تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

باغ موزه نادری مشهد

با شنیدن باغ موزه نادری مشهد سوالات زیادی به ذهن ما هجوم می‌آورد، برای مثال مکان دقیق این باغ کجاست؟ کسانی که به این باغ می‌روند تفریح می‌کنند یا گردشگر هستند؟ باغ موزه نادری مشهد یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌ها است. این باغ در شهر مشهد واقع شده و برای دیدن آن کافیست به مرکز شهر و چهار را شهدا بروید. زیبایی درختان این باغ بقدری زیاد است که در همان نگاه اول افراد را به سمت خود جذب می‌کند. نادرشاه افشار یکی از پادشاه‌هان قدرتمند ایران بود که خدمات زیادی برای کشور ما انجام داد. این باغ بزرگ نیز برای جبران زحمات نادرشاه درست شد. در ادامه این مطلب بیشتر با باغ موزه نادری در مشهد آشنا خواهیم شد.

تاریخچه باغ موزه نادری

زمانی که مرگ پادشاه ایران ( نادرشاه) فرا رسید، دستور داد تا رو‌به‌روی حرم امام رضا آرامگاهی برای او درست کنند. اما گذر زمان این آرامگاه را فرسوده کرد و چیزی به تخریب اولیه آن نمانده بود. قوام السلطنه با دیدن آرامگاه نادرشاه دستور داد تا آرامگاه جدید برای او بسازنند. آرامگاهی که قوام السلطنه برای او درست کرد زیبا و بزرگ بود. اما از آنجایی که نادرشاه مرد بزرگی بود، در دوران پهلوی انجمن آثار ملی ایران تصمیم به ساخت آرامگاه جدید برای وی گرفت.

باغ موزه نادری مشهد

این اتفاق در سال ۱۳۳۵ رخ داد، پس از آن در سال ۱۳۳۶ شروع به ساخت آرامگاه کردند. پس از گذشت ۶ سال در سال ۱۳۴۲ معماری این باغ به پایان رسید. در طراحی این باغ از بهترین ابزارها استفاده شد و هوشنگ سیحون نیز از معماران معروف آن بود. البته هوشنگ سیحون مکان‌های تاریخی زیادی مانند آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه فردوسی، آرامگاه خیام و… را معماری کرده است. با گذشت چندین سال از بازسازی آرامگاه نادرشاه هنوز هم پابرجاست و مناطق دیدنی زیادی دارد.

در باغ موزه نادری مشهد چه چیزی انتظار ما را می‌کشد؟

باغ نادری یکی از بزرگترین باغ‌ها با مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع است. برای رفتن به این باغ بزرگ نیاز به طی مسافت زیادی نیست، چرا که در دل شهر مشهد قرار دارد. بعد از حرم اما رضا دومین مکان توریستی که افراد زیادی از داخل و خارج از کشور را به سمت خود جذب می‌کند باغ موزه نادری است. دیوارهای این باغ از سنگ گرانیت درست شده و نرده‌هایی زیبا دور تا دور باغ، آن را از چهار خیابان اصلی متمایز می‌سازد. مجسمه نادرشاه به همراه اسب وی با مساحت ۱۲ متر مربع در باغ قرار گرفته و اولین چیزی است که توجه افراد را جلب می‌کند.

 باغ موزه نادری مشهد

در قسمت اصلی باغ موزه نادری مشهد بنای یادبود وجود دارد که در آن تدفین انجام می‌شود. البته تالارهای موزه اصلی نیز در قسمت اصلی قرار دارند. دو تالار موزه در باغ وجود دارد که در هر دو آن‌ها از اسلحه و دیگر آثار مربوط به دوران این پادشاه نگهداری می‌شود. آبشارها، حوض‌ها، کتابخانه، گلخانه و جویبارهای زیادی در قسمت‌های مختلف باغ وجود دارند. لوله توپ جنگی که از زمان نادرشاه بر جای مانده در برج آرامگاه قرار گرفته است. این توپ در گذشته دست متجاوزان پرتغالی بود؛ اما با تلاش و کوشش دلیر مردان ایرانی توانستیم آن را پس بگیریم. اگر به این باغ رفته باشید در گوشه شمالی آن مزاری را مشاهده خواهید کرد. این مزار متعلق به سردار خراسان، محمد تقی خان پسیان است. معماری مزار این سردار به شکل زیبا و با کمک مهندسان باتجربه انجام شده است.

بخش‌های مختلف باغ موزه نادری مشهد

باغ موزه نادری مشهد دارای بخش‌های مختلفی است. با دانستن این بخش‌ها به آگاهی نسبی درباره این باغ دست پیدا خواهید کرد. در این قسمت برخی از بخش‌های مهم و کاربردی باغ موزه نادری در مشهد را شرح خواهیم داد:

بخش‌های مختلف باغ موزه نادری مشهد

  • در قسمت‌های مختلف این باغ سکوهای ۱۲ پله‌ای وجود دارند که به بخش‌های مختلف متصل می‌شوند.
  • مقبره نادرشاه نیز در این باغ قرار دارد. ابعاد اصلی مقبره ۱۵ در ۱۵ متر است؛ عرض مقبره نیز به حدود ۴ متر می‌رسد. ستون‌های سنگی زیبایی در اطراف مقبره وجود دارند که به جذابیت آن افزده‌اند. در اطراف مقبره دیوارهایی که از جنس مرمر قرمز هستند، تعبیه شده است.
  • در باغ موزه نادری غرفه‌هایی ایجاد شده و دیگر نگران خرید وسایل ضروری نیستید. همچنین کتابخانه بزرگی در این باغ وجود دارد که به شکل خاص و زیبا طراحی شده است.
  • بخش دیگر باغ تالارهای موزه هستند که قبلا هم گفتیم از دو تالار اصلی تقسیم شده است. در یکی از تالارها تمامی اشیاء باز مانده از دوران افشاریه وجود دارد. برخی از اشیاء و وسایل مهم دوران افشاریه که در تالار اول قرار دارند عبارتند از: سلاح‌ها، شمشیرهای متعلق به نادرشاه، تابلوهای مختلف نقاشی، انواع کتاب‌های تاریخی و وسایل سوارکاری. در تالار دوم اطلاعات تاریخی و انواع سلاح‌ها از دوران نادرشاه وجود دارد.
  • سکوی بزرگی نیز در باغ وجود دارد که بر روی آن مجسمه نادرشاه و چند نفر از یاران وی وجود دارد. این مجسمه برنزی توجه افراد زیادی را جلب کرده و در میان توریست‌ها نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است.

معماری باغ موزه نادری مشهد

معماری این باغ بزرگ و زیبا به دست فرد مشهوری با نام هوشنگ سیحون انجام شد. البته مجسمه ساز این باغ ابوالحسن صدیقی است که آثار برجسته‌ای از جمله مجسمه بزرگ نادرشاه و یارانش از او به جا مانده است. معماری هوشمند و زیبای این باغ آرامش خاصی به آن داده و استفاده از نمادهای تاریخی توریست‌های زیادی را به سمت باغ می‌کشاند. برای سنگ قبر نادرشاه از طرح الماس دریای نور استفاده شده، طرح آرامگاه نیز به شکل شش ضلعی است. قتل نادرشاه داخل چادر اتفاق افتاد، به همین دلیل هوشنگ سیحون در ساخت آرامگاه از سنگ‌های مرمر اخرایی استفاده کرد. رنگ این سنگ‌ها تیره است و بهتر می‌تواند قتل نادرشاه را شرح دهد.

راهنمای بازدید از باغ موزه نادری مشهد

اگر به حرم امام رضا بروید فاصله چندانی با باغ نادرشاه ندارید. این باغ در نزدیکی حرم وجود دارد و برای رسیدن به آن باید به چهار راه شهدا بروید. در تمام روزها می‌توانید از این باغ دیدن کنید، البته بهتر است در روزهای تعطیل به این مکان نروید. در روزهای گرم و از فصل بهار تا اواخر شهریور از ساعت ۷:۳۰ دقیقه تا ساعت ۸ شب اجازه ورود و دید بازدید دارید. اما در فصل‌های سرد مانند پاییز و زمستان زمان کمتری برای دید و بازدید در نظر گرفته است. در این فصل‌ها باغ موزه نادری از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۱۷:۳۰ باز خواهد بود.

راهنمای بازدید از باغ موزه نادری مشهد

 در اطراف این باغ رستوران‌ها و مغازه‌های زیادی وجود دارد و جای نگرانی برای تهیه وسایل و غذا نیست. هزینه ورود برای شهروندان و اتباع خارجی متفاوت است. برای شهروندان داخلی حداقل ۵۰۰۰ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۵۰۰۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. برای بازدید از این باغ حداقل یکساعت وقت لازم دارید. در ۱ ساعت به راحتی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری مهم این باغ دیدن کنید. در طول سال چندین بار نمایشگاه‌های کوچکی برای صنایع دستی ایجاد می‌شود که با حضور توریست‌ها فروش فوق‌العاده‌ای دارند.

جمع‌بندی

بعد از حرم امام رضا دومین مکان زیبا که جاذبه گردشگری بیشتری نسبت به مکان‌های دیگر دارد، باغ موزه نادری مشهد است. این باغ طراحی بسیار جالب و زیبایی دارد. در طول سال چندین هزار توریست از سراسر جهان از باغ موزه نادری دیدن می‌کنند. برای رفتن به باغ موزه نادری کافیست به مرکز شهر مشهد بروید، پس از ان فاصله چندانی با باغ ندارید. در تمامی روزها به جز تعطیلات رسمی امکان بازدید از باغ وجود دارد. برای تهیه بلیط نیز نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین نیست. امیدواریم با رفتن به این باغ از جاذبه‌های گردشگری آن نهایت لذت را ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا