تور

اجاره خودرو در دبی
استان لرستانایرانگردیکوهدشت

دیدنی های کوهدشت استان لرستان

دیدنی های کوهدشت استان لرستان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گردشگری و دیدنی های کوهدشت استان لرستان داشته باشیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

لرستان یکی از اصیل ترین سرزمین های کشور عزیزمان میباشد. که در تمام موزه های دنیا ردپایی از تمدنش را به یادگار گذاشته .سرزمینی با طبیعتی استثنایی و چشم نواز و فرهنگی غنی و چند هزار ساله با گویش دلنشین که در طی هزاران سال کمترین تغییر را داشته است. لرستانی ها در طول هزاران سال جزو معدود اقوامی بوده اند که در سرزمین آبا و اجدادی شان باقی ساکن مانده اند.

در میان شگفتی های لرستان این بار عازم کوهدشت می گریدم. که نامش برای هر طبیعت گردی آشنا می باشد. برخی کوهدشت را جادوی تاریخ و طبیعت لرستان می دانند. و درست در غرب این استان زیبا واقع شده است. گر چه یکجا نشینی اجباری عشایر در پیدایش شهر بی تاثیر نمی باشد. اما کوهدشت همچنان محل زندگی انسان ها در هزاران سال پیش می باشد.

دیدنی های کوهدشت

کوهدشت

شهر زیبای کوهدشت در غرب استان لرستان واقع شده است. شهری در محاصره کوه های مرتفع زاگرس، دشت های وسیع، مراتع سرسبز، رودخانه ها و چشمه ها و البته تکه هایی از تاریخ. کوهدشت سرزمینی تاریخی میباشد. که نشانه های سکونت بشر را از هزاران هزار سال پیش در خود دارد.

شهری با دو گویش لری و لکی و زیارتگاه ها، مناظر طبیعی بی بدیل و پشتوانه تاریخی قوی که پنجمین شهر استان لرستان میباشد. کوهدشت دارای جاذبه های دیدنی متعددی میباشد. اما در این میان ما می خواهیم آشنایی با چند جاذبه مطرح شده داشته باشیم.

دیدنی های کوهدشت

قلعه‌ چنگری‌

کوه «چنگری‌» كه‌ از شمال‌ شرقی‌ كوهدشت آغاز می گردد. و تا كنار رود سیمره‌ ادامه یافته است. بر بالای‌ قله‌های‌ این‌ كوه‌، آثار چند قلعه‌ بر جای مانده است. كه‌ از مهم ترین‌ آن‌ها، قلعه‌ چنگری‌ میباشد. كه‌ روی‌ قله‌ای‌ مشرف‌ به‌ دشت‌ كوهدشت‌ ایجاد گردیده است‌. از این‌ قلعه‌، اثری‌ به‌ طول‌ و عرض‌ ۷۵×۱۰۰ متر برجای مانده‌.

این‌ قلعه‌ ظاهرا بزرگ‌ترین‌ قلعه‌ «مادانرود» در منطقه‌ لرستان‌ میباشد. این‌ قلعه‌ در گذشته‌ از دو قسمت‌ تشكیل‌ می گردد. كه‌ هر قسمت‌ آن‌ دارای چند اتاق‌ بزرگ‌ و كوچك‌ بوده است. ولی‌ در حال‌ حاضر تنها دیوارهای‌ شمالی‌ آن‌ بر جای مانده است.

قلعه‌ چنگری‌ ، کوهدشت

قلعه‌ چنگری‌ ، کوهدشت

قلعه‌ منیژه‌

قلعه‌ منیژه‌ یکی دیگر از دیدنی های کوهدشت میباشد. که بر فراز قله‌ای‌ از كوه‌ سرسرخن‌ كوهدشت‌ قرار گرفته است‌. طول‌ باروی‌ قلعه‌ حدود یکصد متر میباشد. كه‌ در قسمت‌ شمال‌ آن‌ آثار چند اتاق‌ به جای مانده‌ است‌. در قسمت‌ جنوبی‌ اتاق‌ها، آثار یك‌ مخزن‌ بزرگ‌ آب‌ نیز میباشد. راه‌ ورود به‌ قلعه‌ فقط‌ از سمت‌ دره‌ میباشد.

اهمیت‌ این‌ قلعه‌ در تسلط‌ آن‌ بر دره‌های‌ اطراف‌ و وسعت‌ دید جالب‌ توجه‌ آن‌ بوده است. كه‌ موجب‌ حیرت‌ بینندگان‌ شده است. در داخل‌ قلعه‌، نقبی ‌عجیب‌ و جالب‌ توجه‌ قرار دارد. كه‌ دهانه‌ آن‌ تا ۱۰ متر به‌ طرف‌ شرق‌ و جنوب‌، شیبی‌ تند و دارای ۱۰ متر عمق‌ میباشد. همچنین در انتهای‌ راهرو، چاهی‌ به‌ عمق‌ ۲۲ متر به‌واقع شده است. از این‌ محل‌ سكه‌هایی‌ کشف شده که به‌ دوره‌ اشكانی‌ مرتبط می گردد.

قلعه‌ منیژه‌ ،کوهدشت

قلعه‌ كورگان‌

بر فراز قله‌های‌ «دوشه‌« (دو شاه‌) در كوهدشت دو قلعه‌ به‌ همین‌ نام‌ واقع شده است. اولی‌ قلعه‌ای‌ نسبتا بزرگ‌ میباشد. كه‌ قسمتی‌ از دیواره‌ شمالی‌ آن‌ بر تیغه‌ كوه‌ باقی‌ مانده‌ است. و آثار دیواره‌های‌ دیگر آن‌ نیز قابل مشاهده میباشد. در ورودی‌ قلعه‌ در جهت‌ دیوار جنوبی‌ قلعه‌ قرار گرفته است. و در داخل‌ قلعه‌، سه‌ حوض‌ بزرگ‌ برای‌ ذخیره‌ آب‌ ایجاد کرده اند.

دومین‌ قلعه‌ نیز از لحاظ‌ سبك‌ ساختمان‌، مانند قلعه‌ اولی‌ میباشد. و در شرق‌ آن‌ واقع شده است‌. و چون‌ در هر یک از آن‌ها شاهی‌ زندگی می کرده. به‌ «قلعه‌ دوشه‌» شهرت یافته اند.

قلعه‌ كورگان‌ ، کوهدشت

تپه درکه

تپه‌ دركه‌ یكی‌ دیگر از دیدنی های کوهدشت میباشد. تپه‌های‌ مهم‌ پیش‌ از تاریخ‌ است. كه‌ در فاصله‌ ۲۴دكیلومتری‌ دهكده‌ «ابوالوفا» در كوهدشت‌ قرار گرفته است‌. ساختمان‌ تمامی‌ این‌ تپه‌ از چینه‌ و خشت‌ میباشد. از طبقه‌ میانی‌ تپه‌، ظروف‌ سفالی‌ و برخی‌ ظروف‌ مفرغی‌ کشف کرده اند.

كه‌ سفال‌های‌ آن‌ به‌ رنگ‌ قرمز و مشابه‌ ظروف‌ سه‌ پایه‌ داری‌ میباشند. كه‌ پروفسور «گیر شمن‌» آن‌ها را از طبقه‌ سوم‌ «تپه‌ گیان‌» کشف کرده بود. ظروف‌ سه‌ پایه‌دار، دارای‌ نقش‌هایی‌ به‌ شكل‌ سبد بافی میباشند.

تپه درکه کوهدشت

تپه درکه کوهدشت

تپه‌های‌ چغاسبز و كفتارلو

این‌ دو تپه‌ باستانی‌ در دهستان‌ رومشكان‌ كوهدشت‌ قرار گرفته است. آثار به‌ دست‌ آمده‌ از تپه‌ چغاسبز، با ظروف‌ شوش اول‌ مطابقت‌ دارد. تپه‌ كفتارلو نیز در فاصله‌ ۵ كیلومتری‌ شمال‌ تپه‌چغاسبز واقع شده است. از قسمت‌های‌ كاوش‌ شده‌ این‌ تپه‌، كوزه‌، دیگ‌ و خمره‌هایی‌ با نقش‌ پرنده‌ و نقش‌های‌ ساده‌ و بدون‌ نقش‌ یافته اند.

تپه‌های‌ چغاسبز و كفتارلو کوهدشت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا