تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیدزفول

آشنایی با دریاچه شهیون دزفول

دریاچه شهیون دزفول

در این مقاله از سری مقالات گردشگری سایت دوباره سفر به معرفی دریاچه شهیون دزفول خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه با ما همراه باشید.

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز، که یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود در شمال شرقی و قسمت هایی از شمال شهرستان دزفول و در استان خوزستان واقع است. این دریاچه پشت کوه‌های منطقه شاداب دزفول قرار دارد که وسعت این دریاچه در شرایط پرآبی و کم‌آبی کمی متفاوت بوده.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

معرفی دریاچه

این دریاچه ۵۰ سال پیش با احداث سد دز ایجاد شده است.دریاچه سد دز، یکی از از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی كشور و مكان مناسب برای قایق‌سواری و تفریح است.آب این دریاچه از رودخانه دز تامین می‌شود. رودخانه‌ای که از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته است.

وسعت این دریاچه در فصل های پر بارش به 6000 هکتار می‌رسد. به دلیل این حجم آب، دریاچه تبدیل به یک مقصد گردشگری محبوب شده است. خیلی‌ها به دلیل استفاده از ورزش های آبی مانند قایق‌رانی،شنا و اسکی روی آب به این دریاچه می آیند.

در این دریاچه، تعدادی جزیره کوچک و بزرگ به چشم می خورند که با تعداد زیادی از درختان کُنار و بادام کوهی پوشیده شده اند. تمم این عوامل در کنار یکدیگر باعث زیبایی بیشتر دریاچه شده است؛ به‌طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. انواع درختانی مانند درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است و به دلیل شرایط مساعد و مسطح بودن زمین این جزیره،امکان ساخت مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه برقرار شده است.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

شگفتی‌های دریاچه شهیون

دریاچه شهیون در استان گرمسیر خوزستان قرار گرفته است، با این وجود، ماهی قزل‌آلا که که یک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می‌کند. قزل‌آلای رنگین کمان از ماهی‌های غیربومی دریاچه سد دز محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه این نوع قزل‌آلا (در مقایسه با انواع دیگر این ماهی) تحمل بیشتری نسبت به دمای محیط دارد، در این دریاچه چند سال قبل رهاسازی شده و اکنون توانسته خود را با شرایط محیطی آن سازگار کند.

همچنین قابل ذکر است که دریاچه دز وسعت زیادی دارد و نقاط گوناگون آن دارای دماهای متفاوت است، زیرا در بعضی نقاط جریان‌های خنک فصلی از ارتفاعات منطقه وارد می‌شود یا چشمه‌های زیرزمینی از بستر دریاچه می‌جوشد، این عوامل باعث کاهش دمای قابل توجه آب نسبت به محیط اطراف شده است. همین امر موجب شده تا محیط مساعدی به‌عنوان زیستگاه ماهی قزل‌آلا مهیا شود.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

گونه های مختلف جانوری دریاچه

در فصل مهاجرت پرندگان، گونه‌های مختلفی از پرندگان مانند کبک، پرندگان دریایی و تیهو این مکان را برای استراحت انتخاب می‌کنند. همچنین می‌توانید خرگوش های تیزپا را هم در کنار دریاچه شهیون تماشا کنید

تفریحات دریاچه سد دز

طبیعت‌گردی:

اگر علاقه به طبیعت گردی داشته باشید می توانید در میان فراز و نشیب‌های اطراف دریاچه شهیون پیاده‌روی کنید.هوای دل انگیز و اکسیژن ناب  در این پیاده روی قسمت شما خواهد شد.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

قایق‌سواری:

یکی از تفریحات لذت بخش این دریاچه قایق سواری می باشد و می توانید از دیدن طبیعت ناب دریاچه لذت ببرید.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

روستا گردی: 

اطراف این منطقه روستاهای زیبایی برای گشتن وجود دارد. اگر  اهل هیجان و  کشف جاهای دیدنی هستید تنها به دیدن این دریاچه راضی نباشید. کوله پشتی اتان را برای یک طبیعت‌گردی معرکه جمع و جور کنید. یکی از روستاهای نزدیک این دریاچه، روستا پامنار است. . این روستا در ۴۰کیلومتری دزفول قرار دارد.این منطقه به بهشت گمشده جنوب معروف شده  اما باید حواستان باشد متاسفانه این منطقه در روزهایی از سال پر از گردوغبار می‌شود و باید موقعی به آن سفر کنید که هوا صاف باشد.

روستای پامنار دزفول

تفریحات آبی:

اگر به شنا کردن را به صورت حرفه‌ای بلد هستید، می‌توانید در بخش‌های کم عمق این دریاچه به شنا کنید. اما توصیه ما به شما این است که در این دریاچه بیخیال شنا کردن بشوید چون احتمال کشیده شدن به سمت توربین‌ها وجود دارد و خطرش کم نیست. با توجه به اینکه عمق دریاچه شهیون در بخش هایی به 50 متر می‌رسد بنابراین در صورت عدم آشنایی با فنون حرفه ای شنا، از شنا کردن در دریاچه پرهیز کنید.

عکاسی:

اگر اهل عکس و دوربین هستید می توانید به عکاسی از مناظر طبیعی اطراف مشغول شوید.

پیک نیک:

امکان بر پایی چادر و درست کردن کباب زغالی در کنار دریاچه شهیون دزفول،وجود دارد و می تواند یکی از برنامه های اصلی سفر به این منطقه باشد.

دریاچه شهیون | دریاچه سد دز

خرید سوغاتی:

برای تهیه سوغات، می‌توانید به روستای پامنار بروید و از صنایع دستی پامناری‌ها مثل ظروف تزئینی خرید کنید. در حال حاضر بیشتر مردم روستای پامنار به گپو‌بافی مشغول هستند.

ماهیگیری:

توجه داشته باید که ماهیگیری در این دریاچه ممنوع می باشد و باید برای این امر مجوز دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا