تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستاناهوازایرانگردی

جاذبه های دیدنی اهواز

جاذبه های دیدنی اهواز

شهر اهواز مرکز استان خوزستان و دارای آب و هوای گرم و مردمانی مهربان میباشد. هنگامی که نام اهواز را می شنوید، به صورت ناخودآگاه به رودخانه کارون، فلافل و آفتاب گرم فکر می کنید.

شهر تاریخی اهواز دارای بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری میباشد. از بنای یادبود معین التجار تا حرم علی بن مهزیار اهوازی می توان نام برد. شهر اهواز طبق کتیبه‌های باستانی، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان خوزستان به حساب می آید. قدمت این شهر باستانی به دوران تمدن ایلام می رسد. و از آن زمان محلی جهت زندگی مردم بوده است. همچنین شهر اهواز دارای ۴۰ مکان تاریخی ثبت شده میباشد.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید، تا با این شهر تاریخی و آفتابی  بیشتر آشنا شویم.

جاذبه های دیدنی اهواز

رودخانه کارون

رود کارون یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری اهواز میباشد، که از وسط شهر اهواز عبور کرده است. رودخانه کارون بزرگترین رودخانه ایران، که دارای ۹۵۰ کیلومتر طول و تنها رودخانه‌ای، که به آب‌های بین المللی، و سپس به اقیانوس متصل شده است، میباشد.

رودخانه کارون از وسط شهر عبور کرده و اهواز را تقسیم به دو قسمت شرقی و غربی میکند. و دارای ۸ پل برای اتومبیل‌ها و همچنین دو پل دیگر برای عابر پیاده به نام های طبیعت و جزیره میباشد. که بر روی این رودخانه ایجاد شده است.

کارون تنها رود ایران ، که بخشی از آن قابل کشتیرانی میباشد. تأمین آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز نیز از رودخانه کارون میباشد. رودخانه کارون دارای زیبایی غیر قابل وصفی میباشد، که مورد توجه گردشگران بسیاری میباشد.

جاذبه های دیدنی اهواز، رودخانه کارون

پل سفید

پل سفید اهواز اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق فولادی در سراسر جهان میباشد. این پل کمتر از ۵۰ سال پس از تأسیس و افتتاح پل بروکلین (اولین پل فولادی جهان) ایجاد گشته است. این پل توسط آلمانی ها بر روی رود زیبای کارون با دو طاق بتونی ۱۲ و ۲۰ متری روی یک پایه بتنی در مرکز اهواز در سال ۱۳۱۵ ایجاد گشته است.

این پل دومین پل اهواز با دو طاق بزرگ فولادی و نماد اهواز به حساب می آید. این اولین پل ترافیکی و عابر پیاده میباشد، که ارتباط بین اهواز قدیم و جدید را ایجاد کرده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، پل سفید

پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس یکی از مکان‌های زیبای اهواز میباشد، که دو پارک لاله و ساحلی اهواز را به هم متصل کرده است. در سراسر این پل نیمکت‌های زیادی جهت نشستن و تماشای رود کارون قرار داده شده است.

پیاده روی بر روی این پل یکی از مهمترین فعالیتهای تفریحی اهواز می باشد. همچنین خلیج تفریحی اهواز در نزدیکی این پل واقع شده است، که لحظات مفرحی را جهت تفریحات خانوادگی ایجاد می کند.پل کیانپارس در شهر اهواز و بزرگراه مدرس واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز،پل طبیعت کیانپارس

آبشار مصنوعی شهر اهواز

این آبشار یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه و یکی از جاذبه های دیدنی اهواز میباشد. شهرداری اهواز این آبشار مصنوعی زیبا را در پل هفتم اهواز واقع در رودخانه کارون ساخته است.

آبشار مصنوعی اهواز با داشتن چشمه، آب اطراف پل و روشنایی بی‌نظیرش، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز به شمار می رود. چشمه‌های این آبشار مصنوعی در دو طرف آبشار پل هفتم به رودخانه کارون سرازیر می شوند، و در شب این چشمه‌های که با نور‌های رنگارنگ مزین گشته اند، زیبایی و جلوه خاصی را نمایان می کنند. این آبشار مصنوعی واقع در رودخانه کارون، پل هفتم میباشد.

جاذبه های دیدنی اهواز، آبشار مصنوعی

آرامگاه علی ابن مهزیار

آرامگاه علی این مهزیار واقع در قسمت قدیمی اهواز میباشد. علی ابن مهزیار اهوازی دانشمند، محدث، عالم قضایی مذهبی و شیعه متدین و برجسته‌ای بوده است.

مهزیار دانشمند قرن یازدهم و همراه امام محمد الجواد(ع)، امام علی الهادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بوده، و نماینده آن‌ها در برخی مناطق به ویژه اهواز بوده است. مهزیار متولد هندیجان میباشد، اما به دلیل این که هندیجان حومه شهر دوراق بوده، به عنوان ساکن دوراق شناخته شده است.

پدرش مسیحی بوده است، اما در جوانی به همراه پدرش به اسلام روی آورده است، و در اهواز سکونت گزیده اند. قدمت این بنا به قرن هجدهم میرسد. این مکان همچنین جهت برگزاری آیین‌های مذهبی استفاده می گردد. آرامگاه علی ابن مهزیار در شهر اهواز، خیابان عامری و پل علی ابن مهزیار واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، آرامگاه علی ابن مهزیار

دانشکده سه گوش اهواز

دانشکده سه گوش اهواز واقع در کرانه رود کارون میباشد. ساختمان این دانشکده در سال ۱۹۲۹ با هدف ساختمان بانک ملی در اهواز افتتاح گشت، و سه سال بعد به عنوان دفتر فرماندار مورد استفاده واقع شد. در زمان جنگ جهانی دوم هنگامی که اهواز توسط متفقین به رهبری انگلیس، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اشغال گشت، این ساختمان جهت پایگاه نظامی مورد استفاده واقع شد. و در سال ۱۹۵۷ این ساختمان جهت دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۰ این ساختمان به عنوان دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور مورد استفاده واقع شد.

اما اکنون در حال بازسازی میباشد. این ساختمان مثلثی دارای ۳ هزار متر مساحت میباشد. در این بنا ویژگی‌های خاص معماری پهلوی را نیز می توانید، مشاهده کنید، که شامل قوس‌های مدور و ایوان‌های حیاط مرکزی میباشد. نمای خاص آن که از طرح کاشی کاری با آجر مزین گشته، از ویژگی‌های شاخص این بنا میباشد. این دانشکده در شهر اهواز و خیابان امام موسی صدر واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، دانشکده سه گوش اهواز

جاذبه های دیدنی اهواز، دانشکده سه گوش اهواز

موزه هنر های معاصر

موزه هنرهای معاصر اهواز دارای ساختمانی دو طبقه که دارای پنج گالری میباشد. و در سال ۲۰۱۰ افتتاح گشته است. این موزه دارای ۷۰  اثر هنری میباشد، که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن متعلق به هنرمندان سایر استان‌های ایران میباشد.

آثار هنری موزه شامل نقاشی‌های معاصر، مجسمه‌ها، عکس‌ها، آثار روی کاغذ و موارد دیگر میباشد. این موزه میزبان اجلاس‌ مختلف هنری، کارگاه‌های آموزشی، دوره‌ها و سمینارهای هنرمندان مشهور ایرانی و بین المللی بوده است. نمایشگاه‌های انفرادی هنرمندان مختلف نیز در گالری‌های این موزه برگزار می گردد

رستوران و کافی شاپ بین المللی در قالب یک کافه -گالری ساخته شده است. علاوه بر جذب گردشگران خارجی و آشنایی آن‌ها با فرهنگ ایرانی در واقع امکان خرید آثار هنرمندان نیز فراهم گشته است. موزه هنرهای معاصر که یکی از جاذبه های دیدنی اهواز میباشد، در امتداد بلوار ساحلی شرقی (بین پل نادری و هشتم) واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، موزه هنرهای معاصر اهواز

بازار کاوه 

بازار کاوه اهواز یکی دیگر از بازارهای سنتی این شهر میباشد. که در دوره پهلوی ایجاد گشته است. در این بازار محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و همچنین ادویه جات، ترشی جات، خرما، ارده، شیره، میوه‌های تازه و شیرین و محصولات کشاورزی محلی اهواز به فروش می رسد.

این بازار دارای محیطی سنتی و محصولات رنگارنگی می باشد، که حس خاصی را برای شما ایجاد می‌کند. که فقط در بازار کاوه میتوان تجربه کرد. بازار کاوه واقع در  اهواز و خیابان طالقانی، غرب خیابان کاوه (کیوان) میباشد.

 

جاذبه های دیدنی اهواز، بازار کاوه اهواز

جاذبه های دیدنی اهواز، بازار کاوه اهواز

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید یکی از قدیمی‌ترین بازار سنتی و جاذبه های دیدنی اهواز میباشد. که هنوز به شکل سنتی خود می باشد. این بازار علاوه بر فروشگاه‌های مختلف، کالاهای متنوع و صنایع دستی، دارای اماکن تاریخی مانند خانه قضایی قاجار و کاروانسرای شیخ خزعل میباشد.

این بازار از دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران ثبت گشته است. و مرکز خرید اصلی اهواز به حساب می آید. بازار عبدالحمید دارای بیش از یک قرن قدمت است. بازار عبدالحمید در شهر اهواز و خیابان نظامی، بین نادری و امام خمینیواقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، بازار عبدالحمید

بازار فلافل

بازار فلافل یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اهواز است. که واقع در منطقه لشکر آباد اهواز میباشد، و طی سال‌های اخیر چنان مشهور گشته، که این روزها یکی از جاذبه‌های گردشگری خوزستان میباشد. هرکسی که به اهواز سفر میکند، باید بازدیدی از این محله و مغازه‌های متعدد فلافلی داشته باشد. فروشندگان فلافل غذاهای دیگری از جمله کیبه و سمبوسه را نیز دارند، که همه به عنوان سلف سرویس به فروش می رسد.

چیدن بسیاری از دورچین‌ها مانند ترشی، سالاد و مواد افزودنی به غذای شما طعم دلچسبی خواهد داد. البته باید بدانید فلافل و غذاهای محلی تنها جاذبه‌های محله لشکر آباد نمی باشد. بلکه این منطقه دارای غذاهای لذیذ عربی میباشد، که شما باید لذت طمع آن‌ها را بچشید.

در کنار همه این موارد شما می توانید، از چای و قهوه عربی تهیه شده در دالاه (قهوه جوش) نیز استفاده کنید. بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه و محله عرب نشین لشکر آباد واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اهواز، بازار فلافل اهواز

جاذبه های دیدنی اهواز، بازار فلافل اهواز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا