تور

اجاره خودرو در دبی
استان اردبیلایرانگردیخلخال

گردشگری خلخال اردبیل

گردشگری شهرستان خلخال استان اردبیل 

شهر خلخال، یکی از بزرگ ترين شهرهای استان اردبیل میباشد، که در مرکز شهرستان خلخال واقع شده است. خلخال در جنوب استان اردبیل قرار گرفته است. و از شمال به اردبیل، از شرق به کوه های تالش و استان گیلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به میانه وصل میشود.

قدمت شهر خلخال حدود ۴۰۰۰ سال میباشد. به علت وضعیت اقلیمی و ویژگی های طبیعی، در نقاط مختلف خود دارای آب و هوای مختلفی میباشد. و شرایط هوا دائم در حال تغيير میباشد. به همین دلیل در گذشته  شهر را «خال خال» می نامیده اند. و نام آن با گذر زمان به خلخال تغيير پیدا یافته است.

در ادامه با دوباره سفر همراه باشید ،تا با این شهر زیبا بیشتر آشنا شویم.

گردشگری خلخال اردبیل

 

خلخال اردبیل واقع در یک منطقه کوهستانی میباشد. و همچنین پوشش گیاهی آن در دامنه شرقی بسیار چشم‌گیر تر از دامنه غربی آن میباشد. خلخال دارای تابستان های معتدل و بسیار لذتبخش و زمستان های سردی مباشد.

ارتفاعات کوه های تالش که در فاصله بسیار کمی از این شهر قرار دارد، سرد و پوشیده از برف است، و قسمتی از شهر که در کنار رودخانه قزل اوزن واقع شده است، گرم و مرطوب میباشد. زمستان های خلخال تقریباً ۵ ماه و بارش سنگین موجب مسدود شدن بعضی از راه های منتهی به این شهر مثل جاده اسالم- خلخال می گردد.

جاذبه های دیدنی خلخال اردبیل

۱. چشمه ازناو خلخال

منطقه ازناو یکی از مکان های گردشگری و طبیعی در شهر خلخال میباشد. از قله و چشمه ازناو به عنوان زیباترین جاذبه های این منطقه می توان نام برد. به لطف چشمه جوشان ازناو شهر اسالم هیچ وقت کم بود آب نداشته است. این چشمه موجب سیراب شدن و حاصل خیز شدن باغها و زمین های کشاورزی شده است. همچنین یکی ديگر از جاذبه های منطقه ازنا غارهای آن میباشد،که شامل پنج غار طبیعی آهکی بزرگ و کوچک است.

گردشگری خلخال اردبیل ، چشمه ازناو

۲. جاده زیبای خلخال – اسالم

از جاده اسالم به خلخال به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران می توان نام برد. تمام مسیر دو طرف جاده پوشیده از درخت میباشد. درختان و گیاهان سرسبز روی تپه ها و کوه ها صحنه های بسیار بی نظیری را خلق کرده است. هدف و انگيزه بسياري از مردم از سفر به خلخال لذت بردن از تماشای همین جاده زیبا میباشد. همچنین در بخش هایی از جاده، زمانیکه با ماشین از پیچ و خم ها می گذرید، ناگهان به دشت سرسبز و بسیار زیبا می رسید.

گردشگری خلخال اردبیل ، جاده خلخال به اسالم

۳. آبشار نوده خلخال اردبیل

آبشاری نوده در چهار کیلومتری روستای نوده در بخش خورش رستم واقع شده است. آبشار نوده یکی از معروف ترین و جذاب ترین آبشار‎های خلخال میباشد، که در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرار دارد. ارتفاع این آبشار به ۳۰ و با شکافی که در میان صخره‎ای سنگی ایجاد کرده به پائین سرازیر می گردد.

گردشگری خلخال اردبیل ، آبشار نوده

۴. آبشار نره گر اسبو خلخال اردبیل

آبشار نره گر یکی ديگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری خلخال میباشد، که در روستای اسبو واقع شده است. این آبشار از یک چشمه پرآب سرازیر گشته، بعد از سيراب کردن باغات روستای اسبو، به رودخانه شاهرود وصل می شود. جهت رفتن به آبشار نره گر باید حدود نیم ساعت از روستای اسبو پیاده روی کنید .

گردشگری خلخال اردبیل ، آبشار نره گر

۵. غار هفت خانه خلخال اردبیل

غار هفت خانه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب خلخال و در روستای گرمخانه، واقع شده است. این غار دارای دو دهانه ورودی میباشد. غار هفت خانه، شامل هفت تالار کوچک که ارتفاع آنها بطور متوسط ۳ متر میباشد.

گردشگری خلخال اردبیل ، غار هفت خانه

۶. دریاچه نئور خلخال اردبیل

دریاچه نئور واقع در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال، مابین شهر اردبیل و خلخال ـ در مرز استان اردبیل و استان گیلان میباشد. و یکی از جاذبه های طبیعی و استثنایی این منطقه به حساب می آید. این دریاچه تشکیل شد،ه دو دریاچه کوچک و بزرگ میباشد. که در بهار به یکدیگر می پیوندند و یک دریاچه واحد با عمق ۵ متر را ایجاد می کنند. همچنین از آب دریاچه نئور برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود.

گردشگری خلخال اردبیل ، دریاچه نئور

۷. آب گرم گیوی خلخال اردبیل

آب گرم گیوی واقع در نزدیکی شهر زیبای خلخال میباشد. این آبگرم دارای خواص درمانی زيادي برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی مانند رماتیسم میباشد. همچنین  اطراف آبگرم گیوی منظره های طبیعی و باغ های زیبایی واقع شده است. که این جا را به محلی مناسب برای سفر و تفریح تبدیل کرده است.

گردشگری خلخال اردبیل ،آب گرم گیوی

۸. قله آق داغ خلخال اردبیل

قله آق داغ درای ارتفاع ۳۳۲۲ متر میباشد، و به عنوان دومین قله بلند استان اردبیل میباشد. در دامنه این کوه، گیاهانی مثل ریحان و آویشن روییده اند. همچنین از ارتفاعات این کوه، چشمه ای جاری میباشد. مردم محلی بر این باورند، که  آب آن برای دستگاه گوارش مفید میباشد.

گردشگری خلخال اردبیل ، قله آق داغ

هنرهای دستی خلخال

هنرهای دستی معروف شهرستان خلخال شامل  شال، جاجیم های ابریشمی و پشمی، گلیم بافی، پلاس، لباس‌های پشمی و کرکی و بافت مسند میباشد.

شال پشمی خلخال که قسمت عمده آن در بخش شاهرود تولید می شود. از صادرات مهم خلخال میباشد. همچنین بافت گلیم و مسند در خلخال انجام میشود. در این منطقه گاه مسندهای بسیار باارزش دیده شده، که هنرمندان خلخالی آنرا بصورت برجسته بافته اند.

گردشگری خلخال اردبیل ، هنرهای دستی

 

مکان

شهر خلخال واقع در مرکز شهرستان خلخال که در جنوب استان اردبیل قرار گرفته است. و از شمال به اردبیل، از شرق به کوه های تالش و استان گیلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به میانه وصل میشود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا