۴۰ متری از سطح دریا واقع شده است. دزفول در شمال شهر اهواز و در جنوب اندیمشک میباشد. و با قدمت طولانی و جاذبه های گردشگری اش مشهور میباشد.

از میان شهرهای خوزستان بزرگترین و دومین شهر دیدنی بعد از اهواز، دزفول می باشد. شهرستان دزفول دارای چهار بخش “مرکزی”، “سردشت”، “چغامیش” و “شهیون” است.

دزفول از شهرهای دامنه رشته کوههای زاگرس میباشد. که پیشینه آن به دوران ساسانیان می رسد. اما ریشه های سکونت در آن مربوط به ۵ هزار سال پیش بوده است. نام قدیم دزفول، دژپل به معنای پلی که دارای دژ است، بوده است.

دزفول شهری با فرهنگ های متفاوت و اقوام مختلف میباشد. که می توان از لر، بختیاری، دزفولی و اقلیت های عرب، ترک و کرد، نام برد. همچنین بیشتر مردم به زبان فارسی با گویش محلی دزفولی صحبت میکنند.

دزفول به خاطر اینکه بر سر شاهراه ارتباطی تهران – اهواز قرار دارد. اولین مرکز تجاری شمال خوزستان به حساب می آيد. اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه کشاورزی، دامداری و صنایع کارخانه ای استوار میباشد.

همچنین به دلیل وجود رودخانه های بسیاری که در شهر دزفول وجود دارد. مقام نخست کشاورزی از جمله تولید سبزیجات و صیفیجات را در ایران را دارا میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری دزفول استان خوزستان

دزفول هم از جهت جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار غنی میباشد. و هم به دلیل دارا بودن تاریخی کهن، جاذبه های دیدنی و گردشگری و تاریخی متعددی میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول، استان خوزستان:

دریاچه شهیون

از زیباترین و دیدنی ترین مناطق شهر دزفول می توان به دریاچه شهیون اشاره کرد. که پشت دوکوه تنگوان و شاداب قرار گرفته است. انبوهی از درختان کنار و بادام کوهی نیز در این منطقه میباشد. که طبیعت چشم نوازی را را خلق کرده است. در کنار این دریاچه زیبا میتوان به ورزش ها و تفریحاتی مثل اسکی، شنا، قایقرانی و سرگرم گشت.

دریاچه شهیون، گردشگری دزفول

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول خوزستان آرامگاه یعقوب لیث صفاری میباشد. این آرامگاه در محوطه تاریخی جندی شاپور قرار گرفته است. مقبره این سردار ایرانی که موسس سلسله صفاریان هم بوده است. در ده کیلومتری شهر دزفول واقع شده است.

گنبد مخروطی و دندانه‌دار این آرامگاه، شناسنامه این بنای باستانی میباشد. همچنین یعقوب لیث صفاری احیا کننده زبان پارسی نامیده می شود. وی اولین شهریار ایرانی بوده است. که زبان پارسی را برای نخستین بار ۲۰۰ سال پس از ورود اسلام به ایران دوباره به‌عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرده است. و پاس نداشتن این زبان در میان درباریان او، با واکنش تند این پادشاه همراه بوده . این پادشاه خلیفه عباسی را شکست داده است. و با زنده نگه داشتن زبان فارسی، تحولی مهم در میان مردم و درباریان ایجاد کرده است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، گردشگری دزفول

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، گردشگری دزفول

شهر تاریخی گندی شاپور یا جندی شاپور 

منطقه باستانی گُندی شاپور یا به تعبیری جندی شاپور، یکی از شهرهای دوران ساسانی میباشد. که حاصل امپراتوری «شاپور یکم» بوده است. به عقیده بسیاری از تاریخ‌شناسان و پژوهشگران، بازمانده این شهر در بین دزفول و شوشتر، در روستای شاه آباد قرار دارد.

به عقیده آن‌ها، طبق شواهد تاریخی، سازه‌های باستانی بازمانده در این منطقه به شهر گُندی شاپور متعلق میباشد. این در حالی میباشد. که بسیاری از پژوهشگران این فرضیه را قبول ندارند. و ارتباط گُندی شاپور و روستای شاه آباد را نادرست دانسته اند. این شهر مرکز علم جهان در تاریخ  بوده . شهری که اولین دانشگاه در آن تأسیس گشته. و برای علم پزشکی اهمیت خاصی قائل بوده اند.

شهر تاریخی گندی شاپور یا جندی شاپور ، گردشگری دزفول

دره کول خرسان – دره ارواح

اگر علاقه مند به مناطق عجیب و اسرارآمیز میباشید. حتما سفری به دره شگفت انگیز کول خرسان یا دره ارواح بروید. با برداشتن هر قدم در دره ارواح جلوه های خارق العاده و متفاوتی جلوی چشمانتان ظاهر می گردد. این دره در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان واقع شده است.

صخره های بلند سر به فلک کشیده و مسیرهای تنگ و باریک که گاهی فقط امکان عبور یک نفر از بین آنها را دارد. از ویژگی هایی است. که موجب اسرار آمیز گشتن این منطقه شده. کول خرسان دارای آب دائمی، آبشار، آبچکان، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص این منطقه است.

دره کول خرسان یا دره ارواح، گردشگری دزفول

دره کول خرسان یا دره ارواح، گردشگری دزفول

آبشار شوی

آبشار شوی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول استان خوزستان میباشد. آبشار شوی همانند نگینی در ایران و در خاورمیانه می درخشد و به عنوان یکی از آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شده است.

آبشار شوی به آبشار نیاگارای ایران شهرت یافته است. این آبشار  با ۸۵ متر ارتفاع بلندترین آبشار خاورمیانه میباشد. که تماشای آن برای دوستداران طبیعت جذاب و مهیج میباشد.

آبشار شوی ، گردشگری دزفول

آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های آبی دزفول، سازه هایی آبی در بستر رودخانه دز میباشد. که به عنوان بند و آسیاب مورد استفاده قرار گرفته است. قدمت این آسیاب های آبی به دوره تاریخی صفویه و قاجاریه می رسد.

در ساخت این سازه ها از مصالحی نظیر قلوه سنگ رودخانه ای، آجر با ملات ساروج مورد استفاده قرار گرفته است. بخش زیادی از این آسیاب ها به مرور زمان و به جهت فرسایش آب از بین رفته و بازمانده آن در سه بخش از رود دز واقع شده است. بخش اول در بالادست در پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول میباشد.

آسیاب های آبی، گردشگری دزفول

آسیاب های آبی، گردشگری دزفول

خانه تاریخی سوزنگر

دزفول شهر بناهای آجری میباشد. و در این منطقه از ایران، خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی که با ردیف‌های متوالی آجر بالا رفته‌اند و تزئیناتی چشمگیر دارند را تماشا خواهید کرد. نمونه‌ای از این بناها، خانه تاریخی سوزنگر میباشد. که از دوران حکومت قاجار به یادگار مانده است. معمار این خانه یک اثر هنری کامل را خلق کرده است. و با ظرافت خاصی آجرها را در اندازه‌های مختلف تراش داده اند. تا حاصل کار، خانه‌ای متفاوت با دیگر بناهای آجری گردد.

خانه تاریخی سوزنگر،گردشگری دزفول

خانه تاریخی سوزنگر،گردشگری دزفول

قنات قمش 

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول استان خوزستان قنات دیدنی قمش میباشد. دزفول از شهرهایی میباشد. که حفر قنات در آن دارای قدمت بالایی است. «قمش» نام نوعی قنات در این شهر میباشد. که دزفولی‌ها به‌منظور هدایت آب رود به سمت شهر، به حفر این قنات‌ها در کنار دز پرداخته اند.

قمش (قنات) به معنی کاریز و مجرای آب زیرزمینی میباشد. که دارای قدمتی چندهزار ساله در دزفول است. ماجراجویی در این قنات با سربطاقی سنگی و آجری‌اش و عطر خاک نمزده شروع می گردد. و با پشت سرگذاشتن حدود ۷۰ پله، سرزمینی نورانی و رنگارنگ بر مشاهده می کنید. هم اکنون فقط ۳۰۰ متر از این قنات برای بازدید آماده میباشد.

قنات قمش، گردشگری دزفول

قنات قمش، گردشگری دزفول

تپه های باستانی چغامیش

قدمت شهر باستانی چغامیش به حدود ۵۰ قرن پیش از میلاد به دوران پیش از اختراع خط می رسد. برای اولین بار در ایران خط و کتابت در چغامیش ظهور کرده است. تپه‌های ارزشمند و باستانی چغامیش گنجینه تمدن‌های زیادی از جمله ساسانیان، پارتیان، عیلامیان می باشد. که در حال حاضر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تپه های باستانی چغامیش ،گردشگری دزفول

تپه های باستانی چغامیش ،گردشگری دزفول

دره توبیرون

دره توبیرون یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری دزفول استان خوزستان میباشد. که دارای طبیعتی بسیار بکر و شگفت انگیز است. این دره در بخش سردشت در شمال دزفول و قبل از رسیدن به تنگه سرا واقع شده است.

ارتفاع دیوارهای ترسناک این دره در برخی نقاط به بیش از صد متر هم می باشد. درون این دره شگفت انگیز که حاصل هزاران سال فرسایش آبی میباشد. دارای انبوهی از درختان انجیر وحشی، آبشار ها، آبچکان ها و دیگر گیاهان خودرو است.

دره توبیرون ؛ گردشگری دزفول

دره توبیرون ؛ گردشگری دزفول

روستای لیوس

روستا از روستاهای سنگی کشور میباشد. که هنوز با گذشت زمان بافت سنتی، معماری و آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده. روستاى لیوس در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت قرار گرفته است. این روستا علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه ها ، داراى جاذبه هاى گردشگرى طبیعى و بکر شامل کوهستانها ،مراتع بسیار زیبا ، باغهاى میوه ، رود خانه، آبشار است.

این روستا داراى یک سبک خاص معمارى است. که از تمام بخشهاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه شده است. به طور مثال از ستونهاى ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده می گردد. چنار و چشمه جارى در کنار آن یکى از چشم اندازهاى زیباى این روستا است.

روستای لیوس ، گردشگری دزفول

روستای لیوس ، گردشگری دزفول

بقعه شاه رکن الدین

این بقعه در دل بافت قدیم شهر دزفول در نزدیکی خیابان طالقانی واقع شده است. صاحب این بقعه فرزند «بهاءالدین» معروف به «بابا رکن‌الدین‌ولی» یا «شاه‌رکن‌الدین» میباشد. که در قرن هشتم  هجری عارف و زاهدی معروف بوده. آرامگاه شاه‌رکن‌الدین دارای گنبدی آبی میباشد. که با کاشی‌کاری‌های زیبایی تزیین گشته است.

دو گلدسته آجری مزین به کاشی‌کاری نیز در جلوی درب ورودی واقع شده اند. مسجد و حمامی قدیمی، بعلاوه یک مدرسه علمیه قدیمی نیز در جوار این بقعه مشاهده می شود. فضای سبز ناحیه اطراف آرامگاه آن را به نگین سبز بافت قدیم دزفول بدل کرده .

بقعه شاه رکن الدین ،گردشگری دزفول

بقعه شاه رکن الدین ،گردشگری دزفول

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا