تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیبهشهر

جاهای دیدنی بهشهر مازندران

جاهای دیدنی بهشهر  

بهشهر مازندران به عنوان به یکی از شهرستان های زیبا و سرسبز ایران شناخته میشود. که هر سال میزبان توریست ها و گردشگران بسیاری میباشد.

استان مازندران یکی از پُرافتخارترین و قدیمی ترین استان های ایران میباشد. که دارای بیشترین خط ساحلی با دریای مازندران است. به همین دلیل بیشتر شهرهای این استانِ بی نظیر، میزبان علاقه‌مندان به تفریحات ساحلی و طبیعت گردی میباشد.

در ادامه همراه دوباره سفر باشید تا با جاهای دیدنی بهشهر یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران بیشتر آشنا شویم.

بهشهر مازندران

تاریخ بهشهر

بهشهر در ناحیه جنوبی دریای خزر واقع شده است. و به همین دلیل همواره دارای اهمیت تاریخی، سیاسی و نظامی فوق ‌العاده‌ای میباشد.

اسناد تاریخی نشان دهنده این است. که بهشهر یکی از مهمترین مناطق سکونتگاهی شمال ایران در ادوار مختلف تاریخی بوده.

نام بهشهر بارها و در دوره های مختلف تاریخی تغییر کرده ، که کبود جامه، پنجاه هزار و شهر اشرف از قدیمی ترین نام های این شهر زیبا میباشد. البته تمامی اسامی که برای بهشهر انتخاب شده تا مدت ها باقی ماند. اما از اسناد تاریخی این طور مشخص میکند. که “اشرف شهر” متداول ترین آنهاست که تا قبل از انقلاب نیز استفاده شده است.

بهشهر مازندران

شاه عباس صفوی

مادر شاه عباس صفوی یعنی خیر النساء بیگم یا اشرف الملوک متولد یکی از روستاهای بهشهر میباشد. و به همین دلیل شاه عباس مسافرت‌های فراوانی به بهشهر کرده است.

در حقیقت این شهر زیبا به عنوان محل اقامت تابستانی پادشاه بوده است . و آن را اشرف البلاد نیز می گفتند که از نام مادر شاه عباس گرفته شده است.

بهشهر دارای محله های قدیمی متعددی میباشد. که شامل زیروان قائم، سنگ ذغال، گرجی محله، فراش محله، نقاش محله، بازار محله، قنبر آباد، کشتارگاه، فرهنگیان، مهدیه، گلشهر و چند محله دیگر میباشد. و هر کدام از این محله ها در فصل تابستان و با شروع فصل سفر میزبان گردشگران و طبیعتگردان مباشند.

 

بهشهر مازندران

کاخ صفی آباد بهشهر

کاخ صفی آباد در میان باغ بسیار زیبا بر روی تپه بهشهر میباشد. ساختمان کاخ مربع شکل با ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر میباشد. که با نقاشی های زیبا و کاشی‌کاری های رنگی تزئین شده . ورودی کاخ در سمت شمال واقع شده که با عبور از چند پله به طبقه اول میرسد.

طبقه اول این کاخ دارای اتاق‌های متعدد، راهرو و هشتی های بسیار زیبایی میباشد. در طبقه دوم نیز به سبک سایر بناهای ایرانی، دارای راهروها و اتاق‌های متعددی میباشد.

جالب است بدانید که از کاخ صفی آباد به سمت عمارت چهلستون بهشهر یا همان باغشاه دارای یک راهرو زیرزمینی میباشد. که برای تردد در مواقع ضروری ایجاد شده است.

کاخ صفی آباد بهشهر مازندران

چشمه عمارت بهشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر چشمه عمارت با بنای آجری و دو طبقه می باشد که در طبقه دوم آن فقط یک ستون باقی مانده . این بنا در ۹ کیلومتری بهشهر در منطقه کوهستانی میباشد.

برای ساخت چشمه عمارت از سنگ و آجر استفاده و نوع معماری آن شبیه به دوره صفویه میباشد. از ویژگی های معماری چشمه عمارت سیستم آبرسانی آن میباشد.که در وسط عمارت به صورت چشمه واقع شده است.

در حقیقت سبک آبرسانی آن کاملا از شیوه باغ-کوشک ایرانی استفاده شده. که آب را از طریق لوله ها یا به اصطلاح تنپوشه ها به داخل عمارت می آید. سپس با گردش آب در داخل ساختمان، هوا بسیار مطبوع می گشته است.

چشمه عمارت بهشهر مازندران

باغ عباس آباد بهشهر

باغ عباس آباد یکی دیگر از مهم‌ترین آثار تاریخی بهشهر میباشد. که در پنج کیلومتری این شهر واقع شده است. باغ عباس آباد در دامنه کوه‌های البرز ایجاد شده. و در لیست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از باغ های ایرانی به ثبت رسیده است.البته امروز بیشتر بخش های باغ تخریب شده .

مجموعه باغ عباس آباد بهشهر شامل سد عباس آباد، گل باغ، کاخ، حمام، آسیاب بادی و دو برج آجری است. که در سال ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۱ به دستور شاه عباس صفوی در منطقه خربوران ایجاد شده است. عباس آباد بهشهر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران به حساب می آید .

باغ عباس آباد بهشهر مازندران

گوهر تپه بهشهر مازندران

گوهر تپه یکی از محوطه‌های بزرگ پیش از تاریخ در شمال ایران میباشد. با شهرستان بهشهر دو کیلومتر فاصله دارد. این محوطه در شمال غربی شهر رستمکلا واقع شده. که از مسیر جاده بهشهر به ساری می‌توان آن را مشاهده کرد.

غارهای مهم تاریخی ایران از جمله غار گمیشان، غار هوتو و غار کمربند نیز در نزدیکی محوطه گوهرتپه میباشند. این تپه به دلایل زیادی دارای اهمیت میباشد. که مهمترین دلیل آن انسان ساز بودن تپه است.

این یعنی خود انسان های ساکن در منطقه تپه بزرگی را احداث ، و سپس روی آن بناهای مختلف ایجاد کرده اند. گوهر تپه به مرور زمان و در عصر نوسنگی شکل روستا به خود گرفته است. و در دوره برنز و مفرغ تبدیل به شکل شهر شده است.

گوهر تپه بهشهر مازندران

باغ چهلستون بهشهر مازندران

زمان احداث باغ چهلستون (اشرف) به دوره صفویه می رسد. و مربوط به مادر شاه عباس صفوی اشرف الملک میباشد. بومیان به باغ اشرف، پارک ملت بهشهر نیز می نامند. این باغ زیبا ۱۷۰ متر عرض و ۵۵۰ متر طول دارد. که در سال ۱۳۰۱ به دستور شاه عباس ایجاد شده است.

اطراف باغ چهلستون را درختان سرو و جنگل فراگرفته که منظره بسیار زیبا و کم نظیری را خلق کرده .

باغ چهلستون بهشهر مازندران

غار هوتو در بهشهر مازندران

غار هوتو از مهم‌ترین غارهای باستانی ایران میباشد ،که در دامنه کوه البرز و بهشهر واقع شده است. فاصله غار هوتو با غار کمربند ۵۰ متر میباشد. در هر دو غار اسکلت انسان با قدمت حدود ۱۰ هزار سال کشف شده.

از جالب ترین اسکلت های کشف شده از غار می توان انسان هوتو Huto Man  نام برد. اسکلت یک مرد، دو اسکلت زن جوان و زن بالغ در این غار دفن میباشد.

غار هوتو در بهشهر مازندران

آتشکده کوسان در بهشهر

 آتشکده کوسان در دوره های اولیه زندگی در بهشهر ایجاد شده است. که تا پس از اسلام نیز استفاده شده است. این آتشکده در فهرست آثار ملی ایران نیز میباشد.

طبق اسناد تاریخی، روستایی در این کوهستان قرار داشته که به آن طوسان می گفتن. این روستا نامش را از بنیان گذار خود به نام توس نوذر از خاندان کیانیان گرفته. آتشکده تا سال های پس از اسلام نیز مورد استفاده قرار می گرفت. در حقیقت بیشتر شاهزادگان ساسانی در این آتشکده معتکف شده اند.

آتشکده کوسان در بهشهر مازندران

گورستان سفید چاه 

نام دیگر این گورستان اسپه چاه میباشد ، که در دوره تیموریان در بخش یانه سر روستای سفید چاه ایجاد شده است. از ویژگی های جالب این روستا این میباشد که سنگ قبر افراد یا مرده ها، بر اساس شغل آنها حکاکی و حتی این رسم تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

گورستان سفید چاه در بهشهر مازندران

آبشار اسپه او 

آبشار اسپه او در روستایی به همین نام میباشد. که به منطقه هزارجریب مربوط می باشد . هزارجریب منطقه کوهستانی شهرستان بهشهر است. که در آن هزاران روستاها وجود دارد، به همین دلیل به این نام  شهرت یافته است.

آبشار اسپه او دارای ۴۰۰ متر ارتفاع و از کوه سیاه‌خوانی سرچشمه گرفته است.

این آبشار به صورت پلکانی و کاسه ای میباشد و دارای ۷ حوضچه آب آهکی با ۷ طبقه است. بستر آبشار اسپه او پوشیده از خزه های سبز رنگ میباشد. بنابراین آبشار اسپه او در لیست آبشارهای خزه‌ای ایران قرار گرفته است.

آبشار اسپه او بهشهر مازندران

شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر و ۱۲ کیلومتری بهشهر قرار دارد. میانکاله در سال ۱۳۴۸ به عنوان پناهگاه حیات وحش در لیست مناطق حفاظت شده ایران میباشد .

از دلایل اهمیت میانکاله این میباشد که در سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز میانکاله  نیست. که وضعیت طبیعی آن دست نخورده بمانده.

تمامی دشت های طبیعی جنوبی دریای خزر دستخوش تغییرات یا ساخت و ساز بوده اند. به دلیل پتانسیل طبیعی بالای میانکاله و زیست بوم خوب آن، در این منطقه پرندگان مهاجر تخم‌گذاری میکنند . و همچنین زیستگاه اصلی بسیاری از ماهی های دریای خزر مانند کپور، کفال و ماهیان خاویاری میباشد.

شبه جزیره میانکاله بهشهر مازندران

آبشار سنگ نو 

آبشار سنگ نو در سه کیلومتری بهشهر میباشد. علت نامگذاری آبشار به بستر سنگی آن است.

به خاطر فشار آب یک حوضچه بزرگ سنگی در زیر آبشار ایجاد شده است. مردم مازندران به زبان مازنی به آن سنگ نور می نامند ،یعنی سنگی که بر اثر تابش آب درخشان شده.

در این آبشار ۱۲ متری گونه نادری از خرق سرخس به نام سرخس عقابی و بلوط وحشی رشد کرده اند.

آبشار سنگ نو بهشهر مازندران

بندر امیرآباد 

بندر امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در شبکه استان مازندران میباشد. و در فاصله ۵۱ کیلومتری از این شهر واقع شده است.

در بندر امیرآباد زیرساخت‌های حمل و نقلی، اسکله، جاده های مخصوص عبور انواع خودرو ایجاد شده. به همین دلیل امیرآباد دارای ظرفیت ترانزیتی بسیار بالایی میباشد. که با هدف کمک به اشتغال و درآمدزایی کار ساخت آن از سال ۱۳۷۶ شروع شده است.

بندر امیرآباد بهشهر مازندران

مکان 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا