تور

اجاره خودرو در دبی
استان البرزایرانگردیکرج

بازدید از روستای سیجان کرج و آبشار زیبای آن

بارها پیش آمده است که تصمیم به سفر گرفته‌ایم، اما مقصدی برای آن نداشته‌ایم؛ بنابراین با جستجو در گوگل به دنبال محلی که طبیعت زیبایی داشته باشد و آرامش را در آن تجربه کنیم می‌گردیم؛ به امید اینکه محلی خوش آب‌وهوا را برای سفر یک ‌روزه و یا چند روزه بیابیم. روستاها از چنین طبیعتی برخوردارند. آرامشی که در روستا حاصل می‌شود با آرامش زندگی شهری قابل قیاس نیست. روستای سیجان کرج یکی از این روستاها است.ادامه این مقاله را از مجله گردشگری دوباره سفر از دست ندهید.

طبیعت زیبای روستای سیجان کرج

روستای سیجان در نزدیکی شهر کرج و در استان البرز قرار دارد. این روستا از توابع بخش آسارا است. در موقعیتی در بین دو روستای ارنگه و خور می‌توان به‌راحتی روستا را پیدا نمود. در مسیری که به سمت شمال می‌رود، در 35 کیلومتری جاده سرسبز چالوس آبادی سیجان قرار گرفته است. در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی روستا مملو از جمعیت می‌شود. جمعیتی که برای تفریح به آنجا آمده‌اند، زیرا این ناحیه از طبیعتی بسیار زیبا برخوردار است و آرامش بسیاری را به انسان می‌دهد.

طبیعت روستا از بسیاری از نعمت‌های الهی برخوردار است. در این روستا باغ‌های فراوانی از میوه‌های آبدار و خوشمزه وجود دارد. این ناحیه از آبشاری برخوردار است که زیبایی و طراوت آن محیط را چند برابر کرده است. در واقع روستا در دامنه کوه قرار دارد. کوه‌های زیبا و سرسبزی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی در آنجا وجود دارد. به‌ راحتی می‌توان هم از صدای آبشار لذت برد و هم از کوه بالا رفت.

در روستا انواع درختان در مسیر جاده چالوس و در کنار رودخانه وجود دارند. درختانی که متناسب با طبیعت زیبای روستا هستند. این درختان شامل توت، گردو، بابونه، آلبالو، گیلاس و… است. طبیعت سرسبز سیجان مدیون وجود همین درخت‌هاست.

روستای سیجان کرج

وضعیت کوه‌ها در روستای سیجان کرج

کوه‌های بسیاری در اطراف روستا وجود دارد. برخی از این کوه‌ها به روستای واریان متصل هستند و برخی دیگر به روستای خور اتصال می‌یابند. کو‌ه‌های چاکک، چهل دختران، نوزان بخش، بزرگ تخته و سکین چال به واریان می‌رسند و کوه ملک ‌شاه تنها کوهی است که روستای سیجان را به روستای خور متصل می‌کند.

وضعیت رودخانه‌های سیجان

روستای سیجان کرج دارای دو رودخانه است. این دو رودخانه در بیرون از روستا به هم می‌پیوندند. در ادامه مسیر، این دو رود به هم پیوسته، به رودخانه‌ای در کرج می‌ریزند. منشا یکی از این رودها چشمه زیبای اسپی در محله شمالی به نام دزک است. رودخانه دوم از چشمه‌ای در کوه ملک شاه نشات می‌گیرد و از محله دشتک در روستا می‌گذرد. ولی آب آشامیدنی این منطقه از هیچ کدام از این دو رود نیست. بلکه از چشمه شاهی کوه سکین چال مردم آب مصرفی خود را تأمین می‌کنند. این آب از مسیر لوله‌کشی شده به دست مردم می‌رسد.

وضعیت رودخانه‌های سیجان

آب‌وهوای روستای سیجان

 این منطقه در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلپذیری دارد. از طرفی به دلیل دوری بسیار از شهر آب‌وهوای پاکیزه‌ای برای نفس کشیدن دارد. از آنجا که ارتفاع روستا 2000 متر بالاتر از سطح دریا است، آب‌وهوای آن در فصل زمستان بسیار سرد و زمستانی است. در این فصل اگر به روستا سفر کنید، طبیعت یخ‌زده و پوشیده از برف را شاهد خواهید بود. اما چون سیجان خنک‌تر از تهران و کرج است، در فصل تابستان هوای بسیار خنکی به نسبت شهرهای نزدیک به خود دارد.

مردم روستا

جمعیت مردم روستای سیجان به 561 نفر می‌رسد. از ویژگی‌های مهم مردم این منطقه خونگرمی و صمیمیت بسیار زیادی است که در برخورد اهالی آن با توریست‌ها به چشم می‌آید. در نزدیکی سیجان هفت روستای دیگر هم وجود دارد. مجموع این هشت روستا جمعیت آنها را زیاد کرده است و به حدود 2500 نفر رسانده است. اما در فصل زمستان از جمعیت روستاها به دلیل سردی هوا کاسته می‌شود. چون بعضی از آنها به مناطق گرم‌تر نقل مکان می‌کنند.

وضعیت ساختمان‌ها در روستای سیجان کرج

روستای سیجان کرج از جمله روستاهای متمرکز شناخته می‌شود. در این منطقه همه خانه‌ها در کنار هم ساخته شده‌اند و کشاورزان مزارعشان را در اطراف این خانه‌ها به زیر کشت انواع سبزی‌ها و صیفی‌جات برده‌اند. زمین‌ها به اسم‌های لانه، پشته، سیی بکلاه، سودره چاک و… نام‌گذاری شده‌اند. همچنین در آن یک مسجد، یک حسینیه و یک مدرسه به سبک امروزی ساخته شده است. محله‌های روستا هم صاحب نامی برای خود هستند. محله شمال را روستاییان دزک نامیده‌اند. محله‌های شرق و جنوب را به ترتیب پس محله و بالا محله نام گذاشته‌اند. پایین‌محله و دشتک آخرین محله‌های این روستا هستند.

جاذبه‌های روستای سیجان

از آنجا که روستای سیجان کرج محلی تفریحی برای گردشگران و توریستان به حساب می‌آید، بهتر است کمی هم به جاذبه‌های زیبای موجود در آن بپردازیم. در این روستا سه جاذبه گردشگری وجود دارد که سبب جذب بیشتر مردم به آن شده است.

بارگاه امامزاده محمد در روستای سیجان کرج

در این منطقه بارگاه امامزاده محمد قرار دارد. محلی معنوی برای دعا و نیایش که روستاییان به خوبی به آن رسیدگی می‌کنند. نسل این امامزاده به امام سجاد علیه‌السلام می‌رسد. بارگاه ایشان محلی برای تجمع مذهبی روستاییان است.

آبشار سیجان

از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستا آبشار سیجان است. همه ساله بسیاری از مردم برای دیدن آبشار به آنجا می‌آیند. این آبشار 2264 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار اول باید وارد روستا شوید. بعد از آن از کنار رودخانه خود را به محل آبشار برسانید. این مسیر کوهنوردی دارد؛ بنابراین نیاز به تجهیزات کوهنوردی در مسیر دارید. حدود 2 تا 3 کیلومتر که از روستا فاصله گرفتید به آبشار می‌رسید.

مسیر برای عبور مسیری نسبتاً سخت است و کوهنوردی نیمه سبکی را در آن تجربه خواهید کرد. برای رسیدن به محل مورد نظر چند باری مجبور به عبور از عرض رودخانه هستید. همان‌طور که می‌دانید در دل هر سختی نعمت‌های وجود دارد. با تحمل سختی مسیر می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت بکر و دست‌نخورده روستای سیجان کرج در مسیر لذت ببرید.

بهتر است در مسیر رسیدن به آبشار از وسایل کوهنوردی استفاده کنید. کفش مناسب و لباس مخصوص بپوشید. اگر در فصل سرما قصد رفتن به این مکان را دارید لباس بسیار گرم همراه خود داشته باشید. از آنجا که هوا در این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد است نیاز به یخ‌شکن در مسیر خواهید داشت. آب و غذای کافی هم که همیشه جزوی از لوازم اصلی سفر ما ایرانی‌ها است.

 آبشار سیجان کرج

کوچه‌باغ‌های روستای سیجان کرج

در روستای سیجان باغ‌های بسیاری دیده می‌شود. این باغ‌ها به کوچه‌های بینشان زیبایی خاصی بخشیده‌اند. این زیبایی باعث جذب توریست‌های بسیاری محله‌های روستا شده است. همچنین باغ‌ها محلی برای استراحت گردشگران و اقامت کوتاه‌مدت آنها در آنجا است.

سیل روستا

اگر قصد سفر به این مکان را دارید، بد نیست با حوادث مهم رخ‌ داده در این روستا در چند سال اخیر آشنا شوید. دانستن این حوادث به شما کمک می‌کند تا بدانید روستاییان چه شرایطی را پشت سر گذاشته‌اند و با تحمل چه شرایطی همچنان در آن محل به زندگی خود ادامه داده‌اند. سیلی در روز بیست و هشتم چهارمین ماه سال 1394 در روستا رخ داد. این سیل به‌ خاطر باران 20 دقیقه‌ای در این منطقه به وقوع پیوست. در پی این حادثه هشت نفر از اهالی روستا فوت شدند. خسارت‌های این سیل به اینجا ختم نشد و به حدود 102 خودرو اهالی روستا آسیب وارد نمود. همچنین بخشی از خانه‌های روستا تخریب شدند. الوار و گل فراوانی توسط سیل به سمت روستا هدایت شد. مردم روستا هنوز که هنوز است، در فصل پاییز اضطراب وقوع سیل را دارند.

رخداد سیل در روستای سیجان کرج

مسیر روستای سیجان کرج به واریان

مسیر روستای سیجان کرج به سمت واریان مسیری همراه با کوهنوردی است. با ماشین یا پای پیاده به ‌راحتی نمی‌توان به آنجا رسید. این مسیر حتی با وجود وسایل کامل کوهنوردی برای کوهنوردان مبتدی توصیه نمی‌شود. برای عبور و رسیدن به روستای واریان مسیر بسیار سختی پیش روی کوهنوردان است. فقط کوهنوردان حرفه‌ای که به دنبال به چالش کشیدن خود در مسیر هستند، می‌توانند از آن عبور کنند. حتی کوهنوردان حرفه‌ای هم نیازمند یک نفر آشنا با مسیر هستند. چرا که امکان گم شدن کوهنوردان در مسیر بسیار است.

نکاتی برای سفر به روستای سیجان

اگر قصد سفر به روستای سیجان را دارید نکاتی را لازم است قبل از سفر خود بدانید و آنها را در طول سفر رعایت کنید. در صورت رعایت این نکات می‌توانید به‌راحتی سفر خود را شروع و با خوشی به پایان رسانید.

  1. هر چه برای سفر خود نیازمند هستید را در همان ابتدای راه تهیه کنید و با خود به همراه ببرید. احتمال پیدا نکردن احتیاجات شما در روستا بالاست.
  2. اگر قصد کوه‌پیمایی را در این سفر دارید، وسایل کامل کوهنوردی را به همراه خود ببرید.
  3. اگر در باغ‌های روستا قرار است اقامت داشته باشید، مراقب باغ‌ها باشید. باغ‌ها حاصل سال‌ها تلاش روستاییان است. آنها را با بی‌دقتی خود نابود نکنید.
  4. با اجازه صاحب باغ به میوه‌های درختان دست بزنید. چرا که ممکن است میوه‌ها تازه سم‌پاشی شده باشند. سم برای بدن انسان ضرر دارد.
  5. می‌توانید میوه را از باغدار به قیمت بسیار ارزان‌تر از بازار خرید نمایید.
  6. از ریختن زباله یا روشن کردن آتش در باغ‌ها خودداری کنید.

کلام آخر

اگر به دنبال تفریح و آرامش یافتن از فضای دودزده شهری هستید، سفر به یک روستا با طبیعتی بکر به شما کمک بسیاری برای ایجاد احساس آرامش و شادابی مورد نیاز برای ادامه زندگی را می‌دهد. با سفر به روستای سیجان کرج می‌توانید هم کمی از فضای شهری و دغدغه‌های ریز و درشت زندگی فاصله بگیرید و هم از طبیعت بکر آنجا لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا