تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردییزد

تالاب پساب یزد

اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه شدیدی به مناطق بکر و طبیعت گردی دارید، سفر به یزد می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. شهر یزد به دلیل تاریخ و گذشته پر تلاطمی که از سر گذرانده، مملو از آثار تاریخی است و سالانه میزبان جمع زیادی از باستان شناسان و توریست ها است. علاوه بر این معماری خاص این شهر باعث جلوه و زیبایی آن را دو چندان کرده است. ما در دوباره سفر بازدید از تالاب پساب یزد که یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر یزد است را به همه گردشگران توصیه می‌‌کنیم. غالب ایرانیان یزد را با کویرها و گرما و معماری بی‌نظیرش به خاطر می‌آورند. در حقیقت شهر یزد یکی از زیباترین شهر خشتی جهان به شمار می‌رود.

تالاب پساب یزد

دیدن آب وسط کویر در عین ناباوری، تصاویر زیبایی را در ذهن بیننده ایجاد می ‌کند. به دلیل گرم و خشک بودن این شهر، قیمت آب در دل کویر گرانبهاست. در قلب کویر یزد، دریاچه‌ ای مصنوعی که هنر دست انسان است، واقع است.

سال های اخیر، آب‌های تصفیه خانه فاضلاب این شهر پس از رها سازی در کویر باعث ایجاد تالاب پساب شدند و وجود این تالاب، میان ماسه‌ های روان کویر، صحنه‌ای وصف نشدنی را در ذهن بیننده به تصویر می‌کشد. طول تالاب ۳ کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت ۱ کیلومتر است و ۱۱۴۵ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. به طور کلی، پوشش گیاهی اطراف تالاب دسته‌های بزرگ نی و نیزارها هستند.

تالاب پساب یزد

 دلیل ساخت تالاب پساب یزد

یزد سرزمینی گرم و خشک است که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند اما این تالاب در دل کویر به منظور ایجاد مقصدی موقت برای پرندگان مهاجر و حفظ حیات وحش ساخته شد. علاوه بر این، کشاورزان از آب این تالاب برای آبیاری زمین های خود در کمربند سبز شهر یزد استفاده می‌کنند. رونق کشاورزی و اجرای موفق این طرح به رفع مشکل گرد و غبار و اتلاف آب حاصل از بارندگی کمک شایانی می‌کند.

از تالاب پساب یزد به عنوان یک مقصد گردشگری برای توریست ها و علاقمندان به نجوم یاد می‌شود. اگر شما هم به کویر علاقه‌مند هستید، برای ثبت کردن شبی به یاد ماندنی و لذت بردن از آسمان زیبای یزد می‌توانید با کمک دوباره سفر از این تالاب زیبا دیدن کنید. آب و هوای تالاب مثل سایر مناطق استان یزد خشک و کویری است اما اختلاف دمای شب روز در آن زیاد است. برای رسیدن به تالاب راه‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از امن‌ترین آن‌ها ادامه دادن مسیر خیابان نصر در حوالی دروازه قرآن است. ما به شما توصیه می‌کنیم برای رسیدن به دریاچه از ماشین‌های صحرانوردی و آفرود استفاده کنید زیرا مسیر رسیدن به تالاب خاکی و شنی بوده و هیچ گونه تابلویی برای راهنمایی شما در نظر گرفته نشده است. در این بین کمپ های کویری نیز گزینه خوبی برای اقامت چند روزه شما خواهد بود.

بهترین زمان برای سفر به تالاب پساب یزد

برای سفر به شهر گرم یزد و دیدن این تالاب و کویر نوردی اطراف آن، بهترین زمان اواخر آبان تا روزهای اول بهار است. هرچند یزد در بهار هم گرم است اما به لطف آب، اطراف تالاب خنک ‌تر است و کویر را به مکانی لذت بخش برای گردشگران تبدیل می‌کند.

تالاب پساب یزد

وسایل مورد نیاز برای سفر به تالاب پساب یزد

عینک آفتابی، آب، کرم ضدآفتاب، زیرانداز، سایبان و صندل برای راه رفتن در ماسه‌های کویر از وسایل ضروری برای سفر به این کویر گرم است. توجه کنید، یک دست لباس اضافی برای غلت خوردن میان ماسه و آب را به همراه داشته باشید تا لذت سفر برای شما دوچندان شود. اگر می‌خواهید شب را کنار تالاب بمانید، پتوی مسافرتی و چادر مناسب و غذای کافی را حتماً در وسایل سفرتان فراموش نکنید.

امکانات رفاهی تالاب پساب یزد

این تالاب در دل کویر قرار دارد و جاده‌ای آسفالت و هموار به سمت آن وجود ندارد. برای سفر به این تالاب باید از خودروهای آفرود و ماشین‌های صحرانوردی استفاده کنید. البته افراد محلی نیز وجود دارند که شما را به سمت تالاب می‌برند اما در نزدیکی این تالاب کمپ ‌های اقامتی قرار دارد که امکانات متنوعی را به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید شب‌ها را در این کمپ‌ها بمانید و از غذاهای محلی آنجا نیز استفاده کنید.

در روزهای تعطیل و برخی مناسبت‌ها نیز مجله گردشگری دوباره سفر به شما تورهای گردشگری برای بازدید از این تالاب زیبا را پیشنهاد می‌دهد. در این تورها از افراد محلی به‌عنوان لیدر استفاده می‌شود. یکی از هیجان انگیز ترین مواردی که تورهای محلی ارائه می‌دهند شترسواری در دل کویر است که تجربه‌ای ناب و تکرار نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

تالاب پساب یزد

سخن آخر

تالاب پساب یزد که به آن دریاچه کویر یزد نیز می‌گویند، در قلب کویر ایران قرار دارد. تالاب پساب یزد همان طور که از نامش پیداست آبی است که از آب تصفیه خانه فاضلاب یزد و رها سازی آن در دل کویر بنا شد. این تالاب مکانی برای زندگی انواع پرندگان و حیوانات کویر بین پستی و بلندی های تپه های شنی است. این تالاب در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد – زارچ برای همگان امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام.برای مشکل پشه و حشرات چرا قورباغه مرغ مگس.گیاهان گوشت خوار اضافه نمکنید.برای بوی بد درخت لیمو نارنج اطراف بکارین سم پاشی هم گونه دیگه پرندها رو از بین میبره هم هزینه زیادی داره شما اینها رو به اکو سیستم اضافه کنید طبیعت تالاب مشکل خودشو حل میکنه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا