تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیفریمان

آبگرم شاهان گرماب

شهرستان فریمان سراسر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبا است که هر کسی را به خود مجذوب می‌کنند. چشمه آبگرم شاهان گرماب یکی از این جاذبه‌ها است که در ۵۰ کیلومتری شهر فریمان قرار دارد. این چشمه از خاصیت دارویی فراوانی برخوردار بوده و از قدیم‌الایام تاکنون مورد توجه مردم قرار گرفته است. آبگرم شاهان گرماب با شهر مشهد فاصله چندانی ندارد؛ بنابراین به زوار پیشنهاد می‌شود پس از زیارت حرم علی ابن موسی‌الرضا حتماً سری به این جاذبه زیبا بزنند و از خواص آن بهره‌مند شوند. در مجله گردشگری دوباره سفر اطلاعات کاملی درباره آبگرم شاهان گرماب در اختیارتان قرار داده‌ایم.

معرفی آبگرم شاهان گرماب

در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان فریمان یعنی توابع شهر سفید سنگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور به نام چشمه آبگرم شاهان گرماب قرار دارد. این چشمه در روستای شاهان گرماب واقع شده و اطراف آن گل‌های بسیار زیبا به چشم می‌خورند. در این محل یک کتیبه وجود دارد و بر روی آن تاریخ ساخت این چشمه حک شده است. آبگرم شاهان گرماب به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۸۷ بنا شد و امروزه یکی از پرطرفدارترین چشمه‌های آبگرم معدنی کشور شناخته می‌شود.

در واقع چشمه آبگرم شاهان گرماب تنها آبگرم آشامیدنی کشور است. این چشمه از دل زمین می‌جوشد و دمای آن ۴۸ درجه سانتیگراد است. به دلیل آن که از زمین می‌جوشد مقدار آن در طول سال کم یا زیاد نمی‌شود و حتی در زمانی که کشور دچار قحطی و خشکسالی شد آب خود را حفظ می‌کرد. آبگرم شاهان گرماب یکی از سه چشمه آب گرم معدنی کشور است که خواص درمانی منحصربه‌فردی دارد. آبگرم شاهان گرماب در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبگرم شاهان گرماب

امکانات آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های کشور است و برای رفاه حال گردشگران امکاناتی در آن تعبیه شده است. از جمله امکانات این محل می‌توان به استخرهای مجزا ویژه بانوان و آقایان، دوش، وان، کمد لباس، رخت‌کن، جکوزی، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. از استخرهای آبگرم حدود یک و نیم ساعت می‌توان استفاده کرد. از محبوب‌ترین بخش‌های آن می‌توان به وجود سوئیت‌هایی اشاره کرد که دارای وان اختصاصی آبگرم هستند.

همچنین مجهز به اتاق‌های اقامتی است و درون آنها به ارائه خدمات اختصاصی پرداخته می‌شود. برای رزرو وان اختصاصی باید از قبل با مسئول مربوطه هماهنگ کنید. طبق گفته‌های سازمان هلال‌احمر خراسان رضوی برنامه‌هایی برای بازسازی حمام، دوش‌ها و بناهای اطراف چشمه تدارک دیده شده که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. متأسفانه این محل با کمبود امکانات رفاهی مواجه است و مسافران با مشکلاتی در اسکان مواجه می‌شوند.

ویژگی‌های آبگرم شاهان گرماب

آبگرم شاهان گرماب دارای چندین چشمه آب معدنی با ۴۸ درجه سانتیگراد است که در بین گردشگران طرفداران زیادی دارد. از ویژگی‌های این چشمه می‌توان به آب بی‌بو، بی‌رنگ و زلال آن اشاره کرد و علاوه بر آن فاقد آمونیاک، شوره و گوگرد است. آب این چشمه قابل آشامیدن است و همین امر موجب شده تا در جهان به شهرت برسد. خاصیت درمانی زیادی دارد و برای درمان بیماری‌هایی همچون روماتیسم، بیماری‌های مفصلی، تصلب شرائین، سنگ مجاری ادرار و اگزمای پوستی از آن استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آن می‌توان به پتاسیم، سدیم، آهک، آهن، سیلیس و منیزیم اشاره کرد. دارای گاز طبیعی بوده و به‌عنوان بهترین نوشیدنی گازدار محسوب می‌شود. با این که دارای خاصیت دارویی است؛ اما بیماران باید قبل از استفاده از آن با پزشک مربوطه مشورت کنند. به‌عنوان مثال افرادی که به بیماری‌های سرطان و امراض قلبی دچار هستند بدون مشورت با پزشک نمی‌توانند از این آب استفاده کنند. به دلیل وجود سیلیکات در این چشمه تأثیرات مثبتی بر روی درمان بیماری‌های پوستی می‌گذارد.

بگرم-شاهان-گرماب-فریمان-خراسان رضوی

تفریحات آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب از معدود جاذبه‌هایی است که امکانات تفریحی مختلفی دارد و اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگران به وجود می‌آورد. از جمله تفریحات این محل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شنا کردن و آب تنی

لذت‌بخش‌ترین تفریح در این محل شنا کردن است. به گفته بسیاری از گردشگران شنا در چشمه‌های آبگرم از شنا در استخرها بسیار لذت‌بخش‌تر است. با توجه به این که چشمه‌های آبگرم دارای املاح معدنی هستند و خواص زیادی دارند بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استخر در این چشمه‌ها شنا کنند. آب تنی در آبگرم شاهان گرماب در هوای سرد لذت بیشتری دارد و می‌توانید چند ساعتی را درون آن به تفریح بپردازید.

آب

عکاسی

یکی دیگر از لذت‌بخش‌ترین تفریحات در این محل عکاسی است. اطراف آبگرم شاهان گرماب از گل‌های بسیار زیبا پوشیده شده و لوکیشن‌های زیبایی برای عکاسی فراهم نموده است. قبل از رسیدن به این چشمه با دشتی پر از گل‌های رنگارنگ مواجه می‌شوید که سوژه بسیار خوبی برای عکسبرداری حرفه‌ای است.

عکاسی تفریحی در اطراف آبگرم شاهان گرماب

جاذبه‌های اطراف آبگرم شاهان گرماب

بعد از شنا در آبگرم شاهان گرماب پیشنهاد می‌شود به جاهای دیدنی اطراف آن نیز سری بزنید.  نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به چشمه آبگرم شاهان گرما عبارت‌اند از:

سد فریمان

سد فریمان از چشم‌انداز بسیار زیبا و تماشایی برخوردار بوده و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی به شمار می‌رود. این بنای عظیم در دوران مغول و صفویه بنا شد. در بخش شرقی سد برجی شبیه به فانوس دریایی مشاهده می‌شود که در دوره پهلوی ساخته شد. سد فریمان در ۱۱ کیلومتری شهر فریمان قرار دارد.

سد فریمان

شهر تاریخی سنگ بست

از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی فریمان است که معماری آن به دوران پس از اسلام تعلق دارد. دارای حصار ۴۰۰ متر و خندقی با عمق ۲ متر و پهنای ۱۰ متر است. این شهر در زمان قدیم اهمیت زیادی داشته و شهرهای هرات، توس، مرو و نیشابور را به یکدیگر متصل می‌کرد. از امکانات آن می‌توان به کاروان‌سراها، خانقاه و مسجد اشاره کرد که در قدیم مسافرها و تجار در آنها استراحت می‌کردند.

شهر تاریخی سنگ بست

موزه مردم‌شناسی

بهترین محل برای آشنایی با زندگی، فرهنگ، هنر، صنایع دستی و آداب و رسوم مردم فریمان بازدید از موزه مردم‌شناسی است. این موزه در ابتدا محلی برای اقامت مهندس‌ها و متخصصان خارجی بود و پس از گذشت مدتی به اداره ارزیابی کار کشاورزان تبدیل شد. در نهایت در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد.

موزه مردم شناسی

بازدید از آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب همه ساله افراد زیادی را برای تفریح و درمان بیماری‌ها به سمت خود می‌کشاند. فصول بهار و تابستان به‌عنوان بهترین زمان بازدید از چشمه آبگرم شاهان گرماب به شمار می‌روند. این چشمه در تمام روزهای سال از میزان آب مناسب برخوردار بوده و شما در روزهای گرم هم که خبری از بارش باران نیست می‌توانید از وجود این چشمه بهره‌مند شوید. قبل از حرکت به سمت آبگرم شاهان و بازدید از آن بهتر است نکاتی را رعایت کنید.

در سفر خود باید وسایل ضروری مانند کلاه استخر، مایو، حوله، شامپو، صابون و لباس اضافه همراه داشته باشید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد اگر برای درمان بیماری خود به این چشمه مراجعه می‌کنید باید از قبل با پزشک خود مشورت کنید و او را مطلع نمایید. دمای آب چشمه زیاد است و کودکان زیر ۵ سال اجازه ورود به آن را ندارند. این چشمه امکانات مختلفی دارد که برای استفاده از هر کدام باید هزینه مشخصی پرداخت کنید. در نزدیکی چشمه فروشگاه خواربارفروشی وجود دارد و نیازی نیست با خود مواد خوراکی و آب آشامیدنی همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان گرماب در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، نزدیکی دهستان سفید سنگ، بخش قلندرآباد و روستای شاهان گرماب قرار دارد. برای دسترسی به این محل از دو مسیر می‌توانید استفاده کنید که عبارت‌اند از:

  • مسیر اول: بزرگراه مشهد فریمان به سمت تربت جام، جاده فرعی پس از سفید سنگ، روستای شاهان گرماب
  • مسیر دوم: جاده مشهد سرخس، نرسیده به مزدوران

برای رفتن به آبگرم شاهان باید ابتدا به شهر فریمان بروید و پس از آن یکی از دو مسیر ذکر شده را انتخاب کنید. استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی به شما کمک می‌کنند چشمه را سریع‌تر پیدا کنید. اگر تمایل ندارید با خودروی شخصی خود سفر کنید می‌توانید از تورهای گردشگری استفاده نمایید.

اقامتگاه آبگرم شاهان گرماب

چشمه آبگرم شاهان متأسفانه امکانات مناسبی برای اقامت مسافران ندارد. اغلب مسافران که به شهر مشهد سفر می‌کنند می‌توانند در یکی از هتل‌های مشهد اقامت کنند و برای تفریح و استفاده از خواص بی‌نظیر چشمه آبگرم شاهان یک روز به شهر فریمان سفر کنند. البته در همین محل سوئیت‌های اجاره‌ای و اتاق‌های اقامت اختصاصی وجود دارد که تعداد آنها کم بوده و باید از قبل نسبت به رزرو آنها اقدام کنید. در شهر فریمان نیز هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی وجود دارند که به چشمه بسیار نزدیک هستند. با اقامت در این هتل‌ها می‌توانید علاوه بر چشمه آبگرم شاهان از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر فریمان دیدن کنید. شهر سفید سنگ نیز دارای اقامتگاه بوم‌گردی بوده و به پذیرایی از گردشگران و مسافران می‌پردازد.

اقامتگاه های اطراف ابگرم شاهان گرماب

جمع‌بندی

چشمه آبگرم شاهان با داشتن ویژگی‌های نظیر خواص دارویی و املاح معدنی یکی از مهم‌ترین چشمه‌های آبگرم ایران محسوب می‌شود. این جاذبه طبیعی در رونق اقتصادی شهر فریمان نقش بسزایی دارد و هر ساله گردشگران زیادی از ایران و خارج از کشور از آن بازدید می‌کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی از این آبگرم قرار داده شد که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا