تور

اجاره خودرو در دبی
استان اردبیلایرانگردیسرعین

جاذبه های گردشگری سرعین اردبیل

جاذبه های گردشگری سرعین اردبیل

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاذبه های گردشگری سرعین خواهیم پرداخت.

سرعین Sarein یک واژه فارسی می باشد که به زبانی ترکی سَریین خوانده می شود. سرعین یعنی “جای خنک” که در زبان عرب به معنای چشمه نیز می باشد.شهر سرعین اردبیل نیز مانند تمامی شهرهای ایران دارای اسامی تاریخی مختلفی می باشد، که مشهورترین آنها “ساری قیه” و “سرائین” هستند. این نام‌ها در اسناد تاریخی نیز موجود می باشد.

در شمال غربی ایران ناحیه کوهستانی شامل سه استان آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل می باشد. علت وجود کوهستان‌های این منطقه فعالیت‌های آتشفشانی ،فعالیت‌های چین خوردگی، نفوذ ماگما می باشد. این ناحیه هنوز یک منطقه کوهستانی جوانی و در حال تکامل می باشد به همین دلیل نشانه‌هایی مانند زلزله‌های مداوم، فعالیت‌های چشمه‌های آب‌گرم و رودها در این منطقه پدیدار می شود.
همچنین به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی دو توده عظیم سهند و سبلان، در این ناحیه چشمه‌های آب‌گرم متعددی به وجود آمده، طوری که این منطقه مهمترین قطب آب درمانی ایران می باشد.

سرعین اردبیل

چشمه های آبگرم سرعین اردبیل

چشمه های آب گرم زمانی به وجود می آید که درجه حرارت آب حداقل شش درجه سانتی گراد بیشتر از متوسط سالانه هوای محیط باشد.در ایران چشمه‌های آبگرم در گوشه شمال غربی (خوی- ماکو)، اطراف کوه سبلان (سرعین)، اطراف قله دماوند و اطراف شهر کرمان و تفتان می باشد.
آب‌های گرم و معدنی که یکی از مهم‌ترین منابع گردشگری در دنیا می باشند . سالانه هزاران گردشگر و مسافر را جهت درمان ، سلامت و استفاده از این چشمه‌های آب گرم که یکی از معروف‌ترین آنها سرعین میباشد به سوی خود می کشانند.

چشمه های آب گرم شهر سرعین

دیدنیهای شهر سرعین

1 – آبگرم سرعین

شهر سرعین مجموعا دارای  نه چشمه می باشد ،که بیشتر آنها از کوه سبلان سرچشمه گرفته است. مهمترین چشمه آبگرم سرعین، مجموعه گاومیش گلی می باشد. میزان آب دهی آن شصت لیتر در ثانیه و درجه حرارت بین چهل دو تا چهل چهار  درجه سانتی گراد می باشد. آب این چشمه تقریبا بی‌رنگ و یا کمی متمایل به زرد می باشد.

سایر چشمه های آبگرم سرعین : مجموعه آبدرمانی بین المللی رویال پارک سرعین ، بش باجیلار که در زبان ترکی به معنای پنج خواهر می باشد، مجتمع آب درمانی سبلان ،آبدرمانی ایرانیان ،آبدرمانی مدرن شهر آفتاب ،آبدرمانی اترک ،کوهستان خاتم ،آبدرمانی یول سویی ،آبدرمانی دره لر ،آبگرم ژنرال ،آبدرمانی پهنلو یا ارشاد ،آبدرمانی قهوه سویی ،آبدرمانی نه چشمه (پهن لو) می باشد

آبگرم شهر سرعین

2 – میدان قارتال

میدان قارتال یک اثر نمادین که اثر استاد ودود موذن زاده اردبیلی می باشد. متاسفانه از این اثر به خوبی نگهداری نمی‌شود و بر روی بدنه آن یادگاری‌های زیادی نوشته اند.

میدان قارتال شهر سرعین

3 – روستای کنزق 

در حدود دو کیلومتری شرق سرعین روستای مشهوری به نام کنزق واقع شده است .که به دلیل وجود غار حسن تپه سی، دره زرد، درختان میوه مانند گلابی؛ دارای جاذبه های طبیعی بکر و بی نظیری می باشد .

روستار کنزق شهر سرعینکنزق شهر سرعین

4 – روستای ویلا دره یا بیله درق سرعین

روستای ییلاقی بیله درق یا ویلا دره یکی دیگر از معروفترین مکان های دیدنی سرعین می باشد. این روستا در دره ای به عمق صد متر واقع شده ،که فاصله آن تا سرعین سه کیلومتر می باشد. آب و هوای عالی، طبیعت زیبا و چشمه های آب معدنی باعث شهرت روستای ویلا دره شده است.

روستای ویلا دره یا بیله درق سرعین

5 – روستای شایق سرعین

روستای شایق بزرگترین روستای سرعین اردبیل می باشد و در مسیر دسترسی به پیست اسکلی آلوارس واقع شده است. تپه های “زال تپه سی” و “کلک لر تپه سی” دو جاذبه اصلی این روستا می باشند که در قلمرو ایل شایقی واقع شده اند.

روستای شایق شهر سرعین

6 – پیست اسکی و تله کابین آلوارس سرعین

بخش هیجان‌انگیز سفر برای علاقه‌مندان به اسکی ،کمی آن طرف‌تر و در دامنه‌های شرقی سبلان، می باشد. پیست اسکی آلوارس که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا می باشد بزرگ‌ترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران است. این پیست اسکی در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین می باشد. مهمترین ویژگی آلوارس منطقه ارتفاعات پوشیده از برف است به همین دلیل پیست آلوارس حدود نیمی از سال برای ورزش‌های زمستانی آماده می باشد.

پیست اسکی و تله کابین آلوارس شهر سرعین

7 – تپه باستانی آناهیتا

تپه ی باستانی آناهیتا و زرتشت نام هایی می باشدکه به این تپه و محوطه تاریخی گفته شده است. اما مهم ترین ویژگی تپه آناهیتا وجود آثار تاریخی ارزشمند از دوران حکومت قراقویونلوها، آق قویونلوها، ایلخانان و سلجوقیان می باشد.

تپه باستانی آناهیتا شهر سرعین

8 – ویند کلخوران

روستای صخره‌ای ویند کلخوران یکی از جذاب ترین نمونه‌های روستاهای سنگی در اردبیل می باشد که قدمت سکونت در آن به قبل از اشکانیان می رسد.این روستا دارای خانه‌های سنگی و صخره ای جالبی است که پذیرایی مسافران می باشند.

ویند کلخوران شهر سرعین

مکان

شهر سرعین حدودا شش هزار نفری جمعیت دارد، که در سی کیلومتری غرب اردبیل در شهرستانی به همین نام واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا