تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیساری

دریاچه الندان ساری ؛ نگین آرامش بخش مازندران

شهر ساری با طبیعت بسیار زیبا و بکر خود دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. به همین دلیل گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به سمت خود می‌کشاند. یکی از زیباترین و وسیع‌ترین دریاچه‌های شمال ایران به نام دریاچه الندان در شهر ساری قرار دارد. این دریاچه در یک منطقه جنگلی قرار گرفته و اسم خود را از روستایی به همین نام گرفته است.

همچنین جلوه بسیار خاصی به جنگل‌های هیرکانی بخشیده و مناظر بسیار تماشایی به وجود آورده است. دریاچه الندان از توابع بخش چهاردانگه ساری به شمار می‌رود که اطراف آن هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد. بسیاری اعتقاد دارند که این دریاچه بی‌نظیرترین دریاچه مازندران محسوب می‌شود و یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی کشور شناخته می‌شود. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی دریاچه الندان

دریاچه الندان از زیباترین جاذبه‌های استان مازندران به شمار می‌رود. این دریاچه دارای قدمت طولانی بوده و قدمت آن به دوران کواترنری زمین شناسی برمی‌گردد. به‌طوری‌که متعلق به حدود دو و نیم میلیون سال پیش است. جالب است بدانید که در اطراف این دریاچه هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و تمام آب دریاچه از آب باران تأمین می‌شود. وسعت دریاچه به حدود ۱۷ هکتار می‌رسد که در زمان بارش وسعت آن دو برابر شده و به حدود ۳۰ هکتار رسیده است.

این دریاچه در بین جنگل‌های هیرکانی واقع شده و در اطراف آن هیچ‌گونه سکونتگاهی دیده نمی‌شود. جنس خاک دریاچه بسیار خاص بوده و آب به آن نفوذ نمی‌کند. همین امر موجب شده تا در این منطقه بکر و دیدنی دریاچه تشکیل شود. میزان بارندگی در این منطقه در فصل تابستان بسیار کم است و دریاچه در کمترین وسعت خود دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۴ خورشیدی دریاچه الندان به عنوان جاذبه طبیعی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دریاچه رویایی الندان، طلیعتی بکر و دیدنی

دریاچه الندان کجا قرار دارد

این دریاچه از توابع بخش چهاردانگه ساری و در نزدیکی ازنی در منطقه‌ای جنگلی به نام پله الندان واقع شده است. آدرس دقیق آن شامل استان مازندران شهر ساری ۶۵ کیلومتری جنوب ساری ۲۰ کیلومتری کیاست دهستان چهاردانگه و دامنه ازن کوه است. برای حرکت به سمت دریاچه الندان باید از جاده ساری/ سمنان موسوم به جاده کیاسر عبور کرد راه دسترسی به این دریاچه بسیار آسان بوده و می‌توانید با خودروی شخصی به سمت آن حرکت کنید.

امکانات تفریحی دریاچه الندان

بازدید از این منطقه تنها به مناظر دریاچه الندان و چشم‌اندازهای جنگل‌های هیرکانی ختم نمی‌شود. در این منطقه می‌توانید از انواع امکانات تفریحی برخوردار شوید و تا ساعات طولانی در کنار دوستان و خانواده خود اوقات خوشی را سپری کنید. از جمله تفریحات ممکن در دریاچه الندان و حوالی آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

قایقرانی

در دریاچه الندان چندین قایق پدالی وجود دارد که می‌توانید برای رفتن به دریاچه مسیر را با آن‌ها طی کنید و از مناظر آن لذت ببرید. علاوه بر آن قایق‌های موتوری نیز در دریاچه موجود هستند که هیجان بیشتری به همراه دارند و لذت قایق‌سواری را دو برابر می‌کنند.

قایق رانی در دریاچه الندان ساری

پیاده‌روی

در اطراف دریاچه الندان و جنگل‌های هیرکانی مسیری برای پیاده‌روی بازدیدکنندگان وجود دارد. در کنار تماشای طبیعت بکر این منطقه با پیاده‌روی می‌توانید به سلامت جسم و روان خود بپردازید. همچنین این منطقه دارای فضای بسیار مناسبی برای عکاسی است.

شنا

بسیاری از بازدیدکنندگان به شنا در دریاچه الندان علاقه دارند. باید گفت که عمق دریاچه مشخص نیست. برای همین پیشنهاد می‌شود تنها در لب دریاچه شنا کنید و به اعماق آن نروید. علاوه‌بر‌این شنا از مفرح‌ترین ورزش‌ها و تفریح‌ها در این منطقه به‌شمار می‌رود.

شنا در دریاچه الندان ساری

ماهیگیری

در دریاچه الندان ماهیان و آبزیان بسیار متنوعی وجود دارند که امکان ماهیگیری را برای گردشگران به وجود آورده‌اند. البته در کنار دریاچه تابلوی عدم ماهیگیری قرار گرفته که برای جلوگیری از صید بی‌رویه ماهی است.

کوهنوردی

در اطراف دریاچه الندان مسیر جنگلی و کوهستانی دیده می‌شود که فرصت بسیار خوبی برای کوهنوردان فراهم کرده تا بتوانند از زیبایی‌های این مسیر لذت ببرند.

کوهنوردی در اطراف دریاچه الندان

امکانات رفاهی دریاچه الندان

با توجه به اینکه سکونتگاهی در نزدیکی دریاچه دیده نمی‌شود؛ ولی از امکاناتی مانند سرویس بهداشتی برخوردار است. همچنین می‌توان بوفه‌های کوچک و سوپرمارکت‌هایی را در روستاهای اطراف دریاچه الندان مشاهده کرد که فاصله چندان دوری از دریاچه ندارند. از این مراکز می‌توانید صنایع دستی و خوراکی‌های محلی تهیه کنید.

از دیگر امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به وجود آتلیه‌های عکاسی کوچک در نزدیکی دریاچه اشاره کرد. در این آتلیه‌ها انواع لباس محلی شمالی وجود دارند که می‌توانید عکس‌های بسیار زیبا و جذابی با آنها بیندازید. وجود قایق‌های پدالی و موتوری از دیگر امکانات این منطقه هستند که لحظات لذت‌بخش و رؤیایی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورند.

بازدید از دریاچه الندان

دریاچه الندان در هر فصل سال زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی این منطقه بهترین زمان برای بازدید از دریاچه الندان فصل بهار و پاییز است. در این فصول جذابیت مناظر دریاچه به اوج خود می‌رسد. توصیه می‌شود فصل تابستان را برای سفر و بازدید از این منطقه انتخاب نکنید چرا که گرمای تابستان به اوج خود می‌رسد و تحمل آن بسیار طاقت‌فرسا است.

گرمای ساری شرجی بوده و هرکسی نمی‌تواند این هوا را تحمل کند. در فصل زمستان نیز میزان بارندگی در این منطقه بسیار افزایش می‌یابد و گرمای هوا شدید است. در نتیجه نمی‌توان به خوبی از زیبایی‌های اطراف آن لذت برد. در فصل تابستان بسیاری از مواقع آب دریاچه یخ می‌زند و امکان تفریح در آن میسر نیست. البته در این فصل یخ زدن دریاچه و مهاجرت اردک‌های وحشی چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده که می‌توانید در صورت تحمل سرما به آنجا سفر کنید.

هوای دریاچه الندان در فصل بهار بسیار دلچسب و مطبوع بوده و به لطف بارش‌های زمستانی دریاچه پر از آب دیده می‌شود. برای همین پیشنهاد ما برای بازدید از دریاچه الندان در فصل بهار است که مکان بسیار رؤیایی و شگفت‌انگیزی به وجود می‌آید. در فصل پاییز نیز به دلیل مناظر رنگارنگی که در جنگل‌های هیرکانی اطراف دریاچه به وجود می‌آید سفر بسیار لذت‌بخشی را برای بازدیدکنندگان به دنبال خواهد داشت.

اقامت در نزدیکی دریاچه الندان

در حوالی دریاچه الندان خانه و سکونتگاه دیده نمی‌شود. شما می‌توانید با برپا کردن چادر به کمپینگ و پیک‌نیک‌های یکی دو روزه بپردازید. کمپ در دل طبیعت تجربه بسیار متفاوت و هیجان‌انگیزی را در پی دارد. در روستاهای اطراف دریاچه الندان اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی وجود دارند که برای استراحت بسیار مناسب هستند. می‌توانید به رزرو سوئیت و ویلا پرداخته و چند روزی را در این محل‌ها بگذرانید. همچنین در کیاسر اقامتگاه‌های بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید آنها را رزرو کنید.

کمپ زنی در اطراف دریاچه الندان ساری

جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه الندان

در نزدیکی دریاچه جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی وجود دارند که بازدید از آنها نیز به تمام گردشگران و مسافران پیشنهاد می‌شود. برخی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

روستای الندان

یکی از زیباترین روستاهای استان مازندران به شمار می‌رود که در بخش چهاردانگه ساری و در ۱۲ کیلومتری شهر کیاسر قرار گرفته است. این روستا تنها ۷۰۰ نفر جمعیت دارد و مساحت آن به ۲۲۰۰ هکتار می‌رسد. همچنین دارای قابلیت‌های توریستی فراوان بوده و اقامتگاه‌های بوم گردی فراوانی برای گردشگران در آن وجود دارد. این روستا دارای یک جنگل انبوه و بسیار زیبا است که مناظر بکری برای گردش دارد.

روستای الندان ساری؛ در جوار دریاچه الندان

مارقلعه

در روستای الندان یک جاذبه تاریخی و کمتر شناخته شده به نام قلعه تاریخی مار قلعه وجود دارد. این قلعه در مرتفع‌ترین نقطه کوه قرار گرفته و به زبان محلی مرقله نیز گفته می‌شود. برای بازدید از این قلعه زیبا باید یک مسیر کوهستانی را بگذرانید که اطراف آن را درختان بی‌شماری محاصره کرده‌اند. در پایین قلعه چندین غار وجود دارد که راه ورود و خروج به قلعه هستند.

مار قلعه، اثری تاریخی در الندان

آبشار سنگ لوه

در حد فاصله روستای الندان و کیاده آبشار بسیار زیبایی به نام آبشار سنگ لوه به چشم می‌خورد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران به شمار می‌رود. ظاهر این آبشار بسیار جالب بوده و شبیه چند دیگ سنگی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند و اثر طولانی مدت آبشار بر روی آنها دیده می‌شود.

آبشار سنگ لوه در نزدیکی دریاچه الندان ساری

روستای ازنی

از دیگر روستاهای بخش چهاردانگه شهرستان ساری می‌توان روستای ازنی را نام برد که در ۲۰ کیلومتری کیاسر قرار دارد. در اطراف این روستا زمین‌های شالیزار دیده می‌شوند که چشم‌اندازهای بسیار زیبایی به وجود آورده‌اند. در این روستا یک قلعه تاریخی به چشم می‌خورد که دارای یک ساختمان مرکزی و یک خندق عمیق است.

روستای زیبای ازنی؛ در نزدیکی دریاچه الندان ساری

آبشار اوپاش پاش

یکی دیگر از آبشارهای بسیار زیبا در منطقه چهاردانگه آبشار اوپاش پاش است که در حد فاصل روستای تلوکلا و مازارستاق قرار گرفته است. آب این آبشار از طریق دریاچه الندان تأمین می‌شود. آب پس از طی کردن ۶ کیلومتر به داخل کوه وارد می‌شود و در نتیجه این آبشار زیبا جاری می‌شود. این آبشار به آبیاری شالیزارهای روستاهای اطراف خود کمک زیادی می‌کند.

آبشار اوپاش پاش ؛ جاذبه دیدنی دریاچه الندان ساری

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید دریاچه الندان

تمامی رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در روستاهای اطراف دریاچه الندان قرار دارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای برپا کردن چادر و کمپ در حوالی خود دریاچه الندان آب و غذای کافی به همراه داشته باشید. مسیر دسترسی به این دریاچه با خودروی شخصی امکان‌پذیر است و در نتیجه می‌توانید هر وسیله‌ای که نیاز دارید را با خودرو حمل کنید.

با توجه به فصلی که برای بازدید از این منطقه انتخاب کرده‌اید باید لباس کافی و مناسب داشته باشید. کفش مناسب نیز از دیگر تجهیزاتی است که برای پیاده‌روی و کوهنوردی در این منطقه باید همراه داشته باشید. جعبه کمک‌های اولیه و لاستیک زاپاس از دیگر تجهیزات ضروری هستند.

جمع بندی

در این مطلب با یکی از زیباترین دریاچه‌های شمال آشنا شدیم. افرادی کهدقصد سفر به ساری را دارند، پیشنهاد می‌کنیم حتما بازدید از دریاچه الندان را فراموش نکنند. در صورت سفر و بازدید از این دریاچه زیبا خاطرات خوشی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. البته، به گردشگران عزیز توصیه می‌شود حتماً کیسه زباله همراه خود داشته باشند و زباله‌های خود را در این منطقه رها نکنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا