تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیسوغاتی

بهترین سوغات کرمانشاه

سوغات کرمانشاه

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات کرمانشاه یکی از استان های پر جاذبه زیبای کشورمان آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کرمانشاه یکی از بهترین سوغات و صنایع دستی های کشور را دارا می باشد، که شما می توانید با سفر به شهر تحفه های برای خود و دوستانتان به ارمغان بیاورید. کرمانشاه دارای شیرینی و خوراکی های خوشمزه است و همچنین صنایع دستی که نشان از فرهنگ و هنر این شهر می باشد. در ادامه این مقاله برای شما لیستی از بهترین سوغات را تهیه کرده ایم در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی کاک

وقتی از کرمانشاه و سوغات آن صحبت می شود بی دلیل به یاد شیرینی کاک با یک فنجان چای می افتیم. شیرینی کاک، معروفترین سوغات و شیرینی سنتی این شهر است که بومیان آن به این شیرینی یوخه می گویند. لایه های نازک و بسیار ترد و شکننده با شکر و دارچین و عطر هل این شیرینی را بی نظیر می کند. کاک با توجه به تزیین آن انواع مختلفی دارد. انواع آن کاک پسته ای، دارچینی، نارگیلی و بادام  می باشد.

کاک
کاک کرمانشاه

نان برنجی

نان برنجی که با آرد برنج تولید می شود، سابقه آن به دوران قاجار بر می گردد. این شیرینی خوشمزه به صورت زعفرانی و ساده پخت می شود. این شیرینی با همنام های خود در یزد و قزوین متفاوت می باشد. بهترین نوع آن در کرمانشاه می باشد وبا روغن کرمانشاهی پخت می شود که ارزش غذایی بالای دارد.

نان برنجی
نان برنجی

نان خرمایی

از دیگر سوغات کرمانشاه نان خرمایی است که یکی از نان های خوشمزه کرمانشاه می باشد که طعم آن شبیه (کلمپه)ی کرمانی می باشد. ترکیبات پخت نان خرمایی آرد، روغن حیوانی، شکر، گلاب، گردو و خرما می باشد. در زبان محلی به نان خرمایی نان (خانقی) می گویند که یکی از شیرینی های پرانرژی و مقوی کرمانشاه است.

نان خرمایی
نان خرمایی

شیرینی بژی کرمانشاه

این شیرینی سنتی یکی از بهترین سوغات می باشد و بخاطر عطر رازیانه و طعم شیرین و لذیذ آن به عنوان میان وعده استفاده می شود. مواد ترکیبی شیرینی بژ: شیر، آرد، روغن حیوانی، گلاب، پودر رازیانه، وانیل و زرد چوبه است. این شیرینی را می توانید به عنوان یک سوغات بی نظیر و خوشمزه تهیه کنید.

شیرینی بژ
شیرینی بژی

روغن حیوانی کرمانشاه

به جز شیرینی های خوشمزه که نام بردیم، روغن حیوانی هم یکی از سوغات های منحصر به فرد کرمانشاه می باشد. این روغن از شیر گوسفند و گاو تهیه می شود و طعم خوبی به غذا می دهد. اکثر مردم کرمانشاه از این روغن به جای روغن نباتی در شیرینی و غذاهایشان استفاده می کنند.

طریق سنتی این روغن به این ترتیب است که ماست را دوغ کرده و درون مشک کی ریزند و آن را به قدری تکان می دهند تا گوی های روغن به صورت کره بهم بچسبد، سپس کره را از دوغ جدا می کنند و حرارت می دهند تا روغن حاضر شود.

روغن حیوانی
روغن حیوانی

گیوه کرمانشاه

یکی دیگر از سوغات کرمانشاه ، پاپوش می باشد. استان های فارس، چهارمحال بختیاری، همدان، اصفهان، مرکزی پاپوش های سنتی تولید می کنند، که به آنها گیوه می گویند. کرمانشاه هم یکی از معروفترین تولید کنندگان گیوه در ایران می باشد. گیوه بسیار سبک بوده و پا را خنک نگه می دارد و جزء کفش های قدیمی و محبوب می باشد.

برای تولید گیوه برای کف از لاستیک و برای رویه از نخ ابریشمی یا قالی استفاده می شود. گیوه با دست درست می شود. در کرمانشاه تنوع گیوه بسیار بالا می باشد که عبارتند از: گیوه زیر پارچه ای، گیوه تخت آجیده، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت لاستیکی و گیوه رویه ابریشمی .

گیوه
گیوه

قالی، گلیم و جاجیم

دست بافته هایی مانند قالی و گلیم و جاجیم در تمامی ایران بافته می شود، اما تفاوت اصلی آن در طرح و نقش آنها و حتی رنگهای آن می باشد که با مهارت و ذوق سلیقه خود هنرمندان بافته می شود. در میان نقش های مختلف قالی(بازو بندی) نقش بومی کرمانشاه می باشد. نقوش دیگری هم بر قالی های این سرزمین از کشورمان دیده می شود که معمولا تلفیقی است.

گلیم بافی یکی ازهنر ها و صنایع دستی و یکی دیگر از سوغات کرمانشاه می باشد، گلیم بافی در کارگاه های خانگی و در هر سین کرمانشاه بیشتر تولید می شود. نقش های گلیم های کرمانشاهی عبارتند از: چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه ی گنجشک، مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی، عمودی، نقش قرقره، راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی.

جاجیم دست بافته ای از پشم می باشد که برای بالا پوش استفاده می شود. بیشتر خانواده عشایر و روستایی آن را می بافند. مرغوب ترین جاجیم برای منطقه اورامانات و ثلاث می باشد.

قالی وجاجیم
سوغات کرمانشاه

چرم کرمانشاه

چرم سازی یکی از هنرها و صنایع قدیم ایران می باشد که امروزه هر جا که مردم به دامداری مشغول باشد این هنر زیبا هم وجود دارد. کرمانشاه یک منطقه کوهستانی، محل زندگی عشایر و روستاییان است، به همین جهت از گذشته تا به حال بسیار به چرم سازی مشغول بوده اند. شما می توانید در بازار کرمانشاه، بازاری به نام سراجی بیابید.

کارگاه های زیادی از گذشته تا به امروز در این شهر زیبا به این حرفه چرم سازی مشغول کار می باشند. شما می توانید به این کارگاه ها سر بزنید و محصولات چرمی را برای خود یا سوغات تهیه کنید.

چرم
سوغات کرمانشاه

موج بافی  

هنر (موج بافی) منحصر به فرد و مخصوص کرمانشاه می باشد. در این هنر پارچه ای ابریشمی با طرح های چهار خانه، سیاه و سفید، شطرنجی و کشکولی بافته می شود. از این هنر برای سجاده، جانماز، روکرسی، روانداز و زیر انداز استفاده می شود. منطقه (جوان رود) در کرمانشاه چند کارگاه موج بافی دارد که سوغاتی ارزشمند از سفر به کرمانشاه به شما می دهند.

موج بافی
موج بافی

چپغ بافی 

چیغ بافی یکی دیگر از سوغاتی های معروف و ارزشمند کرمانشاه می باشد. بهترین چپغ ها را عشایر میبافند. این هنر نوعی حصیر می باشد که با دستان هنرمند عشایر با پشم و در طرح های مختلف بافته می شود.

چپغ بافی
چپغ بافی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا